Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Peugeot 308 SW Hybrid 180: stijlvolle plug-in met koffer

Peugeot introduceert na de nieuwe 308 hatchback nu ook breakversie SW. Die komt er meteen ook met stekker. Autoscout24 ging op pad met deze fraaie plug-inhybride.

Pro

Voordelen

  • - Uitgesproken design

  • - Performantie plug-in

  • - Afstelling onderstel
Contra

Nadelen

  • - Meerprijs voor comfortstoelen
 (behalve GT Pack)
  • - Kleinere koffer voor plug-in

  • - i-Cockpit niet voor iedereen

De populariteit van de break mag dan wel op zijn retour zijn, Peugeot lanceert ook van de nieuwe generatie 308 een SW-variant. Die combineert de voordelen van de hatchback met een grotere koffer en komt er meteen ook met een resem stekkervarianten.

Peugeot 308 SW Hybrid (2022) statisch, vooraanzicht

Ducktail

Crossovers regeren het straatbeeld, maar bij Peugeot zijn ze zich er nog terdege van bewust: er is nog plaats voor een strakke break. Dat die break steeds meer de kaart van design eerder dan praktisch gebruiksgemak moet trekken, is de kleine opoffering die je dan als merk moet maken.

Het straatbeeld wordt er echter beter van, want deze 308 SW is een kunstwerk op wielen. Met scherpe lijnen en een soort van ducktailspoiler op de kofferklep. Saai kan je deze inzending alvast niet noemen… en dat kon je soms wel zeggen van zijn voorganger. Nu we die voorganger erbij hebben gehaald: de nieuwe is qua dimensies bijna identiek. Logisch, als je weet dat dit eigenlijk een doorontwikkeling is van die tweede generatie 308.

Peugeot 308 SW Hybrid (2022) statisch, achteraanzicht

Comfortwonder

Het lijkt nog maar gisteren dat Peugeot zijn i-Cockpit introduceerde, een designlijn voor het dashboard met een minimum aan knopjes, petieterige stuurtje en opvallend hoog geplaatste instrumentencluster. Tegenwoordig is het minimalisme van die i-Cockpit wat verdwenen. Er zijn weer sneltoetsen en een drukker lijnenspel. Het voordeel is evenwel dat deze 308 SW een stuk meer gebruiksgemak biedt, al zeker dankzij het performante infotainmentsysteem met handige sneltoetsen. De goede zichtbaarheid van de tellepartij hangt weer zoals vanouds af van je lengte.

Was de vorige 308 een comfortwonder… dan zet deze generatie dat elan verder. Er zijn optionele AGR-stoelen die zijn goedgekeurd door een Duitse groep van kinesisten, handige opbergvakjes, genoeg oplaadpunten en ga zo nog maar even door. Daarnaast stralen de gebruikte materialen kwaliteit uit. Daardoor is het een plezier om in deze 308 te kruipen. Enfin, toch vooral voorin, want de achterbank kan voor langere personen misschien wel wat krap zijn.

Peugeot 308 SW Hybrid (2022) interieur

Het aanbod

Een auto zonder elektrificatie? Het is stilaan verleden tijd. Want zelfs de meest banale torretjes zeulen tegenwoordig een mild hybrid-systeem mee. Initieel schuift Peugeot vier motorkeuzes naar voren in deze 308 SW. Te beginnen met twee klassiekers: een 1,2-liter driecilinder turbobenzine met 110 dan wel 130 pk en een 1,5-liter viercilinder turbodiesel met 130 pk. Een verdieping hoger parkeert Peugeot 2 plug-invarianten. Al gaat het in essentie om dezelfde set-up.

Zo beschikken beide plug-in’s over een 1,6-liter viercilinder turbobenzine, een elektromotor van 110 pk en een accu van 12,4 kWh. Het verschil in systeemvermogen zit ‘m in de afstelling van de verbrandingsmotor. Het resultaat? Een plug-in met 180 pk en een versie met 225 pk. Vooral een vermogenskwestie dus, want beide versies schermen met een CO2-uitstoot van om en bij de 25 g/km en een theoretische EV-range van 60 km.

