Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Peugeot 3008 Hybrid4 – Haantje-de-voorste

Als eerste is Peugeot klaar met een dieselhybride. Die wordt gepresenteerd in de populaire 3008 crossover, die plots ineens ook vierwielaandrijving kan aanbieden.

De huidige benzinehybrides zoals bijvoorbeeld in de Toyota Prius, zijn uitstekend voor stadsverkeer, maar minder efficiënt voor lange trajecten, waar de verbrandingsmotor het merendeel van het werk opknapt. Peugeot – en binnenkort ook Citroën – brengen op dat vlak verbetering, door een dieselmotor te koppelen aan de elektrische motor.

Elektrische 4WD

Er zijn nog meer verschillen. Bij de Toyota wordt de aandrijving gebundeld op èèn as, Peugeot kiest voor een innovatieve oplossing, met de klassieke HDi-diesel die de voorwielen aandrijft en een elektrische motor die de achterwielen van vermogen voorziet. Vandaar dat er dus plots ook vierwielaandrijving ontstaat.

Peugeot werkt reeds lang aan de ontwikkeling van de dieselhybride. De 3008 Hybrid4 stond oorspronkelijk gepland voor de lente 2011, maar liep dus wat vertraging op. Eind dit jaar beleeft hij zijn echte marktintroductie. Je kan hem maar moeilijk onderscheiden van andere 3008-modellen. De Hybrid4 beschikt over eigen logo’s en een ander radiatorrooster. In het interieur moest de toerenteller wijken voor een meter die de resterende batterijlading aangeeft.

4 km elektrisch rijbereik

De diesel is de bekende 2.0 HDi met 163 pk. Daar kunnen 37 elektrische pk bij komen, wat het totale vermogen op 200 pk en 450 Nm brengt. Peugeot gebruikt nog de ouderwetse – maar beproefde – nikkelmetaalhydride batterijen om de elektrische motor te voeden. Ze zitten in de koffer ingebouwd, waardoor de ruimte met 55 liter krimpt tot 1.186 liter. De batterijen kunnen alleen al rijdend worden opgeladen, een plug-in stopcontact is er (nog) niet.

Het is mogelijk om maximaal 4 km op uitsluitend elektrisch vermogen te rijden. Daarvoor moet je een knop op de middenconsole bedienen. Maximaal kan hij zo 60 km/u snel gaan. In andere omstandigheden werken beide aandrijfvormen samen, waarbij het elektrisch vermogen dient om de dieselmotor te ontlasten, of zoals gezegd voor vierwielaandrijving. Op de boordcomputer kan je zien welke motor aan de slag is.

Bijladen gebeurt deels via remenergierecuperatie, met een systeem dat vrij krachtig is. Wanneer je het gas lost, vindt zo een vrij bruuske vertraging plaats.

Boost

Hoe rijdt hij? Ronduit aangenaam. De extra kracht doet de vlotte diesel nog wat krachtiger aanvoelen. Hij sprint in 8,5 seconden naar 100 km/u, wat helemaal niet slecht is voor een auto van 1,8 ton. Dat is overigens maar 120 kg meer dan een niet-hybride 3008. Zijn top bedraagt 191 km/u.

Het belangrijkste is natuurlijk het verbruik. Peugeot geeft zelf – met 16-duims wielen – een gemiddelde op van 3,8 l/100 km (CO2: 99 gr/km). Tijdens onze testrit kwamen we op 5,2 l/100 km uit.

De 3008 Hybrid4 kost in Duitsland 31.850 euro, het verschil met de Belgische prijs zou klein moeten zijn.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Peugeot 408 (2022) banner

Peugeot 408: berline, crossover én coupé

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 SW Hybrid (2022) banner

Peugeot 308 SW Hybrid 180: stijlvolle plug-in met koffer

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 Review 2021

Peugeot 308: als goede wijn (2021)

Autotests · Peugeot
Ontdek meer