Wie onze vorige kennismaking gemist heeft: Polestar is het voormalige sportieve departement van Volvo, dat intussen is uitgegroeid tot volwaardig merk. Het blijft sportieve genen cultiveren, maar doet dat via volledig elektrisch aangedreven auto’s. Of toch bijna: de Polestar 1 was nog een plug-in hybride coupé. De oplage is beperkt tot 1.500 exemplaren, intussen allemaal verkocht.
Prototype
Polestar nodigde ons uit naar zijn ontwikkelingscentrum in Zweden, in de buurt van Göteborg. Daar konden we voor het eerst achter het stuur kruipen van de Polestar 2, het tweede model van Polestar. We zien een klassieke berline. De auto waarmee wij reden was weliswaar nog een prototype, maar wel eentje uit de eindfase. Het gaat om een auto die nu al van de band loopt om het productieproces in zijn laatste fase nog te helpen stroomlijnen. Dat dit nodig is, blijkt uit de kleine geluidjes die nog in dit prototype hoorbaar zijn, maar niet mogen opduiken in de finale Polestar 2. Maar alle specificaties van de auto zijn inmiddels vastgelegd. Hij zal dus niet meer veranderen in rijgedrag. Wat wij rijden, is ook wat de klanten zullen rijden.
Niet sexy, wel handig
Hoewel we hem weinig gracieus vinden en hij te veel op de huidige Volvo-modellen gelijkt, blijken de vormen hier toch vooral functioneel te zijn. Hij is zo ruim en zo handig als je van een gezinswagen mag verwachten. Vier volwassenen kunnen comfortabel plaatsnemen, waarna nog een koffer van 405 liter overblijft. Vooraan heb je ook nog 35 liter opbergruimte onder de motorkap.
Het uiterlijk mag dan nog heel erg Volvo zijn, het interieur is dat al veel minder. We herkennen weliswaar de stoelen, het stuur en enkele bedieningsknoppen, maar de boordplank en de middenconsole hebben een geheel eigen design gekregen. De Polestar 2 is ook de eerste auto wereldwijd die Android Auto gebruikt om zijn systemen te bedienen. Je hoeft geen Android-fan te zijn, het systeem laat zich makkelijk bedienen. De menu’s zijn duidelijk en logisch opgedeeld, de reacties zijn snel, de stembediening werkt goed. We kunnen er geen fout in ontdekken.
Sportief
Maar we zijn vooral naar hier gekomen om te ontdekken hoe de Polestar 2 rijdt in verschillende omstandigheden. Op het ‘handling’ parcours stellen we eerst en vooral vast dat de ophanging uitstekend werk levert. De Polestar 2 rijdt niet alleen erg comfortabel, maar dankzij het Performance Pack dat de eerste exemplaren krijgen, beschik je ook over manueel regelbare Öhlins dempers. Bij een stevig tempo laat hij een verbluffende indruk na. Een put in de weg in een snel genomen bocht? De Polestar 2 blijft onverstoorbaar. Hij beweegt wel wanneer we hem dat vragen. Dit is duidelijk een sportief afgestelde auto. De vier aangedreven wielen hebben geen enkele moeite met de 408 pk. Hij blijft mooi de gekozen lijn volgen. En door het gas te lossen in de bocht of door te remmen, krijg je de kont in beweging.
De Polestar 2 schenkt bovendien zoveel vertrouwen dat we al na twee rondjes op het circuit het gevoel hebben dat we zijn limieten mogen opzoeken. We moeten toegeven dat we onder de indruk zijn. We hadden niet verwacht dat een elektrische auto zo sportief kon aanvoelen. Bovendien: we reden in Zweden, bij 3 graden op een nat circuit… met zomerbanden. Te gek.
Maar de Polestar 2 is dus een meer dan uitstekende verrassing geworden. We hadden geen hoge verwachten, maar ontdekken met plezier een sportieve berline: krachtig, speels en makkelijk onder controle te houden. Natuurlijk kom je met deze rijstijl niet in de buurt van de beloofde 470 kilometer rijbereik, maar dat hadden we ook niet verwacht. De Polestar 2 landt bij ons in mei. De eerste reeks draagt een prijskaartje van 64.900 euro, daarna komen de iets goedkopere versies: vanaf 58.900 euro.
Polestar 2 | Performance Pack |
---|---|
Motor | 2 (één per as), synchroon elektrisch |
Pk | 408 pk |
Nm | 660 Nm |
0-100 km/u | 4,7 sec |
Top | niet bekend |
Batterijen | 78 kWh |
Verbruik | 19,3 kWh/100 km |
Rijbereik WLTP (gemiddeld/stad) | 470/560 |
Prijs | 64.900 euro |