Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Peugeot 5008 – Grote verwachtingen

Met de komst van de Peugeot 5008 komt de Franse constructeur voor het eerst op de markt met een compacte monovolume. Tot nu toe zweerde Sochaux bij een SW-versie van de 308, maar daar komt nu verandering in.

Als je de 5008 in profiel bekijkt, heeft hij meer weg van een opgepompte break dan van een monovolume. Dat komt door de strakke, vrij hoekige vormen en de grote glaspartij. Onderhuids deelt hij het platform met de Citroën C4 Picasso, die tot dezelfde PSA-familie behoort. Het koetswerk telt vier klassieke deuren maar geen zijdelingse schuifdeur, een handige extra die Peugeot slechts voor de 1007 en de Partner reserveert.

Berlinage

Binnenin is aan de ergonomie gewerkt. Zo zit je als bestuurder niet op de stoel maar eerder laag in de stoel waardoor je de wagen een stuk makkelijker aanvoelt. ‘Berlinage’ heet dat in Frankrijk, ofwel het berlinegevoel. Ook de bedieningselementen zoals de schakelpook werden keurig in de middenconsole geïntegreerd waardoor je je al snel thuis voelt aan boord van de 5008. Minder handig is de brede B-stijl die je zijdelings uitzicht flink belemmert. De parkeerrem wordt elektrisch aangetrokken. Dat gebeurt steevast als je het contact uitschakelt, wat bij winters weer wel eens voor ellende kan zorgen. Voordeel van deze hightech-rem is een enorm bergvak tussen de voorstoelen. In standaardtrim heb je recht op vijf stoelen. Optioneel (860 €) kan je hem ook met zeven zitjes bestellen.

Onzacht

Omdat de Franse constructeur vorig jaar vriend en vijand verbaasde met de prima rijdende 3008, zijn de verwachtingen voor de 5008 groot. De zithouding stelt niet teleur en de korte versnellingspook maken het de bestuurder naar de zin. Door de vrij stugge vering voorkomt men een pompend koetswerk maar boet je in aan rijcomfort. De vernieuwde (euro 5) tweeliter diesel (150 pk - CO2: 154 gr/km) die we voorrijden is stil en bijzonder wakker bij belachelijk lage toerentallen. Vanaf 1.500 omwentelingen is de trekkracht paraat. Je kan perfect onder de 3.000 opm opschakelen wat de stilte ten goede komt. Flitsend kan je hem niet noemen, want het volume van de bijna 1,7 ton is prominent aanwezig, dat merk je ook aan het testverbruik van 7,6 liter. Die wetenschap maakt de kleinere 1.6 diesel (110 pk) duidelijk minder geschikt voor wie je deze 5008  overwegend met passagiers en belading zal rijden.

Keurig uitgerust

Deze 5008, voorzien van de tweeliter dieselmotor is een aantrekkelijk alternatief. De topdiesel is leverbaar vanaf het ‘Premium’ afwerkingsniveau en kost 26.790 euro. Voor dat geld krijg je onder meer een radio/cd met stuurbediening, een manuele airco en een snelheidsregelaar. De topversie is de “Premium Plus” en kost bijna 700 euro meer. Die voegt parkeerhulp, 17-duimsvelgen en een automatische airco toe aan de uitrusting. De 1.6 op benzine (120 pk) en de even grote diesel (110 pk) bestaan ook in de goedkopere Confort Pack-versie die het met een boordcomputer, een met leder bekleed stuur en elektrische spiegels moet stellen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Peugeot 408 (2022) banner

Peugeot 408: berline, crossover én coupé

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 SW Hybrid (2022) banner

Peugeot 308 SW Hybrid 180: stijlvolle plug-in met koffer

Autotests · Peugeot
Peugeot 308 Review 2021

Peugeot 308: als goede wijn (2021)

Autotests · Peugeot
Ontdek meer