Met de vlakke flanken, wervelende wielkasten en het gebogen coupédak grijpt Peugeot gretig terug naar het design van de oorspronkelijke Audi TT. Maar de Fransen voegen er nog extra ‘spice’ aan toe met onder meer een ‘double bubble’ dak. De twee hobbels op het dak moeten de inzittenden wat meer hoofdruimte geven en verwijzen naar de Le Mans prototypes van weleer.
Die hobbels lopen spectaculair door in de achterruit, terwijl achteraan een opklapspoiler, een dubbele uitlaat en een diffuser het sportieve recept afwerken. Visueel leidt het geen twijfel: de RCZ staat klaar om de confrontatie met de TT aan te gaan. Je kan er op de optielijst nog eens enkele individualiseringsopties tegenaan gooien, zoals een heel gamma aan 18- en 19-duims siervelgen, racestrepen of zelfs echte carbon sierstukken (1.500 euro).
308-familietrekken
Langs de binnenkant zie je tekenen van verwantschap met de 308. Het hoogwaardige interieur heeft weliswaar een meer sportieve afwerking gekregen. Bovenaan tussen de ventilatiemonden heeft zelfs een echt analoog klokje plaatsgenomen. Onze handen beroeren een echt, klein sportstuur en we zitten in echte kuipstoeltjes. Het is pas wanneer we een blik in de achteruitkijkspiegel werpen, dat we even schrikken. Achter onze rug bevinden zich nog twee noodzitjes. De RCZ is geen echte tweezitscoupé, maar een 2+2, al kan je die extra zitplaatsen maar beter als een tweede koffer beschouwen. De koffer zelf is met een volume van meer dan 300 liter redelijk te noemen. Maar wacht, de kleine achterbank kan plat, waardoor een totaal laadvolume van meer dan 600 liter ontstaat.
Welke motor?
De dieselvariant van de RCZ trekt iets meer de comfortkaart. Met 163 pk heeft de 2.0 genoeg power in huis. Hij toont zich met een sprint naar 100 in goed 8 seconden best snel en met zijn top van 225 km/u komt hij op de Autobahn een heel end mee. Met zachte voet moet je het verbruik volgens Peugeot tot net iets meer dan 5 liter kunnen beperken.
Sneller gaat het in de 1.6 turbo benzine. Dankzij een dubbele turbolader mag die in zijn krachtigste versie 200 pk naar de voorwielen brengen. In 7,5 seconden staat hij aan 100, en de top bedraagt 235 km/u. Bovenal klinkt hij bijzonder sportief, en met een zuinige rijstijl moet je onder 7 l/100 km kunnen duiken. Er bestaat ook een versie met 156 pk van die 1.6 turbo.
Echt leuk wordt het wanneer de RCZ een bochtenserie voor de wielen geworpen krijgt. De dikke Continentals op de 19-duimsvelgen dringen de gripgrenzen ver weg. Het stuur reageert snel en goed, en dankzij het lage zwaartepunt moet je het al veel te gek maken voor het ESP je tot de orde roept. De RCZ ligt strak op de weg, zonder oncomfortabel te worden.
Concurrenten
De snelle Peugeot begint aan 27.080 euro (156 pk), de 200 pk-versie kost 29.580 euro, de diesel moet 29.180 euro kosten. Dan lijkt de 200 pk het koopje, maar vergeet niet dat je daar een paar duizend euro extra aan BIV voor moet ophoesten. Daarmee blijft Peugeot onder de prijzen van de Audi TT, ver onder de Alfa Romeo Brera, maar boven de Volkswagen Scirocco. Die laatste maakt zich zo een zware concurrent.
De RCZ komt standaard met ESP, automatische airco, sound systeem met MP3-aansluitingen, bluetooth, parkeersensoren, lichtmetaal 18” velgen en een ‘actieve’ voetsteun voor de bestuurder, wat dat ook mag zijn.