De vorige Peugeot 308 kan worden gezien als de belichaming van het nieuwe leven van Peugeot. Een merk dat toen in slechte gezondheid verkeerde, brak radicaal met de introductie van zijn C-segment hatchback. Met een sportief uiterlijk en onderstel, vergezeld van een andere filosofie - vooral in het interieur. Nu het recept werkt, voegt het leeuwenmerk hier en daar een paar kleine ingrediënten toe in de hoop het te verbeteren.
Hetzelfde... of bijna
Het moet gezegd: de nieuwe Peugeot 308 gaat niet onopgemerkt voorbij. Zijn bredere voorkant, met zijn enorme grille geflankeerd door de twee hoektanden van de lichtsignatuur, zorgt ervoor dat hij opvalt in de massa. Van achteren gezien is het metaalwerk op de schouders en de verlichting met de beroemde leeuwenklauwen te zien. Over smaak en kleur valt niet te twisten, maar deze nieuwe 308 ziet er vanuit bepaalde hoeken een beetje te getaand uit. Alsof de ontwerpers het potlood niet van het papier heeft kunnen halen. Kijk eens naar het werk aan de achterbumper…
Kortom, afgezien van deze weinig indrukwekkende esthetische kenmerken, is dit een compacte Peugeot-auto met een over het algemeen vertrouwde vorm. De technische fiche zegt echter iets anders. Met een lengte van 4,36 m, groeit hij 11 cm. Straffer nog, de wielbasis is 5,5 cm langer, terwijl de hoogte twee cm krimpt. Met zijn meer hellende voorruit is de nieuwe 308 duidelijk dynamischer dan zijn voorganger.
Ergonomie op het scherm
Hoewel het moeilijk is om de ongerijmde "alles op het scherm"-ergonomie van de vorige generatie te vergeten - bedieningselementen voor de airconditioning verborgen in het infotainmentsysteem - lijkt Peugeot het goed te willen maken... met nog meer schermen! In totaal zijn er 4 schermen: twee voor het digitale 3D-instrumentarium (topmodel), een 10-inch scherm voor het infotainmentsysteem en een ander, kleiner scherm dat er net onder is geplaatst. Het heet iToggle en bestaat uit zes aanraakgevoelige vakjes, waarvan er vijf kunnen worden aangepast met een reeks sneltoetsen. Van klimaatregeling, tot navigatie, tot stop/start of zelfs een mute-functie, de keuze is bijna eindeloos. Het is een mooie aanvulling op het nieuwe infotainmentsysteem, dat handiger, sneller en overzichtelijker moet zijn. Interessante opmerking: het instapmodel heeft geen aanraakgevoelige sneltoetsen, maar fysieke klimaatregelaars.
Voor de rest neemt het interieur van de nieuwe 308 een deel van de codes van de 508 over. Een hoog dashboard, de beroemde iCockpit met zijn kleine stuurwiel, een verhoogde middenconsole en een afwerking die zelfs de Duitse concurrentie zou doen blozen! Net als bij de andere modellen van het merk zullen de rijpositie en het zitcomfort sterk afhangen van de grootte van de bestuurder...
Om te drinken en te eten
Onder zijn nieuwe huid maakt de Peugeot 308 gebruik van het modulaire EMP2-platform van de PSA-groep (nu een onderdeel van Stellantis). De basisprincipes zijn dus bijna identiek, van de torsieas achteraan tot de gebruikte motoren en versnellingsbakken. Bovendien verzekert Peugeot dat het ontbreken van een onafhankelijke achteras een betere plaatsing van de batterij en minder ruimteverlies in de bagageruimte (50 liter) mogelijk maakt. Want, ja, de nieuwe 308 is uitgerust met een batterij!
Om precies te zijn, hij heeft twee nieuwe oplaadbare hybridemotoren. Hoewel de ene 180 pk levert en de andere 225 pk, is de basis hetzelfde en combineert die nog steeds een 1.6 liter turbo met een 81 kW (110 pk) sterke elektromotor in de 8-traps automatische versnellingsbak. Dezelfde 12,4 kWh batterij wordt gedeeld en geeft de 308 Hybrid een elektrisch bereik van 60 km. De benzine- en dieselmotoren blijven het gamma vervolledigen, met respectievelijk de 1.2 liter PureTech (110 of 130 pk) en de 1.5 liter BlueHDI (130 pk).
Uitstekende dualiteit
De eerste paar ronden in de 308 zijn, zoals in alle Peugeots, altijd een beetje onthutsend omdat je opnieuw moet wennen aan het kleine stuurwiel. Zodra deze fase voorbij is, merk je het algemene comfort, zowel wat de vering als het aerodynamische geluid betreft. De motor wordt pas wakker als de accu geen stroom meer heeft, maar hij is nog steeds erg stil.
Het chassis wordt wakker zodra het asfalt in de war raakt. Hoewel de besturing naar onze smaak te licht is, zorgt de scherpe voorkant voor een respectvolle carrosseriehouding - indrukwekkend voor passieve vering - en een royale grip voor de afmetingen. De 308 heeft niets van zijn dynamiek verloren. Integendeel: deze nieuwe generatie gaat op dezelfde voet verder, met als extra bonus een meer ingetogen gevoel van comfort.
Verdict
Hoewel de instapversie van de nieuwe 308 € 25.000 kost, zal de plug-in hybride versie een aanzienlijke premie vragen om zijn prijskaartje van € 36.250 te bereiken. Hij biedt echter meer ruimte dan zijn voorganger, twee plug-inhybridevarianten, (eindelijk) verbeterde ergonomie en een uiterlijk dat niet onopgemerkt zal blijven. Het comfort en het dynamische chassis zijn tenslotte een geschenk!