Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Polestar 2: nu wordt het menens

De Polestar 1, de fraai gelijnde hybridecoupé, was maar een opwarmertje. Met de elektrische Polestar 2 wil Volvo’s elektrische dochtermerk het premiumsegment het vuur aan de schenen leggen. Of hij daarin slaagt?

Wie een gezonde interesse in auto’s heeft, die kent de geschiedenis van Polestar intussen. Volvo kocht de Zweedse tuner op en vormde het om tot een elektrisch dochtermerk. Met steun van het moederhuis in Göteborg en Chinese geldschieter Geely is deze ambitieuze Zweedse start-up in sneltempo een gamma aan het ontwikkelen.

AS24 Test Polestar 2 logo

Volvo-links

Dat gamma leunt nog stevig op ontwerpen van moederhuis Volvo. Niet verwonderlijk: de CEO van Polestar is Thomas Ingenlath, die verantwoordelijk was voor de huisstijl van het moderne Volvo-gamma, en een eigen design en platform kost bakkenvol geld. Zeker voor een start-up. De Polestar 1 speelde dus leentjebuur bij de Volvo Concept Coupé uit 2013, deze Polestar 2 is de productieversie van de Volvo Concept 40.2 uit 2017.

Dat betekent dat de Polestar 2 op hetzelfde platform staat als de Volvo XC40: het CMA-platform. Het verklaart het design dat wat ‘hoog op zijn pootjes’ staat, de aanwezigheid van een middentunnel, en het 2,1 ton hoge gewicht. Ter vergelijking: de nipt langere Tesla Model 3 (4,69 meter tegenover 4,61 meter voor deze Polestar 2) kan door zijn volledig elektrische platform zijn batterij beter wegwerken en zijn gewicht met 1,8 ton beter onder controle houden.

AS24 Test Polestar 2 koplamp

Interieurdesign

Binnenin probeert de Polestar de banden met Volvo wat losser aan te halen. Je herkent nog wel heel wat bedieningselementen van het moederhuis, maar de displays en middenconsole zijn resoluut anders. Het infotainmentsysteem werkt bijvoorbeeld op Android, en bevat dus navigatie via Google Maps, spraakbediening via de Google Assistant, enzovoort.

Het interieur is verder degelijk afgewerkt (op enkele details na) en bekleed met diervriendelijke materialen. Het zitcomfort is op zijn Zweeds, de binnenruimte lijdt wat onder het platform, het zicht naar achteren onder de forse C-stijlen. Standaard voorziet Polestar wel de nodige parkeercamera’s. Met 405 liter is de kofferruimte achteraan matig, en het opbergvak vooraan van 35 liter voegt daar jammer genoeg weinig aan toe.

AS24 Test Polestar 2 interieur

Nog meer Volvo

Wie de specificaties van de aandrijflijn bekijkt, herkent nog meer links met Volvo: de lithium-ionbatterij van 78 kWh en de elektromotoren die samen 408 pk produceren, duiken ook op in de volledig elektrische Volvo XC40 Recharge. Opnieuw het resultaat van een start-up die nog niet de budgetten heeft om alles zelf te ontwikkelen. Maar dat is geen schande: de Polestar 2 haalt door die aandrijflijn 100 km/u in 4,7 seconden en bereikt een topsnelheid van 205 km/u.

Ondanks zijn hoge gewicht heeft de Polestar dus geen moeite om vlot uit de startblokken te schieten, al valt het gaspedaal wel op door zijn zware bediening. De remenergierecuperatie zorgt er dan weer voor dat je het andere pedaal, het rempedaal, praktisch alleen in noodsituaties nodig hebt. Pluspunten zijn er voor het precieze stuur en het onverstoorbare weggedrag.

AS24 Test Polestar 2 rijdend

Performance-pakket? Niet nodig!

Wie trouwens bij zijn bestelling 6.000 euro oplegt, krijgt een Performance-pakket. Dat houdt niet alleen goudkleurige ventieldoppen en veiligheidsgordels in, maar ook 20-duimsvelgen, sterkere Brembo-remmen en manueel verstelbare Öhlins-dempers. Die aanpassingen hebben hun invloed duidelijk in het rijgedrag van de 2, maar hebben eerlijk gezegd weinig meerwaarde.

In het overgrote deel van de gevallen laat je de dempers immers in dezelfde setting staan, terwijl de combinatie tussen de Öhlins en de 20-duimsvelgen op Belgische wegen af en toe nerveuze reacties veroorzaakt. Een maatje kleiner in combinatie met standaarddempers lijkt in dagelijkse verkeerssituaties dus ruimschoots voldoende. Zeker als je weet dat de Polestar 2 vooral in leasingmiddens goed zal scoren.

Aan de stekker

Voor we overgaan naar de prijzen nog een woordje over het verbruik en de laadtijden. Polestar geeft voor deze 2 een WLTP-rijbereik op van 470 kilometer. Onze eerste testrit op Belgische wegen was te kort om dat helemaal te doorgronden, maar wij zagen de boordcomputer een testverbruik van 23 kWh/100 km aangeven. In de praktijk lijkt deze Polestar dus een stevige verbruiker te zijn en een lagere actieradius te hebben.

De Polestar 2 krijgt wel een snellader van 150 kW, waardoor je de batterij van 78 kWh in 40 minuten weer 80 procent van zijn capaciteit kunt geven. Thuis opladen aan een Wallbox of inpluggen aan een publieke laadpaal kan aan 11 kW, en dan ben je ongeveer 7,5 uur zoet om de batterij weer volledig vol te laden.

AS24 Test Polestar 2 achterlichten

Prijzen

Polestar vraagt 58.900 euro voor deze 2. De standaarduitrusting is bijzonder uitgebreid, en de optielijst dus beperkt. Bijbetalen doe je dus alleen voor metaalkleur, lederen zetels, 20-duimsvelgen, een trekhaak en het Performance-pakket. Halen we zijn grootste concurrent erbij, dan is dat ongetwijfeld de Tesla Model 3 Long Range. Die kost 58.300 euro – al durft de Californische constructeur zijn prijzen op onverwachte momenten wel eens drastisch veranderen – en legt een ruimer rijbereik maar minder kwalitatieve afwerking voor.

Net als Tesla ga je deze Polestar 2 ook niet in de showroom bestellen. Je kunt wel in specifieke Polestar Spaces terecht voor informatie en om de auto van dichterbij te bekijken, maar bestellen en configureren doe je online. Ook de levering gebeurt bij je thuis, en voor onderhoud wordt je auto opgehaald en nadien netjes weer teruggebracht.

AS24 Test Polestar 2 achteraanzicht

Conclusie

De Polestar 2 laat al meer zien welke richting de ambitieuze en zelfverklaarde Zweeds-Chinese start-up heen wil. De links met Volvo zijn er nog, maar worden vrijer toegepast, terwijl Polestar met het formaat van deze 2, de prijs en de verkooptactiek duidelijk de aanval op Tesla inzet. Er zijn zeker nog minpunten, zoals het verbruik en de ruimte, maar de toekomst is veelbelovend. Zeker wanneer er nog eens een meer betaalbare basisversie van de Polestar 2 komt.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Polestar 2 (2023) banner

Test: Polestar 2 Long Range Dual Motor, subtiel en radicaal anders (2023)

Autotests · Polestar
AS24 Polestar 2 Long Range Single Motor 2021 banner

Polestar 2 Long Range Single Motor: de versie die je moet hebben?

Autotests · Polestar
NIK 4803

Polestar 2: Sportief met nuluitstoot

Autotests · Polestar
Ontdek meer