De komst van de RCZ was al een verrassing. Jarenlang dweilde Peugeot de internationale autosalons af met de ene na de andere knappe concept car. Maar er leek nooit iets van in huis te komen. Toen Peugeot de concept 308 RC Z toonde, was onze reactie dan ook ‘mooi, maar het wordt vast weer niets’…
Sportieve sfeer
Wij stonden dus mooi te kijken toen de RCZ ineens echt werd voorgereden. Een uiterst knap en interessant design, met onder meer het bubbeldak die de coupé een eigen look en identiteit geeft. Je kruipt er ook zo gezellig in weg, zo dicht bij het asfalt met een klein sportstuur en de versnellingspook onder de hand.
Een nog sportiever versie vereiste uiterlijk niet veel: betere kuipstoelen, alcantara en leder met rode stikranden. Langs de buitenkant krijgt de Peugeot RCZ R een grotere en vaste spoiler, apart dakdesign (blinkend of mat carbon), eigen 19-duims velgen en een speciale R-striping. Hij heeft nog steeds glamour, maar met extra vroaar. Dat laatste mag je letterlijk nemen, want Peugeot werkte nog wat aan de soundtrack.
4,7 kg/pk
Om de extra R eer te bewijzen, vijzelde Peugeot de 1.6 turbobenzine op tot 270 pk, onder meer dankzij een Twinscroll turbo met grotere capaciteit. Maar om zoveel vermogen uit zo’n klein blok betrouwbaar te houden, paste Peugeot een en ander aan. Zo kreeg het motorblok een thermische behandeling die het meer stevigheid geeft. De uitlaatcollector komt uit de racesport, de zuigers uit aluminium kregen een behandeling die ze ook in de F1 toepassen,… Kortom, allemaal serieus werk dus.
Top-afstellingen
Op de weg kunnen we maar tot één conclusie komen: een volledig succes. Peugeot heeft de zaken eenvoudig gehouden: een handgeschakelde zesbak en een klassieke ophanging (geen gestuurde dus, met duizend instellingen maar nooit de goede). Natuurlijk is het onderstel aangepast, maar de afstellingen zijn perfect. Hij is zelfzeker in de wegligging, maar comfortabel genoeg om een alternatief voor de alledaagse verplaatsingen te zijn.
De motor is verbluffend. Al van bij lage toeren gooit hij 330 Nm in de strijd, die tussen 1.900 en 5.500 opm beschikbaar blijven. Het helpt zowel bij het wegschieten uiit een haarspeldbocht als bij een wandelingetje door de stad in derde versnelling. In de hoge toeren merk je dat hij niet dezelfde diepgang heeft als een 2.0, maar hij blijft toch energiek tekeer gaan tot tegen de begrenzer.
Alle vermogen moet langs de voorwielen de weg op, maar omdat deze een mechanisch Torsen-sperdifferentieel heeft gekregen, zijn er geen zorgen. In 5,9 seconden staat hij aan 100, terwijl hij ook veel vermogen kwijt kan bij het uitkomen van de bocht. De test verliep in bijna winterse omstandigheden, dus het Torsen-diff kwam wel van pas. Samen met de Toyota GT86 en de Subaru BRZ hoort de Peugeot RCZ R tot de meest toegankelijke sportieve coupés van het moment. De Japanse concurrenten zijn misschien wat puurder in hun concept, maar minder comfortabel, minder sexy en vooral: ze missen een turbo. Dat maakt hen minder vlot in de lage toeren.
40.470 euro is veel geld, maar je krijgt er ook heel wat auto voor in de plaats. Wat ons betreft, is dit een dikke duim..