Peugeot 308 SW Hybrid (2022) rijdend, vooraanzicht

Rijdynacomfort

Autoscout24 ging alvast op pad met de Hybrid 180 in de GT-uitvoering. Een uitvoering die de dynamische kwaliteiten van de 308 SW extra in de verf moet zetten en dat koppelt aan een (nog even) fiscaal interessante motor. Wat valt meteen op? Dat Peugeot weet hoe zijn EMP2-platform af te stellen. Net zoals zijn voorganger is de 308 SW een dynamische break die rijdynamiek weet te verzoenen met rijcomfort. Dankzij het meergewicht van 312 kg (!) voor de plug-in voelt de 308 SW eveneens aan als een solide auto. Dat heb je natuurlijk met 1,6 ton aan auto.

Hoe het met de aandrijving zit? De elektromotor is potent genoeg om voltijd in EV-modus te kunnen rijden en de theoretische range van 60 kilometer steeg in onze praktijk eerder richting de 70 eenheden. De hybridemodus (waarbij de auto zelf schakelt tussen verbrandings- en elektromotor) weet een goede balans te vinden en de achttrapsautomaat schakelt zeemzoet. Eenmaal de peut uit de batterij merk je evenwel dat de benzinemotor voorin zijn toeren nodig heeft om het geheel in beweging te brengen.

Peugeot 308 SW Hybrid (2022) rijdend, achteraanzicht

Geen kofferpijn

We zeiden het aan het begin van deze test al: moderne breaks zoeken steeds meer het designstraatje op. Nadeel? Dat de koffer vaak fors moet inboeten. In het geval van deze 308 SW valt dat goed mee. Want met 608 liter boet hij amper 2 liter in tegenover zijn voorganger. Weet wel: ga je voor de plug-inuitvoering, dan slinkt die koffer dankzij de accu wel tot 548 liter. Met andere woorden; het is vooral de motorisatie die een impact heeft op de koffer, niet het design.

Zo’n 36.000 euro. Dat ben je trouwens minimaal kwijt voor de plug-invariant. Een meerprijs van pakweg 10.000 euro op een basis-308 SW. Het door ons geteste “GT Pack”-exemplaar zag zijn prijs stijgen naar een fikse 47.000 euro. Met prijskleppers zoals 1.100 euro voor een blauw lederen interieur en vlot 800 euro voor de stereo van Focal. Hoewel je dus kan genieten van opvallende luxe in deze 308… zal je er wel diep voor in de buidel moeten tasten.

Peugeot 308 SW Hybrid (2022) koffer

Conclusie

De nieuwe 308 SW bouwt verder op de kwaliteiten van zijn voorganger en voegt er een uitgesproken design en een opgewaardeerd interieur aan toe. De versies met stekker garanderen dan weer een fiscaal interessant kaartje zonder in te boeten op rijcomfort. Peugeot heeft zijn huiswerk gedaan, dat is duidelijk.

Peugeot 308 SW Hybrid 180 GT Pack (2022)

  • Motor: 1.6 viercilinder turbobenzine + elektromotor
  • Vermogen: 180 pk
  • Koppel: 360 Nm
  • Batterijcapaciteit: 12,4 kWh
  • Overbrenging: 8-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 7,6 s
  • Topsnelheid: 225 km/u (begrensd)
  • CO2-uitstoot: 25 g/km
  • Koffervolume: 548 l
  • Verbruik: 1,1 l/100 km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 43.000

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Peugeot 408 (2022) banner

Peugeot 408: berline, crossover én coupé

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 Review 2021

Peugeot 308: als goede wijn (2021)

Autotests · Peugeot
AS24 Peugeot banner

Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered: nieuwe richting

Autotests · Peugeot
Ontdek meer