De eerste Cayman heeft op ons steeds een zeer goede indruk nagelaten, maar in de verkoopcijfers was hij bepaald geen topper. Deze tweede generatie is geen met superlatieven te omschrijven verbetering, maar zoals gezegd: dat hoefde ook niet. Maar via kleine ingrepen wisten de ingenieurs toch winst te boeken. Zo heeft deze Cayman meer grip dan zijn voorganger door de grotere wielen, nu tot 20 duim groot. Vooraan en achteraan is het spoor breder geworden, wat eveneens hogere bochtensnelheden mogelijk maakt. De langere wielbasis maakt hem dan weer stabieler in snelle bochten.
Centrale motor
Ten opzichte van de 911 heeft de Cayman minder druk op de achterwielen, wat hem kost bij het uitaccelereren in de bochten. Maar dankzij zijn centrale motor en betere gewichtsverdeling stuurt hij kwieker dan zijn grote broer. De Cayman draagt 46 procent van zijn gewicht op de vooras en 54 procent achteraan.
Net als de 911 is de Cayman langer, vlakker en breder geworden. Toch is hij voor de inzittenden niet meteen groter. De Cayman blijft een tweezitter. Maar onder de kofferklep is nu 275 liter bagageruimte vrij, en met de koffer vooraan kom je in totaal aan 425 liter.
Lichter
Veertig procent van de carrosserie bestaat nu uit aluminium, waardoor de Cayman afklokt op slechts 1.310 kilogram. De Cayman beschikt over een sperdifferentieel, en kan optioneel een torque-vectoring systeem meekrijgen. Dit is een elektronisch geregelde sper, die bij het insnijden van de bocht het wiel aan de binnenkant licht afremt en meer kracht naar het wiel aan de buitenkant brengt. Dat vertaalt zich in beter indraaien in de bocht.
Circuit
Samen met het Sport Chrono pakket is ook een dynamischer aandrijving mogelijk. In de Sport Plus-stand krijgt de aandrijfstang een vaste verbinding met het onderstel wat voor meer precisie zorgt. Details die voor een betere rijervaring zorgen. Porsche beweert dat het zo de nieuwe Cayman 11 seconden sneller over de oude Nürburgring jaagt, en dat hij met een rondetijd van 7 minuten en 55 seconden onder de indrukwekkende 8 minuten-grens duikt.
Op het circuit van Portimao in Portugal konden we zelf proeven van het resultaat van Porsches ijver. De 325 pk van de Cayman S komen progressief naar voor, terwijl de dubbelekoppelingsbak PDK naadloos de ene versnelling aan de andere rijgt. Ook de manuele bak is een pareltje, onder meer dankzij zijn functie om automatisch tussengas te geven. De gepassioneerde chauffeur doet dit liever zelf, dus zocht Porsche een compromis. De tussengasfunctie werkt uitsluiten met het ESP geactiveerd.
Het is best mogelijk dat de chauffeur er met de PDK bak nog enkele tienden van een seconden afpietst, maar ons lijkt de manuele optie leuker. De 2.800 euro die Porsche vraagt voor de PDK, lijkt ons meer voor de genotsrijders voorbestemd. Hij is overigens bijzonder goed te linken aan de basis Cayman met zijn 2.7 motor (275 pk). Die is met 264 km/u en 5,4 seconden in de sprint maar nauwelijks de mindere van de Cayman S.
De Cayman is zo’n 10.000 euro goedkoper dan de Cayman S (283 km/u, 5,0 seconden). Het is nog wachten op de definitieve prijzen, maar wel is duidelijk dat de Cayman S zo’n 25.000 euro goedkoper is dan de 911. Daarmee kan je flink wat opties bijbestellen.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Porsche
Klik hier en zoek uw occasie Porsche Cayman II tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Porsche Cayman II, en een selectie van tweedehandse