Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Porsche 911 Carrera T, met de ‘T’ van ‘Touring’ (2023)
Wim Bervoets · 06/06/2023 · 6 min gelezen
Ook deze 992-generatie van de Porsche 911 krijgt weer een Carrera T. Is deze lichtgewicht-Carrera met manuele bak en zonder achterbank de poor man’s GT3 die je wil? Autoscout24 trekt op onderzoek!
In het kort
385 pk. Zoveel vermogen biedt de basismotor in de Porsche 911 en met zoveel vermogen heb je eigenlijk genoeg voor bakken rijplezier. De 911 Carrera T hoeft dus niet krachtiger en biedt veel bang for buck, maar mocht net dat tikje specialer zijn.
Porsche-puristen op hun wenken bedienen, het blijft in Zuffenhausen een delicate evenwichtsoefening. Ze zweren bij de neunelfer en moeten dus van Cayennes, 718 Caymans en Boxters niets weten, laat staan van de elektrische Taycan. Bij de vorige generatie van de 911, met interne codenaam 991, slaagden de Duitsers daarin met de GT3 en de 911 R, atmosferische en lichtgewicht rijmachines die de puristen op hun wenken konden bedienen.
Bij diezelfde generatie haalde Porsche de letter ‘T’ van onder het stof. Die Touring-letter, als verwijzing naar een lichtere en minder dure 911-variant uit de jaren 60, vond intussen ook zijn weg naar de 718-reeks en de Macan. Bij de huidige 992-generatie rijdt Porsche opnieuw een 911 Carrera T voor, met hetzelfde recept: een Carrera met een bescheiden dieetkuur en een manuele bak. Geen wonder dat die de verwachtingen van een poor man’s GT3 kweekt...
Exterieur
Aan de buitenkant houdt Porsche de Touring-verwijzingen alvast relatief subtiel. De Carrera T vertrekt vanaf de achterwielaangedreven basis-Carrera en houdt er dus een rankere taille op na dan de GTS-, Turbo- en GT3-modellen met gespierdere wielkasten. De Carrera T krijgt wel een eigen donkergrijze accentkleur. Die vind je terug op de spiegelkappen, de modelbenaming en de sierstrips op de flanken, maar ook op de velgen (20 duim vooraan, 21 duim achteraan). De sportuitlaat krijgt deze Carrera T standaard, en wordt hier in het glanzend zwart afgewerkt.
Maar ook deze 911 Carrera T blijft een Porsche, en dat betekent dat je in de optielijst de buitenkant naar eigen keuze en smaak kunt afwerken, zolang je je portefeuille maar vaak genoeg opentrekt. Onthoud alleen dat je met deze Carrera T strikt gezien onderaan het 911-gamma shopt, en dat je dus bijvoorbeeld niet kunt kiezen voor de aerokit met vaste achtervleugel die Porsche aanbiedt op – pakweg – de GTS.
Interieur
Binnenin trekt de Carrera T meteen je aandacht door zijn achterbank – of liever: het gebrek eraan. Dat moet samen met lichtere ruiten en wat minder geluidsisolatie de nodige kilo’s besparen, temeer omdat deze Carrera T standaard met een manuele zevenbak komt. Tel daarbij de zwarte interieuraccenten en de grijze accenten van het Carrera T-interieurpakket en de sportieve sfeer is gezet. Zeker wanneer je voor de lichtgewicht kuipzetels uit één stuk gaat, een optie die je normaal alleen vanaf de GTS kunt kiezen. De treklintjes in plaats van deurhendels van de vorige generatie Carrera T laat deze 992-generatie weliswaar achterwege.
Opmerkelijk genoeg hoef je niet voor al die gewichtsbesparende zaken te gaan, op de geluidsisolatie na. Je kunt de Carrera T namelijk ook gewoon kosteloos van een achterbank voorzien en al even kosteloos de PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten aanstippen. Met PDK zet de Carrera T dan bizar genoeg evenveel kilo’s op de weegschaal als de basis-Carrera: 1.505 om precies te zijn. Jammer genoeg was dat ook het geval op ons testmodel.
Motor
Hoe dan ook beschikt deze 911 Carrera T over dezelfde motor als het instapmodel van het 911-gamma, de Carrera. Dat is een dubbel aangeblazen en 3,0 liter grote zescilinder boxermotor van 385 pk en 450 Nm. Met PDK haalt de Carrera T 100 km/u na 4,0 seconden rond, met de manuele zevenbak doet hij er een halve seconde langer over. De topsnelheid bedraagt 291 km/u.
Daarnaast krijgt de Carrera T nog enkele chassisaanpassingen mee waar de basis-Carrera niet altijd aanspraak op maakt maar die wel standaard of optioneel zijn op de krachtigere Carrera S – volg je nog? Denk maar aan de 10 millimeter lagere adaptieve PASM-sportophanging, het Sport Chrono-pakket, het Porsche Torque Vectoring-koppelverdelingssysteem met mechanisch sperdifferentieel enzovoort. Optioneel op deze Carrera T is de meesturende achteras, die je normaal pas vanaf de Carrera S kunt aanstippen.
Rijgedrag
Wat al die aanpassingen nu veranderen aan de rijbeleving van deze 911? Vooral details, om eerlijk te zijn. Ze illustreren vooral hoe tijdloos en ongeëvenaard de basisarchitectuur van de 911 is, met zijn lage rijpositie, het kaarsrechte stuur dat de voorwielen zo direct commandeert, en dat oerklassieke gevoel met die motor helemaal achteraan. De Carrera T toont dat de basis-911-modellen dagelijks veel bruikbaarder zijn omdat ze hun relatief mindere vermogen geleidelijk vrijgeven en tegelijk zo heerlijk gebalanceerd rijden.
Alleen mist onze Carrera T dat extra je ne sais quoi om hem helemaal speciaal te doen aanvoelen. Is het wat meer muzikaliteit in de motor, is het toch die manuele bak – hoewel de PDK-bak voortreffelijk werk aflevert – of zijn het de beperkte gevolgen van de gewichtsbesparing? Het is gewoon een steengoede basis-911, maar dat zijn de Carrera en Carrera S evenzeer.
Prijs
Het verschil zit ‘m vooral in de prijslijst. Want betaal je voor de basis-Carrera tegenwoordig al net geen 130.000 euro, dan kost deze Carrera T net geen 141.000 euro. Da’s flink wat meer voor hetzelfde vermogen, temeer omdat de krachtigere Carrera S al vanaf 146.000 euro begint. Maar het zijn de extra chassisingrepen die niet verkrijgbaar zijn op de Carrera of waarvoor je op de Carrera S moet bijbetalen die hier het verschil maken.
Besluit
Maak er geen poor man’s GT3 van, van deze Carrera T. Daarvoor voelt hij net niet speciaal genoeg aan. Wel illustreert hij perfect hoe je een 911 tot de essentie van rijplezier kunt herleiden. Nee, het hoeft niet altijd een Turbo S of een GT3 te zijn...