Bij Porsche-fans rijten we ongetwijfeld oude wonden weer open, maar je weet ongetwijfeld dat de huidige generatie van de Boxster en Cayman standaard een viercilinder gebruiken. Gelukkig bereikte de klaagzang in 2019 de kantoren van Zuffenhausen. Centraal achterin de 718 Boxster Spyder en Cayman GT4 verscheen toen opnieuw de beruchte flat-six.
Alles voor de stroomlijn
Toch moeten we vaststellen dat die twee modellen geen revolutie prediken. Vier jaar eerder kwam de GT4 al aan het hoofd te staan van de basismodellen bij Porsche. De huidige generatie tapt eigenlijk uit hetzelfde vaatje. Zodanig zelfs dat de grote meerderheid van de chassiselementen integraal werden overgenomen. De voortrein deelt hij bijvoorbeeld nog steeds met de 911 GT3 van toen (de 991-generatie), inclusief de optionele remschijven uit koolstofvezel. De tweezitter neemt eveneens een deel van diens achtertrein over.
Op stijlvlak onderscheidt de GT4 zich nog steeds van de ‘bravere’ versies door zijn agressievere voor- en achterbumper, die de nodige inkervingen hebben om de luchtstroom beter voor koeling te laten zorgen of hem te geleiden. De luchthappers op de flanken zijn breder, en de looks worden vervolledigd door gesmede 20-duimsvelgen op sportief rubber. Achteraan kun je natuurlijk niet om de achtervleugel heen. Op deze 718-generatie werd hij herwerkt om tot 50 procent meer neerwaartse druk op te leveren.
Zes en vier
Centraal bij dit beest – letterlijk en figuurlijk dan – staat de beruchte zescilinder boxermotor. Die deelt heel wat vitale organen met het blok van de instap-911, maar werd volledig herwerkt. De twee turbo’s verdwenen, de cilinderinhoud werd uitgeboord van 3 naar 4 liter, en een gesmede stalen krukas en hydraulische kleppen zorgen samen verder voor de magie.
Het resultaat: 420 pk en 420 Nm. Dat is normaal gezien voldoende om deze 718 Cayman 100 km/u te laten aantikken na 4,4 seconden. Niet slecht, maar de nieuwe PDK-versnellingsbak met zeven verzetten verandert de zaak enigszins. Eerst en vooral is er het koppel dat met 10 Nm toeneemt, daarnaast neemt de sprint naar 100 km/u nog 3,9 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid stijgt tot 302 km/u.
Makkelijker, maar...
De oude GT4 had een wat artisanaal karakter, alsof de ingenieurs hem tijdens hun middagpauze hadden uitgewerkt, maar de nieuwe generatie is veel verfijnder. Maar maak er geen Rolls van: je hoort nog steeds de kleppen in je rug, het geronk van de uitlaat en elke opspringende kiezel in de wielkasten. Noem hem ook gerust zachter en makkelijker. Dat wordt versterkt door de PDK-versnellingsbak. Je zou deze 718 Cayman GT4 daardoor bijna dagelijks kunnen gebruiken, maar net als een leeuw in een kooi merk je dat hij zich niet in zijn natuurlijke habitat bevindt.
Laat de leeuw los, en dan gaat hij schitteren. Het chassis is geweldig snedig en evenwichtig, zoals alleen Porsche dat lijkt te kunnen. De schokdemping is verbluffend, de koetswerkcontrole ideaal. Je merkt dat de GT-afdeling kwaliteitselementen kan gebruiken. De GT4 staat standaard op een adaptieve ophanging en snoert alles steviger in met een druk op de knop. Al moeten we eerlijk zijn en zeggen dat de standaarddemping al zo perfect is dat je beter alleen op circuit op die knop drukt.
… nog steeds een beest
Dan is er de motor, en wat voor een. Dankzij het extra koppel bij lage toeren laveert hij makkelijk tussen 1.500 en 3.000 tpm bij een ontspannen rijstijl. Druk het gas wat in en hij wordt bliksemsnel wakker om sterker en krachtiger te gaan brullen tot 8.000 tpm, met die karakteristieke boxerklank van Porsche.
Alleen jammer dat net als bij de versie met manuele bak de verhoudingen van de PDK-bak te lang zijn. Zo haal je makkelijk 100 km/u in tweede versnelling... En nu we toch aan het muggenziften zijn, moeten we vermelden dat deze generatie wat kilo’s is aangekomen. Met 1.450 kilogram (tegenover 1.320 kilogram voordien) is de GT4 zelfs... de zwaarste Cayman uit het gamma. Maar goed, dat extra gewicht stoort eigenlijk alleen op papier.
Prijzen
Heeft het bij een circuitspeeltje als deze 718 Cayman GT4 eigenlijk zin om over iets banaals als de prijs te praten? Als het echt moet: de basisversie van de GT4 kost 105.318,40 euro. Zoals steeds bij Porsche doet de optielijst de factuur aandikken, waardoor je al snel meer dan 130.000 euro neertelt. Toch pittig, zeker als je vergelijkt met de bijna 20.000 euro minder dure Cayman GTS 4.0. Anderzijds is dit wel de meest betaalbare GT uit Zuffenhausen, dus alles is eigenlijk een kwestie van perspectief.
Conclusie
De Porsche 718 Cayman GT4 is beter dan ooit, en eigenlijk beter dan bijna eender wat van eender welke prijs. De PDK-versnellingsbak voegt (wat) meer dagelijks gebruiksgemak toe, maar verhoogt ook zijn talent voor sportieve en efficiënte prestaties. Dit beest is nog steeds onvermoeibaar.