In het kort
Het was een werk van lange aard, maar de Polestar 3 is een kwaliteitsproduct. Hij wordt geleverd met een aantrekkelijk design, een interieur met kwalitatieve materialen en een weggedrag dat een sportwagen waardig is.
Het was een werk van lange aard, maar de Polestar 3 is een kwaliteitsproduct. Hij wordt geleverd met een aantrekkelijk design, een interieur met kwalitatieve materialen en een weggedrag dat een sportwagen waardig is.
Om de logica achter de nomenclatuur van Polestar te begrijpen, moet je de producten van het merk in de gaten houden. De nummers 1, 2, 3 of zelfs 4 verwijzen niet naar de grootte, maar eerder naar hun aankomst in de catalogus. De eerste was een sublieme hybride coupé, de tweede - die kennen we goed - is een elektrische sedan en de derde is deze elektrische SUV. De toekomstige Polestar 2? Die heet misschien wel Polestar 7 of 8!
De nieuwe SUV is met een lengte van 4,9 meter net iets langer dan de (toekomstige) Polestar 4 en is daarmee in wezen een concurrent voor de Audi Q8 e-tron, BMW iX en natuurlijk platformgenoot Volvo EX90. Toch doet Polestar zijn uiterste best om hem compacter te laten lijken dan hij is, niet in de laatste plaats dankzij zijn hoogte van slechts 1,61 meter.
Voeg daar een aflopende daklijn, brede schouders en een lange motorkap aan toe en je hebt een grote, dynamisch ogende jongen. Bovendien hebben de ontwerpers niet alleen aan de achterkant, maar ook aan de voorkant een spoiler gemonteerd. Het resultaat: een verbeterde aerodynamica! Hoewel een coëfficiënt van 0,29 cX, doet de Mercedes EQE SUV het toch nog net wat beter met 0,25 cX…
Binnenin heeft Polestar kosten noch moeite gespaard om de 3 te positioneren als een premium SUV. Alle kunststoffen zijn geschuimd, zelfs de onderkant van de deuren, terwijl de stoelen bekleed kunnen worden met gerecycled textiel of duurzaam leer. Waarnemers zullen het Scandinavische design van de stoelen à la Volvo EX90 herkennen, behalve dat de Polestar er maar vijf heeft. Praktisch gezien is de 3 ook geen partij voor de Volvo EX90, met 484 liter achterin en 32 liter meer voorin.
Net als andere Volvo's en Polestars heeft de 3 een infotainmentsysteem van Google, hoewel een team minimalistische Zweden er hun eigen draai aan heeft gegeven. Het resultaat werkt best goed, hoewel we toch liever fysieke knoppen hadden gezien. Afgezien van het touchscreen zijn er niet veel knoppen meer, met uitzondering van de volumeknop op de middenconsole. Het scherm zelf is 14,5 inch groot en wordt helaas al overschaduwd door het systeem in de Polestar 4...
Polestar heeft onlangs nog een variant toegevoegd aan het 3-gamma, wat het aantal beschikbare motoren op... euhm... 3 brengt! Het instapmodel, simpelweg Long Range Single Motor genaamd, is uitgerust met een 299 pk sterke motor op de achteras. Het middelste model, Long Range Dual Motor genaamd, is uitgerust met - je raadt het nooit - twee motoren. Hierdoor heeft hij vierwielaandrijving en 489 pk en 840 Nm koppel. Hoewel deze variant in 5 seconden naar 100 km/u accelereert, biedt Polestar een nog krachtigere versie in de vorm van het 'Performance Pack'. Dit is in wezen dezelfde configuratie, maar met 517 pk en 910 Nm koppel. Het resultaat is een tijd naar 100 km/u van 4,7 seconden.
Alle Polestar 3's delen dezelfde accu, en wat voor een! Hij meet 111 kWh, waarvan er 107 kWh kan worden gebruikt, en biedt een actieradius van 650 tot 531 km, afhankelijk van de gekozen motor. Wat het opladen betreft, kan de auto tot 11 kW gebruiken bij een conventioneel oplaadpunt of tot 250 kW bij een snellaadpunt. Hiermee wordt de batterij in een half uur van 10% naar 80% gebracht.
Op de weg zet deze Polestar 3 de magische truc van zijn styling verder. Hij ziet er niet uit als een grote SUV en rijdt er ook niet naar! Op bochtige wegen is hij zelfs verrassend, tenminste met torque vectoring op de achteras. Dit systeem maakt gebruik van twee koppelingen die het vermogen perfect kunnen verdelen over elk van de achterwielen. Het resultaat is een ongelooflijke grip die de grenzen van de fysica lijkt te tarten. Polestar beweert trots dat deze elektrische SUV rijdt als een sportwagen. Ah, marketing...
In werkelijkheid is de Polestar 3 gewoon een SUV met een goed chassis en rustgevend comfort. Zijn standaard luchtvering zorgt voor een goede balans tussen een stevige wegligging in de 'Sport'-modus en een soepele demping in de 'Normal'-modus. In een elektrische auto is motorgeluid natuurlijk verleden tijd. De 3 voegt echter een zeer goed doordachte geluidsisolatie toe. Bovendien bieden de Scandinavische stoelen ultiem comfort.
Dankzij de nieuwe variant met één motor is de prijs van de Polestar 3 met een octaaf gedaald. De vanafprijs is € 78.500, terwijl de versies met vierwielaandrijving respectievelijk € 85.500 en € 92.100 kosten voor het Performance Pack. Ongeacht de uitvoering is de Polestar 3 dus iets duurder dan zijn rivalen, maar de goed gevulde standaarduitrusting helpt dat te compenseren.
De leveringen hebben lang op zich laten wachten, maar dat maakt de Polestar 3 niet minder indrukwekkend. Toegegeven, hij is niet goedkoop, maar dat doet niets af aan de onberispelijke kwaliteit van zijn interieur en zijn verleidelijke design. Het meest indrukwekkend is echter zijn chassis! Uitgerust met het Performance Pack glijdt deze 2,5 ton zware elektrische SUV als geen ander van bocht naar bocht. De rest van de tijd voelt hij aan als een luxe SUV met een comfortabele actieradius.
Technische specificaties Polestar 3 Long Range Dual Motor