Dat Porsche sportwagens bouwt, dat hoeven we je uiteraard niet meer te vertellen. Dat die sportwagens vaak serieus wat dna overnemen van rasechte racewagens, dat durven we met de stortvloed aan SUV’s (Cayenne, Macan) en sedans (Panamera, Taycan) soms wel eens vergeten. De 911 GT3 is er eentje van de oude school. En dat gaat ‘m wonderwel af.
+20 jaar aan ervaring
Al meer dan twee decennia schuift Porsche de GT3-variant van de 911 naar voren. Een uitvoering die alle kunde die werd vergaard op circuit vertaalt naar een racewagen voor de openbare weg. Kortom: een racewagen die net genoeg gehomologeerd geraakt dat er officieel een nummerplaat op geschroefd mag worden.
Klinkt vooral als een serieuze boel marketing, maar laat dat net een belangrijk detail zijn. Waar andere merken vaak hun sportwagen afleiden van een klassiek model is hier niets minder waar. Oké, de 911 GT3 deelt nog wat designkenmerken met de klassieke 911, maar onderhuids en achterin kan deze GT3 niet verder weg staan van pakweg een GTS of Turbo S.
Racegenen
Sta ons toe de boel even te verduidelijken. De 911 GT3 leent onderhuids bijvoorbeeld de ophanging van de 911 RSR-racewagen. Daardoor krijgt hij een compleet andere geometrie met dubbele draagarmen vooraan (in tegenstelling tot alle andere 911’s) en worden zo goed als alle rubberen verbindingspunten vervangen door metalen kogelgewrichten. Want rubber, dat zorgt voor een vaag stuurgevoel.
Achterin de GT3 geen aangepaste motor vanuit de 911 Turbo S. Nee, de GT3 krijgt een bespoke 4-liter zescilinder boxermotor achterin zonder turbo’s. Nu ja, 'bespoke': in essentie draagt Porsche gewoonweg het motorblok vanuit de 911 GT3-racewagen over. Wel niet tegen Europa vertellen, daar verslikken ze zich vast in hun ecologisch geteelde koffie.
Communicatie troef
Het resultaat spreekt dan ook voor zich; de nieuwe generatie 911 GT3 is een 510 pk en 470 Nm koppel sterke atleet die amper 1,4 ton in beweging moet brengen. De Duitse atleet zit dan ook niet om prestaties verlegen. De 100 km/u aantikken? Dat doe je vanuit stilstand in amper 3,4 seconden.
Toegegeven, een 911 Turbo S doet dat sneller met zijn geblazen motor. Al is rechtdoorkracht niet het verkooppunt van deze GT3. Nee, de GT3 is een pareltje op vlak van stuurmanschap. Deze 911 GT3 communiceert zo helder dat je na twee bochten al vergeten bent met meer dan 510 pk op de achterwielen te spelen. Dit is een Mazda MX-5 op steroïden. En dat is een compliment dat in beide richtingen werkt.
9K-verslaving
Stuur je de GT3 eenmaal de bocht uit, dan begint de verslaving richting de rode zone. Want die atmosferische motor achterin stopt pas met schreeuwen eenmaal je de 9.000 toeren aantikt. Hier gaat je haar van recht staan. Telkens opnieuw.
Het is dan ook bijna pervers dat het volstrekt onmogelijk is om de technische limieten van deze GT3 te bereiken op de openbare weg. Deze Duitse rakker smeekt om gereden te worden op circuit. Heb je hoegenaamd geen intentie om dat te doen, dan raden we je zelfs af om deze GT3 aan te schaffen. Plezier jezelf dan met een 911 GTS, Turbo of Turbo S. Want dit beest verdient het om af en toe stevig bij zijn nekvel te worden vastgepakt.
Eigen plateau
Porsche liegt niet dat deze 911 GT3 een racewagen is voor de openbare weg… met alle nadelen die daar bijhoren. Ja de GT3 is vervelend luidruchtig door een compleet gebrek aan isolatiemateriaal. Ja, de rolkooi binnenin kraakt heel de tijd door temperatuurverschillen. En ja, de ophanging zonder rubber laat de verlaagde Golf GTI van je buurjongen aanvoelen als een Rolls-Royce.
Met een Belgische vanafprijs van 181.572 euro schuift de GT3 zich qua budget tussen GTS en Turbo. Alleen staat deze GT3 op zijn eigen plateau qua kunde. Je koopt dus geen GT3 om te pronken, je koopt een GT3 omdat je de beste Duitse straatlegale racewagen van dit moment wil rijden.
Conclusie
Zijn looks laten er geen twijfel over bestaan: de 911 GT3 is geboren voor het circuit. Al heeft Porsche ruimte gelaten voor een nummerplaat. Het einde van een tijdperk is vaak een rommeltje… maar Porsche toont met de 911 GT3 waarom het zo’n ijzersterke reputatie geniet. Dit is er eentje voor de geschiedenisboeken.