Peugeot moest zich met de uittredende 308 tevreden stellen met een derderangsrol in dit o zo belangrijke deel van de markt. Erger nog, Peugeot moest toekijken hoe rijke kapers op de kust – de Mercedes A-klasse, BMW 1-serie, Audi A3 en de Volvo V40 – met een deel van de koek zijn gaan lopen.
Geen wonder dat met deze Peugeot 308 voor een nieuwe koers is gekozen. Om te beginnen ziet het design er in navolging van de Golf er meer gepolijst en tijdloos uit. De nieuwe 308 oogt bovendien dynamischer door zijn veranderde proporties. Hij heeft een langere wielbasis, een korter en lager koetswerk en de spoorbreedte werd vergroot. Ook wist Peugeot het gewicht terug te dringen met 140 kilogram.
Opwaardering
Een groot deel van de gewichtsbesparing is te danken aan Peugeots modulaire EMP2-platform heet. Het gaat om een bodemplaat die makkelijk in lengte en breedte kan worden aangepast om andere koetswerkvarianten op te baseren. Voor die bodemplaat wordt ook gebruik gemaakt van lichte maar stevige staalsoorten. Het gewicht wordt verder nog onderdrukt door de motorkap en de voorste spatborden uit aluminium te vervaardigen terwijl de kofferklep uit met vezel versterkte kunststof bestaat.
Om zijn 308 beter in de markt te plaatsen, wil Peugeot zijn nieuwkomer een meer premiumuitstraling geven. Dat gebeurt onder meer door het opwaarderen van de uitrusting.
Minder knoppen
De opwaardering van de Peugeot 308 is ook te merken in het interieur. Zo ging veel aandacht naar de materiaalkeuze met bijvoorbeeld een mals aanvoelende dashboardbekleding en her en der vleugjes chroom en inzetstukjes met de look van geborsteld aluminium.
Net zoals bij de kleinere 208 staan de tellers hoog boven het ontzettend kleine stuurwiel gemonteerd. Verder introduceert Peugeot zijn zogenaamde i-Cockpit waarbij een aanraakscherm van 9,7 duim het sleutelelement is. Op enkele uitzonderingen na zijn alle functies, van airco tot navigatie en communicatie, geïntegreerd in het aanraakscherm. Bedoeling daarvan is het aantal knoppen en toetsen drastisch te verminderen. Lovenswaardig, maar het blijkt niet altijd evident om het scherm te bedienen tijdens het rijden.
Voorlopig is de 308 enkel verkrijgbaar als vijfdeurs. De koffer heeft een aanzienlijk volume van 470 liter.
Rijden
De 308 rijdt schitterend met een goed gecontroleerde demping, een vering die de meeste oneffenheden uitfiltert en een rijgedrag waarbij voor een voorwielaandrijver er weinig onderstuur voelbaar is. Deze Peugeot voelt bovendien heel wendbaar aan en dat heeft ongetwijfeld te maken met zijn beperkte gewicht. Op de snelweg is er helaas wel behoorlijk wat windgeruis.
Vijf motoren
De nieuwe 308 staat in de showroom vanaf half oktober. In een eerste fase zijn er vijf motoren beschikbaar. Daarvan zijn er drie benzines met de 1.2 VTi als instapversie. Onder de motorkap steekt een atmosferische driecilinder van 82 pk. De meest homogene is de 1.6 THP, een viercilinder met 120 pk en manuele zesbak. De krachtigste is de 1.6 THP, goed voor 155 pk. Bij de diesels is de 1.6 e-HDi (115 pk) een aanrader. Met deze motor in combinatie met een precies schakelende zesbak noteerden we een testverbruik van 5,4 l/100 km. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 95 g/km. Een nog lagere CO2-waarde van 93 g/km vinden we bij de 1.6 HDi met 92 pk. Deze motor trekt zich behoorlijk goed uit de slag. Wel moet hij het stellen met vijf versnellingen. Er is een 308 (1.2 VTi-82 pk) vanaf 16.900 euro. De goedkoopste diesel is de 1.6 HDi (92 pk) die 20.050 euro kost.