Die diesel-hybride combinatie van Peugeot, daar hebben we op moeten wachten. Al goed vijf jaar was duidelijk dat de PSA-groep hier aan werkte. Nu, de groep heeft zich al eerder vergaloppeerd door technologieën te lanceren die nog niet helemaal productierijp bleken. Dat is deze keer niet het geval. Natuurlijk kan de combinatie nog evolueren, maar ze blijkt nu al ver gevorderd.
Allroad
Het toeval wil dat de Peugeot 508 RXH in dezelfde week is voorgesteld als de VW Passat Alltrack, en volgens ons heeft het toeval VW hier geen dienst bewezen.
Uiterlijk is het recept om tot de RXH te komen, beproefd. Je neemt een bestaande break, in casu de 508 SW. Die wordt wat hoger op zijn poten geplaatst, hier 5 cm wat de bodemspeling op 18,5 cm brengt. De sporen zijn wat (4 cm) verbreed, wat je merkt aan de plastic beschermranden opzij. Daarnaast beschikt hij over nog wat extra stootranden, en stoerdere bumpers. Vooral de led-dagrijlichten in de vorm van een klauw op de bumper zijn geweldig. De RXH zal aan de top van het 508-gamma staan, en dat is te merken: apart velgdesign, leder, panoramisch dak, top audio installatie, GPS, keyless entry, hud-display,... En dat alles afgewerkt zoals u dat nog nooit in een Franse auto hebt mogen aanschouwen.
Maar de grote meerwaarde van de RXH is natuurlijk het diesel hybride systeem. Vooraan neemt een 2.0 HDi met 163 pk plaats, achterin is een elektrische motor met 37 pk ingebouwd. Die kunnen samen tot 200 pk bieden, maar vooral in harmonie een trekkracht van 450 Nm garanderen. De Ni-mh batterijen zijn onder de bodem in de koffer ingebouwd. Hierdoor gaat wel wat ruimte verloren, van 660 liter naar 423 liter. Een automatisch gestuurde manuele zesbak regelt beide vermogenstromen. De bak blijft in dit geval gevrijwaard van het schokkerige schakelen dat hem zo kenmerkt in de e-HDi versies. Al blijft hij ook nu nog wat aarzelen wanneer een grote inspanning gevraagd wordt. Maar zonder dat we er echt over zouden durven klagen.
ZEV
Het Hybrid4 systeem werkt in vier standen: Auto, ZEV (Zero Emissions), Sport en 4WD. 4WD? Laat ons zeggen dat de kleine demonstratie die we kregen ons overtuigde dat dit een ideale auto in de sneeuw is. Maar een echt klassiek vierwielaandrijvingssysteem (zei daar iemand Passat Alltrack?) vervangen op slechte ondergrond kan hij niet. Om te slepen kan het systeem dan wel zijn voordelen hebben.
Waar we wat twijfels hebben wat dat geeft wanneer de RXH zich buiten het asfalt begeeft, is dat niet het geval wat zijn capaciteiten in de stad betreft. Wie de stad binnenrijdt met een volle batterij, en een beetje de kneepjes van het ecorijden toepast, kan hem in ZEV-modus leggen en pas 4 km verder de dieselmotor horen aanslaan. Daarbij kan hij krachtig genoeg accelereren zonder een beroep te moeten doen op de HDi. Het valt ook op dat wie er een beetje op let, de batterijen zo weer bijgeladen heeft tijdens het rijden. Twee punten waar de RXH moeiteloos de maat neemt van de hybride Toyota’s, nochtans met meer ervaring. En er is nog een derde: waar de 508 RXH in de stad al zuinig kan wezen – 5 l/100 km is heus geen Mission Impossible – is hij dat dankzij zijn diesel ook op de snelweg.
Fleet
Nog een woordje over de prestaties tot slot: de 508 RXH haalt een top van 213 km/u en staat in 8,8 seconden aan 100 km/u. Niet slecht, maar eerlijk gezegd voelt een 2.2 HDi met 200 pk sneller aan. Wel is het zo dat in de RXH de prestaties mooi op het niveau zijn van de capaciteiten van het onderstel. Zelfs al ligt de RXH enkele centimeters hoger. En hierin schuilt misschien nog wel het slechtste nieuws voor de VW Passat Alltrack. Of het zou de CO2-uitstoot van 107 gr/km zijn, die hem aantrekkelijk maakt voor de fleetmarkt.
De Peugeot 508 RXH begint vanaf 42.280 euro.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Peugeot
Klik hier en zoek uw occasie Peugeot 508 Quatro tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Peugeot 508, en een selectie van tweedehandse