Voeg daarbij een rits nieuwe comfortsnufjes zoals keyless entry en head-up display en je hebt het Franse recept voor wat -hopelijk voor hen- een gesmaakte mix tussen een fleet- en gezinswagen wordt. Al bij al is deze break een kleine vijf centimeter langer dan z’n voorganger. Maar binnenruimte werd vooral gecreëerd door de wielbasis –de afstand tussen beide wielassen- met 9,2 cm te verlengen. Een korter overhangende neus en meer overhang achteraan maken een grotere kofferbak mogelijk. En die is best wel gigantisch: 660 liter met vijf zitplaatsen in gebruik tot 1.865 liter met de achterbank neergeklapt. Dat is behoorlijk meer dan een A6 Avant of BMW 5 Touring en komt in de buurt van de absolute kampioen bij de breaks, de Mercedes E-klasse. De optie (650 euro) van een elektrisch openende achterklep is een aanrader.
De koffer wordt zeker een argument bij de altijd naar meer bagageruimte zoekende jonge gezinnen met kinderen. Al was het maar voor die ene jaarlijkse vakantie. Maar het kan ook een professionele troef zijn voor wie de baan doet. Tweederde van deze 508 SW’s ziet Peugeot in de fleetmarkt verkocht worden. En omdat bedrijfswagens er niet al te opzichtig mogen uitzien, heeft Peugeot ook het design daaraan aangepast. Persoonlijk vinden we dat niet echt een verbetering.
Je bent compleet ‘onzichtbaar’ als je met je 508 SW door het verkeer laveert. Zeker in onze muisgrijze testversie. Eén slaapverwekkende geeuw. Gelukkig merk je daar aan de binnenkant minder van. Ook daar niks baanbrekend, eerder sober van desgin, maar wel heel netjes afgewerkt. De zetels zitten absoluut comfortabel en de grote ruiten en het grote panodak, dat standaard is vanaf het tweede uitrustingsniveau Active, versterken het ruimtegevoel. De brede B-stijlen (tussen beide zijruiten) blijken in praktijk wel het zicht opzij te belemmeren.
Lager gewicht
Wij reden de 2.0 HDi van 120 kW (163 pk). Die heb je vanaf 28.330 euro. In onze topversie (Allure) wordt dat 33.930 euro. Maar er is ook al een 1.6 eHDI basisversie aan 26.330 euro. De 2.0 Hdi motor, een oude bekende, heeft helemaal geen moeite met deze toch wel 4,81 m lange break. Droog aan de haak goed voor 1.540 kg. Door ingrepen zoals magnesium dashboardsteunen en een aluminium motorkap werd het gewicht met 45 kg verlaagd tegenover z’n voorganger.
Snellere automaat
Stil en comfortabel, ook aan hoge snelheid. Dat zijn de eerste indrukken. Vlot ook door het hoge motorkoppel (340 Nm) en stabiel in de bochten. De nieuwe zestrapsautomaat werd aangescherpt om sneller te reageren. Er zijn ook schakelpaddles aan stuur voor wie denkt het zelf beter te kunnen. Voor het terugschakelen in de bergen misschien bruikbaar, maar ons inziens doorgaans een volstrekt nutteloze gadget. En het maakt van de 508 zeker nog geen sportwagen. Bedoeling is vooral zuinig rijden. In die zin is een verbruikscijfer van 5,7 liter per 100 km voor een automaat niet slecht. De manuele versie doet het 0,7 liter zuiniger. Maar zoals altijd, reken er in de praktijk maar een litertje of twee-drie bij.
Head up-display
Andere nieuwe snufjes zijn het ‘head up-display’ (HUD) voor 350 euro (standaard bij Allure) en het vernieuwde Connect Nav navigatiesysteem. Het eerste projecteert alle nuttige informatie in duidelijke kleuren op je voorruit en is een leuk hebbeding. Tenminste, eens je de links onder het stuur verborgen regelknoppen achter een klepje ontdekt hebt. Over de geïntegreerde navigatie waren we minder te speken. Er zijn in de handel schitterende draagbare systemen te koop die voor minder dan de helft van de prijs veel meer mogelijkheden, een duidelijkere kaart met afslagdetails en een over het geheel veel gebruiksvriendelijkere interface bieden. Met bijkomend voordeel dat als je deze beu bent, je ‘m altijd in een wip kan vervangen.