Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Polestar 2 Long Range Single Motor, de logische keuze (2023)
Yves Wouters · 11/12/2023 · 5 min gelezen
Autoscout24 gaat op pad met de vernieuwde Polestar 2 Long Range Single Motor. Die gooit het over een andere boeg. Want voorwiel- wordt… achterwielaandrijving!
In het kort
Hoewel we een tijd terug op pad gingen met de vernieuwde Polestar 2 Dual Motor, is deze Long Range Single Motor het brood en boter van de line-up. De populairste keuze schermt met opgefriste looks, een grotere range en voortaan achterwielaandrijving.
Sinds zijn lancering in 2020 is de Polestar 2 uitgegroeid tot een publiekslieveling. Want het Zweedse brok design is een graag geziene gast in het straatbeeld. Toch loopt het achter de schermen niet zo van een leien dakje. Want voor elke Polestar 2 die er rondrijdt op de wereld, rijden er vlot 10 Tesla’s Model 3 rond. De Zweden schieten nu terug met een welgemikte update.
Exterieur
Visueel zal je alvast goed moeten zien om de upgrades op te merken. Weggever van dienst is de nieuwe grille vooraan. Het is te zeggen; de zesvormige grille van weleer wordt tegenwoordig dichtgeplamuurd. Polestar noemt het zijn Smartzone, waarin camera’s en een afstandsradar worden verwerkt. Het zorgt er voor dat de P2 meer in lijn loopt met de recent getoonde Polestar 3, 4 en 5.
Vanaf de flank is het zoeken met een vergrootglas naar de nieuwigheden. Zo zijn er nieuwe velgendesigns en komen die velgen voortaan van een toeleverancier die CO2-neutraal werkt. De bips blijft dan weer identiek aan het pre-facelift model. Op het eerste gezicht lijken er dus geen grote verschillen, maar besef dat de productie van de nieuwe Polestar 2 maar liefst 3 ton minder CO2 opwekt dan bij de eerste exemplaren. Een winst van vlot 10%.
Interieur
Binnenin kan de Polestar 2 nog steeds niet verbergen dat hij zijn genen (en platform) deelt met een auto met verbrandingsmotor. We hebben het dan natuurlijk over de Volvo XC40. Daardoor is het eerder krap binnen in de P2. Al zeker voor een elektrische auto. De joekel van een middenconsole (waarin ook een stuk batterijen verstopt zitten) helpt daarbij niet.
Bekijk je het vanuit een "cocoongevoel", dan slaagt de Polestar 2 daar wonderwel in. Niet in het minst omdat het dashboard en daarbij horende schermpraal uitblinkt in gebruiksgemak in en minimalisme. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive (en is daardoor in essentie een smartphone), de instrumtencluster toont klaar en duidelijk alle nodige informatie. De achterbank blijft evenwel bekrompen. Waardoor de P2 eerder een vierzitter dan vijfzitter is.
Motor
Goed, hier draaide het toch allemaal om bij de facelift, niet? Jazeker! Want de Polestar 2 facelift toont aan hoe modulair een elektrische auto is - zelfs op het platform van een XC40 diesel. Want de elektromotor vooraan wordt bij de Single Motor ingewisseld voor een efficiënter exemplaar op de achteras. Die mag bij de Long Range uitvoering meteen ook uitpakken met wat extra vermogen: 299 pk en 440 Nm. Da’s een serieuze boost van de 231 pk en 330 Nm die je voordien op de vooras kreeg.
Omdat Polestar toch al aan het morrelen was aan de aandrijflijn, besloot het ook een nieuwe batterij te installeren. De technische details besparen we je, wat je vooral moet weten is dat die met 79 kWh (netto) zo’n 4 kWh groter werd én efficiënter zou moeten werken. Tenslotte kan de Long Range Single Motor voortaan ook sneller laden aan 205 kW DC (in plaats van 149 kW DC).
Rijgedrag
De vernieuwingen aan de Polestar 2 facelift laten zich dan ook meteen voelen. Al zeker als je voor de Long Range Single Motor opteert. De acceleratie is een stuk forser, getuige de sprinttijd van 6,2 seconden naar de honderd. Daarenboven voel je hoe de elektromotor op de achteras je uit de bochten duwt in plaats van trekt. Hét voordeel daarbij is dat op een nat wegdek de voorste as zich meer bezig kan houden met sturen in plaats van het verwerken van EV-koppel.
Is de Polestar 2 daardoor plots een sportwagen? Hoegenaamd niet. Dit blijft in de eerste plaats een comfortabele tank op wielen. Door zijn gewicht van +2 ton kan de demping soms wat hard zijn, maar voor de rest focust deze Zweed duidelijk op comfort. Om dat punt helemaal thuis te brengen is de one-pedaldrive misschien wel de beste momenteel op de markt. Jep, dat hoorde je goed, tesla.
Prijs
Over Tesla gesproken, die Amerikaanse rivaal is tegenwoordig natuurlijk op prijzenoorlog. Eentje waar Polestar duidelijk heeft aangegeven niet in mee te willen gaan. Een P2 kost dus simpelweg 48.690 euro omdat Polstar vindt dat het die prijs waard is. De Long Range Single Motor die wij reden kent dan weer een basisprijs van 54.390 euro. Nog geen 500 euro duurder dan wat je voor een Tesla Model 3 Long Range betaalt. Al heb je dan nog wel wat opties te gaan natuurlijk.
En dan knelt er nog een ander schoentje. Want Polestar pronkt dat de update de 2 een stuk zuiniger maakt. In de praktijk noteerden we nog steeds een gemiddelde van 22 kWh/100 km (met een onderwaarde van 18 kWh/100 km). Goed voor een range tussen de 360 à 440 km. Acceptabel, maar verre van wereldschokkend.
Besluit
Polestar geeft zijn Zweeds topmodel een gedegen facelift. De looks blijven buitenaards lekker en de onderhuidse techniek krijgt een serieuze schop onder de kont. Dit is op alle vlakken een betere auto… maar nog steeds niet moeders zuinigste.
Polestar 2 Long Range Single Motor facelift (2023)