Porsche heeft zijn tijd genomen om van zijn grote Cayenne een SUV coupé af te leiden. Tijd die het benut heeft om geduldig te evalueren of dit wel een segment was, aan de hand van de verkoopsresultaten die de BMW X6 liet optekenen in de 11 jaar dat hij intussen op de markt is. Met ook de Mercedes GLE Coupé in navolging van de X6 werd duidelijk dat hier wel degelijk nog wat te rapen viel voor premium constructeurs, dus werd het Porsche duidelijk dat het ook de sprong kon wagen. De constructeur uit Stuttgart heeft de tijd nuttig gebruikt, want hij brengt een Cayenne Coupé uit die meer elegantie uitstraalt dan zijn concurrenten, terwijl hij wel praktisch blijft.
Ballerina
Nadat we eerder al de S en de Turbo konden testen, trokken we nu op pad met de basisversie van de Porsche Cayenne Coupé. Met zijn 3-liter V6 met 340 pk kan je alleen in theorie over een ‘instapmodel’ spreken. Hij spreidt een temperament tentoon dat aangeeft dat hij helemaal volgens het Porsche-boekje ontworpen is. Achter het stuur heb je echt de indruk met een sportwagen te rijden, met een erg fijn afgesteld en goed communicerend stuur. Rekening houdend met zijn omvang voelt hij verbazingwekkend levendig aan.
Maar we gaan ook niet overdrijven: de Porsche Cayenne Coupé is en blijft een SUV. Het is niet omdat het dak wat lager komt dat hij plots een 911 is. De wetten van de fysica blijven gelden, zeker voor een auto die 2.105 kilogram weegt. Ook de hoge zithouding heeft zijn gevolgen voor wie sportieve plannen heeft. Maar gelukkig zorgt Porsche voor compensatie in de vorm van erg intelligente technologie, zoals de optionele gestuurde ophanging die heel overtuigend de koetswerkbewegingen in toom weet te houden. De remmen blijven zelfs na een martelsessie overeind. Dit alles maakt de Cayenne Coupé verrassend levendig, rekening houdend met zijn gewicht.
Wel hadden we graag een achttrapsautomaat gezien die iets sneller reageerde in de D-stand. Maar met de optionele schakellepels aan het stuur kan je daar zelf een oplossing voor bedenken.
Indien er maar één mocht zijn
De Porsche Cayenne Coupé is zonder twijfel de meest dynamische in zijn klasse. Dat hij in het echte leven 14 l/100 km verbruikt is een nadeel dat je er graag bij neemt. Wie een goed uitgeruste Cayenne Coupé wil, moet rekening houden met een eindfactuur van 120.000 euro. Dat zijn mensen die niet wakker liggen van het verbruik. Bovendien ziet hij er ook sportiever uit dan zijn concurrenten. Dat geeft hem meer ‘street cred’ in een segment dat een zeker deel van de markt lijkt te overtuigen. Indien er dus maar één SUV coupé zou mogen blijven, dan is het zonder twijfel deze Cayenne Coupé wat ons betreft.
Porsche | Cayenne Coupé |
---|---|
Motor | V6 turbobenzine, 2.995 cc |
Pk | 340 pk bij 5.300 - 6.400 opm |
Nm | 450 Nm bij 1.340 - 5.300 opm |
0-100 km/u | 6 sec |
Top | 243 km/u |
Verbruik | 11,9 l/100 km |
Testverbruik | 14,1 l/100 km |
CO2 | 271 g/km |
Prijs | 87.083 euro |