Bij de mopshond is het zijn snoet, bij de Peugeot weekt het achterdek de tongen los. Want om het metale vouwdak in twee delen in de koffer te kunnen opbergen, is ruimte nodig. Veel ruimte, die ten koste gaat van een elegant design. Concurrenten die het vouwdak in drie delen opbergen, worden veel minder geconfronteerd met de esthetische keuze die Peugeot moest maken.
Weinig lawaai
Het voordeel van Peugeots oplossing, is dat het dak veel makkelijker dicht te krijgen is. Dicht als in waterdicht en vooral geluiddicht. Zelfs met hoge snelheden kan je nog comfortabel overleggen in de 308 CC... tenminste, wanneer je vooraan zit. Achteraan hebben de twee passagiers niet zozeer over het geluid te klagen, dan wel over het gebrek aan beenruimte. Je moet al echt wel een sadist zijn om mensen uit te nodigen plaats te nemen op deze achterbank. Peugeot verzacht het leed met een prima luxueuze afwerking.
Om de dakoppervlakte zo klein mogelijk te houden, hebben de ingenieurs bij Peugeot de raamstijlen vooraan ver door getrokken. Het kleine dak klapt volautomatisch in 20 seconden, en al rijdend tot 12 km/u, op zijn plaats. Maar grote mensen durven bij het instappen al eens met hun hoofd tegen de zijstijl botsen. Ook het zicht rondom wordt er enigszins door gehinderd. Maar isoleren doen ze dan weer wel goed. Je hebt met de ruiten dicht nauwelijks een windnet nodig, en wie het toch koud krijgt aan zijn hals, kan met de Airwave warmeluchtstroom rond de hoofdsteunen laten circuleren.
Meer koffer
Nog een voordeel van de twee dakpanelen: gestapeld nemen ze minder plaats in dan drie panelen, waardoor er meer ruimte overblijft voor bagage. Met het dak open kan je nog tot 226 liter bagage kwijt in de koffer, in coupéstand wordt dat 403 liter.
Gewichtig
Met 1,6 ton heeft de 308 CC aardig wat gewicht in beweging te brengen, maar dat is nu net een kolfje naar de hand van de 1.6 turbo benzinemotor, die PSA samen met BMW ontwikkelde. Bij ons is hij beschikbaar met 150 pk met de manuele zesbak, en met 156 pk met een zestrapsautomaat. Vanaf 1.400 opm beschikt hij over zijn maximale koppel van 240 Nm. Dit maakt hem vlot, zonder echt over sprinterscapaciteiten te beschikken. 0 tot 100 doet hij in 9,6 seconden, de top bedraagt 215 km/u. In het bochtenwerk komt zijn gewicht meespelen. Beter is het te genieten van zijn comfort en zijn stabiele rechtuitkoers. Peugeot geeft zelf een verbruik van 7,2 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 167 gr/km. Wij noteerden tijdens de test 8,3 l/100 km, wat aanvaardbaar blijft. Zelfs wanneer je doorduwt, zie je zelden 9 liter op de boordcomputer opduiken.
Risico
Peugeot biedt de 308 CC met deze motor alleen in de luxueuze ‘Feline’ afwerking aan. Hierdoor klimt de prijs tot 31.770 euro voor de zesbak en 33.120 euro voor de automaat. Hierbij zit wel de Airwave inbegrepen, net als ESP, een sound system met een cd-lezer die MP3’s afspeelt, parkeersensoren rondom, cruise control en een snelheidsbegrenzer. Leuk, maar Peugeot positioneert zich met deze motor zo boven de Renault Mégance CC en vlakbij de Volkswagen Eos. Riskant. De goedkoopste 308 CC kost 24.670 euro.