De motor toont meer nog dan zijn iconische silhouet het best aan hoe de Porsche 911 een filosofie aanhoudt van ‘eeuwige evolutie’. Op het eerste gezicht lijkt er weinig te veranderen in vergelijking met de vorige generatie, want ook hier zien we een zescilinder boxermotor, een cilinderinhoud van 3 liter en dubbele turbo. Maar onderhuids wijzigde er veel: de luchtwisselaars zijn hoger geplaatst, net onder de luchthapper. De injectie werkt preciezer dankzij piëzo-elektrische inspuitingen en de turbines van de twee turbo’s draaien voortaan in de andere richting. Het resultaat: zowel de Carrera S als de 4S beschikken over 30 pk meer dan voorheen, wat het totaal op 450 pk en 530 Nm brengt.
Lage toeren
Die veranderingen zijn niet meteen merkbaar wanneer je achter het stuur kruipt. Al van bij de vorige generatie hebben we er intussen aan moeten wennen dat een 911 een turbomotor heeft. Dat maakt dat hij al over een stevige duw beschikt van in de lage toeren, dankzij zijn stevig koppel dat al vanaf 2.300 opm beschikbaar is. Wel wordt snel duidelijk dat Porsche stevig gewerkt heeft aan het onderstel. De generatie 992 maakt meer dan ooit gebruik van technologie, maar we zien nu een 911 die de precisie heeft van een chirurgenmes.
De Porsche 911 maakt voortaan gebruik van torque vectoring, waarbij de auto via de wielen aan de binnenkant van de bocht wordt afgeremd om hem beter in de bocht te kunnen plaatsen. Daarnaast kan je in optie nog beschikken over meesturende achterwielen, die hem nog efficiënter maken in het bochtenwerk. De gripgrenzen lijken nogmaals verlegd in de nieuwe Porsche 911. Op circuit is het moeilijk om fouten te bespeuren in de 911. Zelfs wanneer je hem ronduit brutaal behandelt, met remmen in de bocht, brutaal het gas lossen of voor het midden van de bocht opnieuw te accelereren is hij niet uit zijn lood te slaan. Zeker met het ESP in de sportstand. De nieuwe versnellingsbak werkt eveneens perfect, met acht perfect op elkaar afgestemde verhoudingen. Alleen duurt het wat lang om van de ene naar de andere versnelling te gaan, al kan dat een kwestie van smaak zijn.
Alleskunner
De kracht van de Porsche 911 schuilt in het gemak waarmee hij met alle situaties lijkt om te kunnen. Zowel voor alledaags gebruik in de stad als op verlaten wegen op een weekendtrip, steeds is hij in zijn element. De bestuurder zal de nieuwe lay-out van de boordplank appreciëren, met een meer horizontale plaatsing. Het multimediasysteem gaat volledig online en laat zich via stem bedienen, terwijl de nieuwe stoelen meer comfort brengen.
Het enige wat we de nieuwe Porsche 911 voor de voeten zouden kunnen werpen, zijn de schermen voor de neus van de bestuurder die voor een deel aan het zicht worden onttrokken door het stuur. Dat maakt de leesbaarheid van de tellers soms moeilijk. Maar voor het overige rijdt Porsche hier opnieuw een perfect parcours. Dat moet bij de concurrentie weer enkele ingenieurs op stang jagen.
Porsche 911 Carrera 4S |
---|
Motor: zescilinder, turbobenzine. 2;981 cc |
450 pk bij 6.500 opm |
530 Nm bij 2.300 – 5.000 opm |
0-100 km/u: 3,4 sec |
Top: 306 km/u |
Verbruik: 9 l/100 km |
Testverbruik: 14 l/100 km (sportief gereden) |
CO2: 206 g/km |
Prijs: 131.381,80 euro |