Het moet van de 205T16 of andere rallymonsters geleden zijn, dat een Peugeot nog zoveel bekijks had. Zelfs in hartje Parijs, en daar zijn ze toch wel wat gewend, gaapt men de RCZ na. Het logo staat prominent in beeld, en ook de dominante grille geeft aan dat hij van dezelfde Peugeot-familie is als de 308, maar de realiteit dringt maar moeilijk door. Beide delen hetzelfde platform, maar konden niet verder van elkaar staan.
De pure schoonheid van een Italiaanse coupé mist hij misschien, maar hij heeft impact van het eerste moment dat je hem ziet. En hij geeft meteen zin om achter het stuur te kruipen. Met zijn ‘bubble’ dak heeft hij wat weg van die oude Le Mans racers, waar het dak een uitstulping kreeg om de grotere piloten onder te bergen. Hier heeft het misschien wat te maken met de extra zitjes achteraan, al lijken die echt niet op mensenmaat gebouwd.
Ruime koffer
Je moet je behoorlijk diep laten zakken bij het instappen, zonder dat dit oncomfortabel wordt. Maar je landt in lekkere kuipstoelen, en in een goed afgewerkt interieur. De leder bekleding van het dashboard is een optie, maar ze geeft wel flink wat meer cachet aan het interieur. Het platte sportstuur is eveneens een optie, maar het ligt lekker in de hand. Zowel het klokje in het midden als de randen van de tellers zijn afgewerkt met echt metaal. De koffer is bovendien met 384 liter best praktisch voor een coupé, en wanneer je de leuningen van de noodzitjes neerklapt, komt er in totaal 760 liter vrij. Handiger dan de Audi TT met zijn respectieve 292 liter en 700 liter.
Automaat
De direct ingespoten 1.6 turbo vormt de ruggengraat van het benzinegamma van de RCZ. Het gaat om een rechtsreeks ingespoten motor die PSA samen met BMW ontwikkelde en beschikbaar is met 156 pk of 200 pk in de RCZ. Het verschil schuilt in variabele kleptiming en in een twin scroll turbo voor de krachtigste versie. Maar je hebt eigenlijk zelden over de prestaties te klagen met de 156 pk. Hij beschikt over 240 Nm tussen 1.400 en 4.500 opm. In de hernemingen is de automaat sneller dan de handgeschakelde RCZ met 200 pk. En met een sprint naar 100 in 8,4 seconden en een top van 213 km/u zet hij mooie cijfers neer. Idem voor het verbruik, met een gemiddelde van 7,3 l/100 km (CO2: 168 gr/km). Wij tekenden 7,8 l/100 km op.
Rijden
Alleen, de nieuwe zestrapsautomaat van bij Aisin, laat je wel toe schakellui en comfortabel te cruisen, maar de RCZ heeft zoveel meer te bieden. De voortrein stuurt gretig in, en de bestuurder vindt snel vertrouwen. Het ESP zie je niet gauw ingrijpen. Een gezond onderstel dat duidelijk voor meer vermogen is ontwikkeld, maar waarmee je met 156 pk ook al mooie dingen kan laten zien.
Al bij al geeft Peugeot voor 27.080 euro flink wat auto in de plaats. Hij wordt in kleine aantallen geproduceerd bij Magna in Oostenrijk, wat details toelaat als de echte aluminium dakbogen. Jawel, echt aluminium. Daardoor voel je al bij het instappen dat Peugeot niet op de details bespaard heeft. Daarbovenop rijdt hij even leuk als hij er uit ziet. Wat ons betreft dus een winnaar, alleen de 1.300 euro voor de automaat houden we op zak.