Porsche mag dan pakken Cayennes verzetten, als er één auto is waarmee je het merk associeert, dan is het wel de 911. Een icoon, maar dat houdt ook in dat er niet aan mag worden geraakt. We zijn nu 7 generaties verder met deze 991 – de interne typecode van de nieuwe 911 – maar de vorm blijft nog herkenbaar verwijzen naar de begindagen.
Schuifdak
Alleen hebben we te maken met een bijzonder ingrijpend gewijzigde 911. Op vraag van de Amerikaanse markt – op zoek naar meer binnenruimte – werd hij 6 cm langer. De 911 meet nu 4,50 meter. De wielbasis meet nu 10 cm meer, 2,45 meter in totaal. Hierdoor kan de 911 voor het eerst over echte min of meer bruikbare noodzitjes spreken. De extra lengte merk je wel op wanneer je de 911 in profiel bekijkt. Vooraan lijkt hij nauwelijks gewijzigd. Standaard krijgt hij xenon-koplampen en led-dagrijlichten mee.
Hoewel de breedte onveranderd bleef – 1,80 meter – neemt de spoorbreedte wel toe. Achteraan zijn de lichtblokken wel met led-licht uitgerust. In optie is een nieuw schuifdak beschikbaar, dat naar boven uitschuift. Mooi is anders, maar hierdoor beschik je wel over meer hoofdruimte in het interieur.
Comfort
De extra binnenruimte komt eigenlijk voornamelijk de passagiers vooraan ten goede. Het is verbluffend hoe ver je de bestuurdersstoel wel kan verschuiven. Iedereen zal er een goede plaats in vinden, wat opmerkelijk is voor een auto die slechts 1,30 meter hoog is. De sportstoelen bieden overigens niet alleen goede zijdelingse steun, maar zijn ook zeer comfortabel voor lange afstanden.
Lichter dan Cayman
Het valt op hoe veel nadruk Porsche wel legt op comfort in het interieur. Daarin lijkt hij meer op een Gran Turismo dan op een pur sang sportwagen. De legendarische optielijst van Porsche is deze keer 130 items lang, met daarbij onder meer een eersteklas geluidssysteem dat ontwikkeld werd door Burmester. Meer auto, meer luxe. Je zou denken dat dit gevolgen heeft voor het gewicht, maar niets is minder waar. De 911 werd 50 kg lichter en weegt nu zelfs 15 kg minder dan de kleinere Cayman.
Rijden doet hij als een echte 911: verrassend comfortabel voor een sportwagen, en verduiveld efficiënt. Je went snel aan de manuele zevenbak, om voor het overige nog steeds de beste sportwagen ter wereld te mogen ontdekken. Hij blijft snel. De Carrera met de 3.4 (0,2 liter kleiner) zescilinder beschikt over 350 pk (+5 pk) en vliegt naar 100 in 4,8 seconden (0,1 sec sneller). Zijn top bedraagt 289 km/u. De Carrera S met 3.8 motor is goed voor 400 pk (+15 pk), haalt 100 in 4,1 sec en een top van 304 km/u. Daarbij geeft Porsche officiële verbruikswaarden op van 8,2 l/100 km en 8,7 liter voor de Carrera S.
Goedkoop kom je er natuurlijk niet aan. De Carrera kost 90.750 euro, de Carrera S betaal je 105.391 euro. Een Nissan GT-R heb je al vanaf 85.100 euro. Even snel, zoniet sneller, maar geen echte 911, zoals Porsche er nu weer eentje klaar heeft.