Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Peugeot 308 SW – Voor de verhuis en voor de sport

De Peugeot 308 krijgt met de SW een nieuwe versie. Laat dat nu vooral slecht nieuws zijn… voor zijn concurrenten.

Was een break maken nog maar zo eenvoudig dat je de berline gewoon langer maakte om hem af te werken met een rechte kofferklep. Pakken kofferruimte en klaar is kees. Maar nee, tegenwoordig moet de achterkant al net zo knap ogen als de voorkant (of je moet een naam hebben als een instituut, zoals de VW Golf). Nu, sinds de komst van het modulaire platform, is dat voor de constructeurs wat makkelijker geworden.

Genereus

Hierdoor kon Peugeot de 308 SW liefst 33 cm langer maken dan de berline. De koffer is liefst 660 liter groot, een record in zijn segment. Wanneer je de achterbank plat legt, krijg je een volledig vlakke laadvloer en 1.775 liter aan beschikbare ruimte. Daarmee kan je een verhuis aan. Belangrijker, en hier komt het EMP2 modulair platform in het spel, is de toename van de wielbasis met 11 cm. Hierdoor kon Peugeot de achterbank 4 cm naar achter plaatsen, wat het aangenamer toeven maakt voor de passagiers.

Pakken nieuwe mechaniek

De 308 SW biedt keuze uit 9 motoren (3 benzines, 6 diesels). Daarvan vond je er nog maar drie terug in de berline. Zo is de 308 SW de eerste die een 130 pk-versie krijgt van de 1.2 driecilinder turbobenzine. Er is ook een 110 pk aangekondigd. Bij de diesels zijn we een 100 pk en een 120 pk-variant van de 1.6 BlueHDi. De SW is tevens de eerste 308 die de 2.0 BlueHDi met 150 pk uit de 508 ontvangt. Alle motoren zijn Euro6-rijp. De verouderende gerobotiseerde zesbak is op pensioen gestuurd en vervangen. Verrassing, niet door een modieuze dubbelekoppelingsbak, maar door een klassieke zestrapsautomaat. Die is al beschikbaar met de 2.0 BlueHDi en binnenkort ook met de 1.2 benzine.

We hebben zowat alle nieuwigheden kunnen testen. De 2.0 BlueHDi was ons bevallen, vooral omdat iedereen het tegenwoordig bij een 1.6 voor gezien houdt. We waren al vergeten met hoeveel meer gemak een 2.0 zijn job doet. En ook die automaat, die ons wist te verbluffen door zijn zachtheid en zijn snelle gangwissels. Bovendien heeft Peugeot hem perfect weten af te stemmen op het karakter van de motor.

De 1.2 turbobenzine is evenzeer een opmerkelijke motor. Hij is goed gebalanceerd en heeft voor een driecilinder weinig last van trillingen. Met 130 pk en 230 Nm is hij genereus bedeeld en dat laat hij ook voelen. Hij verbergt zijn naaimachinegeluid goed en doet op bochtige wegen wonderen met de 1.190 kilo wegende SW. Alleen, wanneer je hem aanport scheelt het niet veel of je komt op dubbel het aangegeven verbruik uit van 4,7 l/100 km (CO2: 109 gr/km). Maar is dat zijn schuld of die van de weinig realistische criteria waarmee de verbruiksnormen worden samengesteld? Andere kanttekening: de 1.2 trekt zich leeg en met twee passagiers uitstekend uit de slag. Maar wat wordt dat met het hele gezin en een volgeladen koffer op de Autoroute du Luxembourg? Dat valt te bezien.

Volgens ons ben je best af met de 1.6 BlueHDi met 120 pk (3,2 l/100 km, 85 gr/km). Als je echt een diesel nodig hebt tenminste. Hij is zowel licht (1.200 kg) als vlot (300 Nm vanaf 1.750 opm). Dit lijkt de meest geschikte motor om alle capaciteiten van de 308 SW te ontginnen. We hebben ons zelf gedurende 80 km over Franse binnenwegen in een spetterend duet gewaand met deze Peugeot. Echt een plezier.

De 308 SW 1.2 start bij 18.800 euro, voor een 1.6 BlueHDi met iets of wat uitrusting moet je 24.100 euro rekenen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Peugeot 408 (2022) banner

Peugeot 408: berline, crossover én coupé

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 SW Hybrid (2022) banner

Peugeot 308 SW Hybrid 180: stijlvolle plug-in met koffer

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 Review 2021

Peugeot 308: als goede wijn (2021)

Autotests · Peugeot
Ontdek meer