Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Na de nieuwe Peugeot 3008, is het nu de beurt aan de 5008. Net zoals zijn kleinere broer is hij beschikbaar als hybride, plug-in hybride en elektrisch... maar altijd met 7 zitplaatsen! Is dit de veelzijdige familiewagen waar we op zaten te wachten?
In het kort
De Peugeot 5008 neemt de voordelen van zijn kleinere broer over, maar biedt zijn comfort, goede afwerking en competente motorisaties aan een grotere familie. Bovendien is hij gegroeid in vergelijking met zijn voorganger, wat hem omtovert tot een echte gezinswagen.
Peugeot schakelt naar de tweede versnelling. In de eerste plaats blijft het merk met de leeuw zichzelf verbeteren, maar ook in het elektrische aanbod maakt het vooruitgang. Logisch dus dat na de nieuwe 3008, de nieuwe 5008 volgt. Net zoals zijn kleinere broer, gebruikt hij het nieuwe STLA Medium platform van de groep, wat hem een volledig elektrische versie geeft. Voorlopig dan toch...
Exterieur
Sinds zijn ontstaan heeft de Peugeot 5008 verschillende vormen gekend. Eerst was het een soort van monovolume, daarna werd het een verlengde versie van de 3008. Nu lijkt hij eindelijk een eigen identiteit te hebben gekregen. Ja hoor, zijn kleinere broer heeft de weg van de SUV-Coupé gekozen, waardoor de grootste SUV van Peugeot zich als zodanig kan profileren. Zo zien we een grote jongen van 4,79 m lang, wat 15 cm meer is dan voorheen, met een royale wielbasis van 2,9 m (+6 cm).
Zoals gebruikelijk deelt de voorzijde elementen met de 3008. We zien een grille die overloopt in de bumper, het merkembleem en de lichtsignatuur die zes klauwsporen vormt. Aan de zijkanten herhaalt Peugeot zijn optische illusie met een chromen lijn die afloopt bij de achterste zijruit, waardoor de 5008 minder vierkant lijkt dan hij werkelijk is. Achteraan komt het lichtsignatuur met drie strepen samen in een zwarte strook die in de achterklep doorloopt.
Interieur
Laten we deze keer beginnen met de achterzijde. In de koffer vinden we ofwel 748 liter laadruimte, ofwel 259 liter wanneer de derde zitrij is uitgeklapt. Peugeot is trots dat met de modulaire kofferbodem, er gemakkelijk twee grote koffers achter deze twee stoelen passen. De toegang tot deze plaatsen is ook verbeterd dankzij een EasyAccess-systeem dat de zetel van de tweede rij verschuift en draait zonder deze te plooien. Handig als er een kinderzitje op staat.
Vooraan is het interieur bijna identiek aan dat van de nieuwe 3008. We vinden hetzelfde dashboard met ongebruikelijke vormen, grotendeels bekleed met stof en gedomineerd door het nieuwe i-Cockpit systeem. Dit systeem omvat een groot 21-inch scherm dat de instrumenten en infotainment samenvoegt, evenals een ander 10-inch touchscreen met een reeks configureerbare sneltoetsen.
De presentatie is goed, maar de ergonomie laat soms te wensen over. En we hebben het nog niet over het kleine stuur dat een deel van het scherm kan verbergen, afhankelijk van de zitpositie...
Motor
Onder de motorkap hanteert Peugeot een multi-energie filosofie. Geen diesel, maar wel een hybride, plug-in hybride en elektrische versies. Inderdaad, in het meervoud, want volgend jaar komt er een vierwielaangedreven variant met 320 pk en een versie met een grote batterij van 96 kWh.
Voorlopig moeten we het doen met een elektrische motor van 210 pk en 345 Nm koppel, vooraan gemonteerd. Deze is gekoppeld aan een batterij van 73 kWh, wat hem een bereik van 502 km (WLTP) geeft. Wat laden betreft, accepteert deze batterij tot 160 kW, wat betekent dat hij van 20 tot 80% kan opladen in 30 minuten.
De andere motoren kennen we al. Eerst is er de 3-cilinder 1,2 liter met 136 pk, gekoppeld aan een 6-versnellingsbak met dubbele koppeling en een kleine elektromotor. Dan is er de plug-in hybride die een 1,6 liter motor combineert met een elektromotor en een grote batterij, goed voor 195 pk en 82 km elektrisch bereik.
Rijgedrag
Voorlopig, om Europa tevreden te stellen, testen we alleen de elektrische versie, logischerwijs de e-5008 genoemd. Beter nog, om alle kansen te benutten, neemt Peugeot ons mee naar het land van de elektrische auto: Noorwegen! Zo ontdekken we een grote elektrische SUV met respectabele prestaties – uiteindelijk 210 pk voor 2,3 ton, dat is niet slecht – en een zijdezacht comfort. Het team van Peugeot lijkt veel aandacht te hebben besteed aan de geluidsisolatie, terwijl we ook de lichte dynamiek voelen die het kleine stuurwiel biedt.
Ondanks zijn grootte en gewicht bewijst de Peugeot e-5008 dat hij zuinig kan zijn. Na 200 km op een rustig tempo, gedwongen door de forse boetes in Noorwegen, toont 'onze' e-5008 GT een gemiddelde van 15,3 kWh/100 km. Dat is veel beter dan de 18,3 kWh/100 km op de technische fiche, maar de locatie speelt hier zeker een rol…
Prijs
De snelheidsboetes in Noorwegen mogen dan misschien overdreven zijn, de prijzen van de Peugeot 5008 zijn dat niet! De instap hybride begint vanaf 41.800 €, terwijl de plug-in hybride 48.300 € kost. Voor de elektrische versie met 210 pk moet je minstens 51.500 € neertellen. Dat is niet goedkoop, maar voor een elektrische SUV met 7 zitplaatsen… vinden we geen goedkoper alternatief!
Besluit
De tijden der volwassenheid bij de Peugeot 5008 tonen zich niet alleen esthetisch. De grootste SUV van Peugeot heeft nu een competente elektrische versie, een aangenaam chassis en een genereuze ruimte. Alsof hij niet al genoeg kwaliteiten had, is hij ook nog eens goed geprijsd!