In tegenstelling tot Peugeot, is VW nooit gestopt met zijn GTI-lijn. Waren alle Golfs die badge waardig? Niet echt. Pas toen de zevende generatie Golf GTI ten tonele verscheen, konden we pas echt opnieuw zeggen dat we nog eens met een echte GTI te maken hadden. Peugeot kwam in diezelfde periode terug met de 208 GTi, en blies zo zijn eigen legende nieuw leven in. Van een match tussen de twee was er echter geen sprake, want waar de Peugeot nog min of meer dezelfde proporties als zijn beroemde voorganger - de 205 GTi - hield, was de Golf een stuk gegroeid. Werd daarmee ook de discussie begraven? Niet voor Peugeot, dat nu boven water komt met een mooi stukje weerwerk voor Wolfsburg.
Competitiebehandeling
De motor die we terugvinden in de Peugeot 308 GTi, is aan de basis dezelfde 1.6 THP uit de 208 GTi en de 308 GT. Maar voor de 308 GTi is hij compleet herwerkt, met onder meer versterkte zuigers die behandeld zijn bij een specialist in de autosport. Ze dragen een aluminiumsamenstelling die je maar zelden aantreft in een gewone seriewagen. De manuele zesbak is dezelfde als die uit de 308 GT, maar assen en tandwielen kregen een speciale behandeling die een lang leven in de martelkamer mogelijk moet maken. Zodat de klant tenvolle kan profiteren van de 270 pk en 330 Nm koppel, de sprint naar 100 in 6 seconden en de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Torsen
Het is moeilijk te zeggen of nu de motor dan wel het onderstel de meest briljante aspecten van de Peugeot 308 GTi zijn, want in beide gevallen spreken we over pareltjes. De afstellingen zijn perfect. Dit is een klassieke ophanging, geen gestuurde en evenmin een elektronisch regelbaar onderstel. Ook remmen en stuurinrichting zijn perfect geregeld. Vooraan vind je bovendien een sperdifferentieel dat uitermate efficiënt werkt. Het gaat om een mechanische sper waardoor de 308 GTi als een duiveltje tekeer kan gaan in de bochten.
Het helpt dat hij op plakkende Michelin Pilot Super Sport banden staat, met 19-duims velgen die elk 2 kilogram lichter zijn dan de exemplaren onder een 308 GT. De grip die deze voortrein biedt is hallucinant. Er lijkt geen einde aan de grip te komen. Wanneer er dan toch onderstuur lijkt op te duiken, dan is het belangrijk om je natuurlijke reflex te onderdrukken en toch op het gaspedaal te blijven. Hierdoor kan het differentieel zijn werk doen en schuift de 308 toch mooi naar de binnenkant van de bocht op. De uitgangssnelheid uit de bocht ligt reeds ontzettend hoog, en toch kan je nog meer gas geven. De 1.6 vliegt snel naar zijn limiet van 6.500 opm. Het kleine gebrek aan adem dat we constateerden bij de Peugeot RCZ R is hier verdwenen.
De kers op de taart is het best goede alledaagse comfort, ondanks zijn duidelijk sportieve ambities. En neen, niet ‚net comfortabel genoeg’, maar echt comfortabel. Zoals een VW Golf GTI. Alleen…
Rivalen?
Met zijn prestaties, efficiëntie en vooral met de gulheid waarmee hij rijsensaties in het rond strooit, laat de Peugeot 308 GTi eigenlijk de VW Golf GTI achter zich. Zelfs de Ford Focus ST en de Renault Mégane RS - die binnenkort op pensioen mag - krijgen een klauw van de leeuw op hun blazoen. De Ford blijft nog enigszins overeind omdat hij er een scherpe prijs op nahoudt. Want dat kan je niet zeggen van de Peugeot 308 GTi. Er bestaat een fiscaal vriendelijke versie met 250 pk aan 34.050 euro, maar dan krijg je niet de mogelijkheid om het Torsen sperdifferentieel te bestellen. Voor de echte 308 GTi moet je dus op 36.900 euro rekenen. Dat maakt hem duurder dan de Honda Civic Type R met zijn 2.0 liter met 310 pk. Diens radicaal technische uiterlijk en inspiratie geven hem echter een ander doelpubliek. Dan blijven alleen nog de VW Golf R en de toekomstige Ford Focus RS over, met meer dan 300 pk en vierwielaandrijving. De Peugeot 308 GTi mept duidelijk boven zijn gewicht. Bovendien, er volgt misschien nog een 308 R… Peugeot is back!