Geen rechtstreekse uitstoot, geen motorlawaai. De iOn verraadt alleen aan zijn ‘On’ teken op het dashboard dat hij vertrekkensklaar is. Met een licht gezoem, en verbazend vlot, glijdt hij uit de startblokken. De versnellingsbak heeft slechts 1 verzet. Wil je harder, dan moet je het rechterpedaal dieper indrukken.
64 pk
De elektromotor kan een vermogen van 64 pk ontwikkelen, en tussen 0 en 2.000 opm is 180 Nm voorradig om de achterwielen aan te drijven. Maximaal haalt hij 8.000 opm. Daarmee zit hij dan aan zijn top van 130 km/u. Om 100 km/u te halen, heeft de iOn 15,9 seconden nodig. Hij voelt sneller aan, zeker in de hernemingen.
De tellers op het dashboard zijn eenvoudig gehouden. Boven de digitale snelheidsmeter, geeft een wijzer aan welk gevolg je rijstijl op de lithium-ion batterijen heeft (bijladen, eco of zwaar verbruik). Rechts krijg je het rijbereik mee, links het laadvolume van de batterij. Het is opmerkelijk hoe snel dat rijbereik daalt. Theoretisch is 150 kilometer mogelijk, maar je ziet in de praktijk snel 100 kilometer en minder opduiken.
Voor lange afstanden is de iOn eigenlijk niet geschikt. Te veel windgeluid, het rijbereik dat angstwekkend afneemt bij hoge belasting, de kleine koffer (168 liter)... er zijn wel wat minpunten. Maar om door de stad te snorren is hij verre van slecht. Hij kan probleemloos mee met het overige stadsverkeer, en valt met zijn 3,4 meter nog vlot te parkeren. Plus, je kan er ook echt vijf inzittenden mee vervoeren.
6 uur laden
Waar je de tankdop verwacht, steekt een stopcontact. Met een specifieke stekker, maar aan een gewoon 220 Volt stopcontact, laad je de iOn op in 6 uur. Een snellaadpaal met 380V driefasig stopcontact stelt je in staat om in een kwartier de batterijen voor de helft op te laden, en in een halfuur haal je 80 procent. Meer is via de snellaadpaal niet mogelijk. Maar ja, snellaadpalen, die zijn in ons land vooralsnog zeer dun gezaaid.
Het gebrek aan infrastructuur – een politiek probleem – vormt nog het voornaamste struikelblok voor de iOn. Hij werkt, zoveel is duidelijk, maar wat heb je aan een werkend product wanneer er geen laadinfrastructuur voorhanden is? Goedkoop rijden is het ook, Peugeot rekent een energiekost van 1,5 euro à 2 euro per 100 kilometer voor. Nu goed, zonder accijnzen zouden benzine en diesel ook een stuk goedkoper zijn.
Leasing
Peugeot beseft ook wel dat de iOn maar een eerste stap is, en voorziet in eerste instantie dan ook enkel een leasingformule, waarbij je voor zo’n 500 euro (excl. BTW) per maand over een iOn kan beschikken. Het gaat dan om een contract van 5 jaar, waarbij volledige garantie van de batterij en elektrische aandrijving is inbegrepen. Eind dit jaar moeten de eerste iOns in ons land worden geleverd.