Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Porsche Cayenne GTS – Waarom meer uitgeven?

Afgelopen zomer liet Porsche een facelift debuteren op de Cayenne. Intussen krijgen alle versies van de grote SUV die aanpassingen. Nu is het de beurt aan de Porsche Cayenne GTS, die we onder handen mochten nemen.

Je houdt ervan of je haat hem, maar feit is dat de Cayenne een bestseller is. Hoe paradoxaal ook, de Porsche-puristen mogen hem kussen. De Cayenne is immers uitgegroeid tot een melkkoe voor Porsche, en de grootste cashmachine van het merk. Wanneer Porsche nu nog steeds 911’s kan maken, dan is dat dankzij de Cayenne. Maar zelfs wij zijn eigenlijk geen fans van de Cayenne. Wat zijn filosofie betreft tenminste. Want technisch is dit een ontzettende krachttoer.

Holiday On Ice

We bevinden ons in het Noorden van Zweden, op een testpiste die onder het ijs is verdwenen. Hier schuift Porsche ons de sleutels van de nieuwe Cayenne GTS in handen. In principe hadden we hem in de sneeuw moeten testen, maar een plotse temperatuurstijging met 20 graden (van -15 graden naar +5) heeft komaf gemaakt met het witte goedje. Wat overblijft, is een pel ijs waarop een plas water staat. Voor het rijplezier is dat een domper. Slaloms, donuts en grote drifts in elke bocht gaan zoveel makkelijker wanneer er wat sneeuw ligt. Sneeuw schuift makkelijker dan ijs. Maar om de efficiëntie van de rijsystemen van Porsche te demonstreren, is er niets beter dan deze omstandigheden.

Twee tests vatten het verhaal samen: start vanuit stilstand en noodstop. Bij een kickdown op ijs wint de Cayenne razendsnel snelheid, terwijl hij perfect in rechte lijn blijft. Je voelt niet het minsten ingrijpen van een ESP via ofwel het ABS ofwel door de benzinetoevoer te onderbreken. De differentiëlen van het 4x4-systeem verdelen het vermogen perfect, en al na goed 8 tellen zien we 100 op de teller passeren. Op ijs wel te verstaan. Indrukwekkend, maar nog niet half zo als wanneer je de rem indrukt. Met een veprletterende kracht op de rem gaan staan, en je merkt wel dat de remweg lang is op ijs, maar ook dat de Porsche Cayenne perfect zijn lijn blijft aanhouden. De stabiliteit die hij demonstreert doet onze onderlip enkele centimeters zakken. Om de efficiëntie te bewijzen, doen we dezelfde oefening ook een met het PSM (Porsches ESP) uitgeschakeld. En ja hoor, bij 80 km/u kijken we ineens naar de richting waar we net nog uit kwamen. Terwijl een ESP en een vierwielaandrijving er net zijn voor dit soort effecten, is het toch de wijze waarop ze de Cayenne in balans houden die ons met verstomming slaat. Briljant.

GTS

Samen met de GTS stelde Porsche ook de Cayenne Turbo S voor. Wij onthouden vooral de eerste, omdat hij echt nieuw is. De Turbo S kreeg een update en won daarbij enkele paarden en Nm’s uit zijn 4.8 V8. De GTS doet hetzelfde, maar met een gloednieuwe 3.6 V6 biturbo, met 440 pk en 600 Nm. Dat is 20 pk en 85 Nm meer dan de atmosferische V8 die hij vervangt.

Volgens ons is dit de Cayenne die je moet hebben. De basis

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
Porsche 718 Cayman GT4 (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4: racepaard

Autotests · Porsche
AS24 Porsche 911 GT3 2021 banner

Porsche 911 GT3: eindigen met een knal

Autotests · Porsche
Ontdek meer