Al voor de derde keer leidt Porsche van zijn Boxster – die officieel 718 heet – een lichtere Spyder af. Die wordt daarbij op geheel eigen wijze op smaak gekruid, want in tegenstelling tot andere 718’s behoudt hij wel nog het recht op een zescilinder boxermotor in plaats van een flat-four. En wat voor een zescilinder. Het gaat om de 4-liter flat-six uit de 911 – generatie 992 – die volgens de ingenieurs volledig opnieuw onder handen genomen is om beter te passen bij de kleine Porsche.
Cayman GT4 cabrio
Voor de eerste keer ook neemt de Spyder de technische eigenschappen van de Cayman GT4 over. Je zou hem dus kunnen zien als een Cayman GT4 cabrio. Dit gaat gepaard met een iets gespierder vormgeving, wat zich laat zien in een indrukwekkende diffusor achteraan die liefst 30 procent van de neerwaartse druk op de achteras voor zijn rekening neemt. Maar de Boxster Spyder, dat is ook een doorgedreven dieet. Hij doet het zonder airco, standaard komt hij zonder multimediasysteem, hij heeft geen elektrische bediening van het vouwdak, deurgrepen heeft hij al evenmin. Die zijn vervangen door een simpel stukje stof. Dat doet allemaal aan de… Porsche 911 Speedster denken. Aan het eind zien we dat de Spyder slechts 1.420 kilogram op de weegschaal zet. Helemaal niet slecht.
Toeren maken
Deze motor doet het zonder turbo. Bijgevolg moet je zijn 420 pk en zijn 420 Nm hoog in de toeren gaan zoeken. Voor het maximale vermogen heb je 7.600 opm nodig, voor het maximale koppel is dat 5.000 opm. Maar deze motor lijkt niets liever te hebben, hij kan desgewenst door naar 8.000 opm. Wel moet je als bestuurder enige aanpassingen doen. De andere motoren uit het gamma zijn allen turbo’s, en daardoor hebben ze meer trekkracht in de lage toeren. Hier moet je dus wel de toerenteller omhoog jagen vooraleer je naar de volgende versnelling schakelt. Dat doe je via een perfect geleide manuele zesbak. Pas dan hoor je de motor het beste van zichzelf geven. Bij lage toeren klinkt hij wat te discreet. Wanneer je de motor hoog in de toeren houdt, zijn knalprestaties mogelijk. Zo haalt hij 100 km/u in 4,4 seconden. Maar tegelijk voelen we ook dat deze motor niet helemaal dezelfde explosiviteit tentoon spreidt als de Porsche 911 Speedster. En dat heeft niet alleen met een beperkter vermogen te maken.
Precisie
De motor laat de Spyder wel toe om zich te onderscheiden van de andere Boxsters. Daarbij spelen ook zijn eigen afstellingen hun rol. De instellingen van gaspedaal en stuurbekrachtiging zijn herzien. Hij reageert nu directer en preciezer. Het plezier dat je zo achter het stuur ervaart is hierdoor intenser. Natuurlijk doen ook het lage gewicht en de gestegen torsiestijfheid hun duit in het zakje. De stugge ophanging maakt komaf met alle koetswerkbewegingen, en wie daar echt naar op zoek is kan via de gestuurde ophanging voor nog meer stijfheid opteren. Maar op slecht wegdek wordt die rijstand snel oncomfortabel.
Eigenlijk mocht zijn temperament wat ons betreft nog meer zijn uitgespeeld, alsof hij een echte Speedster-met-korting was geweest. Maar deze Spyder blijft hoe dan ook een speeltje dat zijn gelijke niet kent wanneer er bochten met stevig tempo en met de haren in de wind moeten worden aangesneden.
Porsche | 718 Spyder |
---|---|
Motor | zescilinder boxer, 3.995 cc |
Pk | 420 pk bij 7.600 opm |
Nm | 420 Nm bij 5.000 - 6.800 opm |
0 - 100 km/u | 4,4 s |
Top | 301 km/u |
Verbruik | 10,9 l/100 km |
Testverbruik | niet gemeten |
CO2 | 249 g/km |
Prijs | 96.170 euro |