Is de Peugeot 508 berline geslaagd in uw ogen? Wat dan gezegd van de break? In alle subjectiviteit: het is lang geleden dat we nog zo’n mooie break onder ogen kregen. Hij behoudt de lage daklijn van de gewone 508, en krijgt zo de allure van een sportieve shooting-brake. Hiermee gaat hij volledig in tegen de heersende trend van de steeds massiever ogende SUV’s. Zijn gespierde lijn, zijn assertieve blik en de achterlichtblokken geven hem een wat Amerikaanse uitstraling, maar dan de coole kant van Amerika. We zijn wel erg ver verwijderd van de koekendoosvormen van de SUV’s.
Plus est en vous
Peugeot weet voorts nog te verbazen met zijn intussen beroemde i-Cockpit. Die valt voornamelijk op door zijn kenmerkende kleine stuur. Je bent voor of je bent tegen, ik ben alleszins voor. Hierdoor slaagt Peugeot er in zich op een leuke manier te onderscheiden van de concurrentie. Het geeft ook een extraatje aan de rijbeleving, want de 508 SW stuurt directer en levendiger. Wanneer was ook weer de laatste keer dat we een grote constructeur moeite zagen doen om het rijden belangrijk te maken?
Toch is het niet al rozengeur en maneschijn in dit bewust strak gehouden interieur. Zo zijn de aanwijzingen van de navigatie op de boven het stuur geplaatste tablet onduidelijk in vergelijking met de Duitse concurrentie. Bovendien: waarom wil Peugeot per se de regelingen van de airco in het multimediasysteem onderbrengen? Het is vervelend en kan zelfs gevaarlijk zijn tijdens het rijden. De ‘pianotoetsen’ die shortcuts voor de menu’s brengen, zijn een welkom hulpmiddel. Ze brengen een evolutie in vergelijking met de voorgaande versie van dit systeem, zoals in de Peugeot 308.
Wat koffer betreft, vestigt de Peugeot 508 SW geen records met zijn 530 liter inhoud. In eigen huis doet de 308 SW met meer dan 600 liter beter. Maar zijn handige vormen blijken bijzonder praktisch in het alledaagse leven. Wie een verhuisbreak zoekt, is er waarschijnlijk aan voor de moeite. Toch doet hij beter dan enkele SUV’s, of het nu de Peugeot 3008 (520 liter) is binnen de eigen familie of de chique Volvo XC60 (505 liter).
Als een GT
Naast de stijl maakt de Peugeot 508 SW ook het onderscheid met zijn rijdynamiek. Zoals we zegden bij het begin, borduurt de Peugeot 508 verder op de kenmerken van eerdere Peugeots: leuk om rijden, precies sturend en levendig. Dit kan allemaal zonder het comfort op te offeren. Hij heeft een zachte toets die de harde lederen stoelen compenseert. Dit gaat zowel op voor 2-liter HDi met 180 pk als voor de 1,6-liter PureTech benzine met hetzelfde vermogen. We testen beide met achttrapsautomaat. De benzinemotor en de automaat lijken een beter huwelijk en doen de dynamische kwaliteiten van de break beter tot hun recht komen. De motor weegt minder, wat een levendiger 508 geeft. Wanneer je echt het volle pond geeft lijkt de automaat soms te twijfelen met de dieselmotor. Maar wie kilometers maalt zal dit oneindig veel leuker vinden dan eender welke andere SUV. Of het nu voor privé-gebruik is of voor de leasingmarkt: wie al dacht aan een SUV, moet zijn keuze misschien toch nog eens in overweging nemen.
Peugeot | 508 SW 2.0 HDI 180 |
---|---|
Motor: | viercilinder turbodiesel, 1.997 cc |
Pk | 177 pk bij 3.750 opm |
Nm | 400 Nm bij 2.000 opm |
0-100 km/u: | 8,4 sec |
Top: | 231 km/u |
Verbruik: | 4,7 l/100 km |
Testverbruik: | : 6,6 l/100 km |
CO2: | 124 g/km |
Prijs: | 41.552 euro |