Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Polestar 2 Long Range Dual Motor, subtiel en radicaal anders (2023)
Wim Bervoets · 10/10/2023 · 6 min gelezen
Drie jaar na zijn debuut is de Polestar 2 aan een facelift toe. Aan de buitenkant blijven de verschillen beperkt, maar onderhuids gooit hij het over een andere boeg. Autoscout24 test de topversie: de Long Range Dual Motor... met Performance-pakket.
In het kort
De Polestar 2 blijft een knappe verschijning met dito interieur. De geoptimaliseerde aandrijflijn levert hem een ruimer rijbereik op, maar deze Long Range Dual Motor wordt er niet noemenswaardig zuiniger door. Het Performance-pakket ziet er gelikt uit, maar levert verder geen meerwaarde.
Met de Polestar 1 wist Volvo’s elektrische zustermerk de aandacht naar zich toe te trekken, maar met de Polestar 2 volgden ook de verkoopcijfers. Polestar nam met die 2 in ons land vorig jaar bijvoorbeeld de vijfde plek in de lijst van populairste elektrische modellen in, na de Tesla Model Y, BMW iX3 en de Audi Q4 en Q8 E-Tron. Dit jaar wordt de elektrische concurrentiestrijd weer wat scherper, onder meer met de komst van de Chinese uitdager BYD, en dus dringt een update van de intussen drie jaar oude Polestar 2 zich op.
Exterieur
Die update herken je meteen aan zijn aangepaste snoet. Het gridvormige ‘radiatorrooster’ maakt daarbij plaats voor een zogenaamde ‘SmartZone’, een soort dichtgewerkt schild waarachter assistentiesystemen zoals een camera en afstandsradar schuilen. De SmartZone herken je van de Polestar 3, de eerste elektrische SUV van de Chinese Zweden die binnenkort debuteert. Omdat er onderaan nog een beetje opening vrij blijft voor koeling, oogt de SmartZone op deze Polestar 2 wat alsof het nog snel werd nageplaatst. Net zoals dat bij de technisch verwante Volvo XC40 Recharge het geval is.
Tegelijk introduceert de update een nieuw velgdesign in maat 20 duim, maar als je zoals in ons geval het Performance-pakket aanstipt, dan krijgt je Polestar 2 een ander setje 20-duimers aangemeten. Met aangepast rubber, sterkere Brembo-remmen met goudkleurige remklauwen, ventieldopjes in dezelfde kleur en manueel verstelbare dempers van specialist Öhlins. Maar daarover meteen meer. Deze Polestar 2, die oorspronkelijk getekend werd als Volvo-conceptmodel, blijft tot slot vooral nog een plaatje om naar te kijken.
Interieur
Ook binnenin, waar het Scandinavische minimalisme de boventoon voert. Centraal staat nog steeds het portretvormige infotainmentscherm van 11,5 duim, geflankeerd door een strak bestuurdersdisplay van 12,3 duim. Het infotainmentsysteem draait net als bij de Volvo XC40 en de Renault Mégane E-Tech op Android Automotive, waardoor het niet alleen uitblinkt in connectiviteit en responsiviteit, maar dankzij de nodige over-the-air-updates het leven tijdens het laden heel wat aangenamer maakt. Zo kreeg het systeem voor de zomer nog een YouTube-app en werd er vorige maand nog Prime Video aan toegevoegd. Goed naar Tesla gekeken, Polestar...
Noemenswaardige wijzigingen vallen er verder niet te melden. Het ruimtegevoel blijft daarnaast ook ongewijzigd. Vooraan zijn de beste plaatsen, al wordt de beenruimte daar in de breedte wat gehinderd door de forse middentunnel (die een deel van de batterijen herbergt). Achteraan biedt de Polestar 2 door diezelfde middentunnel het liefst van al plaats aan twee passagiers. Die hebben voldoende beenruimte, maar zien de hoofdruimte beperkt door het grote glazen dak. De schuine achterruit – de Polestar 2 is een liftback – maakt het zicht naar achteren voor de chauffeur beperkt.
Motor
De grootste wijziging bij de facelift van deze Polestar 2 bevindt zich onderhuids. De Chinese Zweden vernieuwden namelijk de hele aandrijflijn, van elektromotor tot batterij, en ook de aandrijving. Voortaan is de Polestar 2 dus achterwielaangedreven, net als de Volvo XC40 Recharge. De Standard Range Single Motor heeft een batterij van 69 kWh met elektromotor van 200 kW (272 pk), de Long Range Single Motor gebruikt een exemplaar van 82 kWh met elektromotor van 220 kW (299 pk). De Long Range Dual Motor haalt zijn stroom uit dezelfde batterij van 82 kWh, maar voegt een elektromotor op de vooras toe, tot in totaal 310 kW (421 pk).
Stip je het Performance-pakket aan – en dat kan alleen op de Long Range Dual Motor – dan stijgt het vermogen naar 350 kW (476 pk). Het koppel blijft met 740 Nm identiek, de sprint naar 100 km/u verloopt met 4,2 seconden iets sneller. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u. Het WLTP-rijbereik? 568 kilometer, tegenover 593 kilometer zonder Performance-pakket. Alle versies met grote batterij presteren voortaan tot slot iets sneller aan de snellader: hun piekvermogen bedraagt 205 kW.
Rijgedrag
Maar bij het starten gaf onze Long Range Dual Motor met Performance-pakket een rijbereik aan van 480 kilometer, waarvan we er in de praktijk een dikke 400 konden benutten. Een gemiddeld verbruik van 20,2 kWh/100 km blijkt in de mooie nazomertemperaturen van onze testperiode ook na de facelift nog steeds aan de hoge kant. Een extra elektromotor betekent natuurlijk ook een extra stroomverbruik, en het oude pijnpunt – het gewicht van 2,1 ton – kon bij deze facelift natuurlijk niet zomaar worden weggewerkt.
Die kilo's worden niet geholpen door de stugge Öhlins-ophanging van het Performance-pakket, maar voel je ook wanneer je het gaspedaal indrukt: alsof je die hele massa in beweging moet krijgen. De Polestar 2 wil zich daardoor vooral gedoseerd laten rijden, maar kan met een flinke duw op het pedaal natuurlijk stevig uit zijn sloffen schieten. De switch naar achterwielaandrijving merk je doordat de voorwielen minder moeten verwerken en de Polestar 2 daardoor wat levendiger stuurt, maar uiteindelijk spreek je in de bochten eerder over klinische efficiëntie dan over sportiviteit.
Prijs
De vernieuwde Polestar 2 staat in de catalogus vanaf 48.690 euro (Standard Range Single Motor). Voor de Long Range Single Motor betaal je 54.390 euro, de Long Range Dual Motor kost 60.690 euro. Het Performance-pakket op die laatste versie kost nog eens 6.500 euro extra, maar biedt wat ons betreft op deze Polestar 2 geen echte meerwaarde. Kijk je naar zijn belangrijkste concurrenten, dan betaal je minstens 45.970 voor de net gefacelifte Tesla Model 3, 59.000 euro voor de BMW i4 en 47.740 euro voor de BYD Seal.
Besluit
Een tussentijdse facelift geeft deze intussen drie jaar oude Polestar 2 subtiel opgefriste looks, maar vooral technisch ingrijpende veranderingen. Die komen het rijbereik en het rijplezier ten goede en maken hem opnieuw hypercompetitief, maar nemen niet weg dat deze Chinese Zweed vooral een zware jongen blijft. De Long Range Dual Motor met Performance-pakket is mooi om mee uit te pakken, maar de Long Range Single Motor wordt ongetwijfeld opnieuw de te hebben versie.