Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Porsche Cayman R – Onverdiend onbemind

Het gestileerde ‘Porsche’ schrift onderaan de flanken van deze Cayman, verraden dat het om de R gaat. De R die staat voor krachtiger, leuker, sneller. Een belevenis.

Het gaat Porsche voor de wind. De constructeur maakte in de eerste helft van het jaar 59% meer winst, en die valt vooral op het conto te schrijven van de nieuwe… Cayenne. 28.405 Cayennes wist Porsche al te verkopen dit jaar, tegenover slechts 2.339 exemplaren van de de Cayman. Die vertegenwoordigt nochtans samen met de Boxster de goedkoopste weg naar een Porsche.

Maar de klant haalt er blijkbaar zijn neus voor op, en dat is jammer. De Cayman – en dat zeggen we al van bij zijn debuut in 2006 – is èèn van de fijnste sportwagens die Porsche ooit gemaakt heeft. En waarvan we altijd het gevoel hadden dat Porsche hem wat beteugelde om de 911 nog een recht van bestaan te geven.

Topvorm

Daarom ook dat we zo uitkeken naar de Cayman R. Tegenover de Cayman S wint die slechts 10 pk (330 pk), maar hij is ook 65 kg lichter. Als een atleet die naar topvorm piekt: meer vermogen, minder ballast. Porsche paste ook het onderstel aan. Hij ligt 2 cm lager tegen het asfalt dan de Cayman S, de vering is strakker getrokken en een mechanisch sperdifferentieel helpt het vermogen efficiënter aan het asfalt af te leveren.

Je kan kiezen tussen een manuele zesbak, of een PDK dubbele koppelingsbak met 7 versnellingen (optie). In het eerste geval is hij 282 km/u snel, in het tweede 280 km/u. In de sprint toont de PDK zich een fractie sneller (4,9 seconden voor 0-100 km/u, tegenover 5,0 sec). Ook meegenomen, wie een beetje op het verbruik let, komt rond met goed 10 l/100 km (officieel: 9,7 l/100 km, CO2: 228 gr/km, 218 met PDK).

Zalige balans

De Cayman R toont zich zo snel als de cijfers aangeven, maar vooral: hij laat zich helemaal benutten. Net als de 911 heeft ook de Cayman de motor achteraan, maar dan wel voor de achterwielen geplaatst, en niet voorbij de achterwielen. Dat maakt dat bijna alle gewicht tussen de wielen schuilt, en dit maakt de Cayman bijzonder evenwichtig. Hij communiceert in directe bewoordingen met de bestuurder via het kleine sportstuur. De 19-duims wielen genereren meer dan genoeg grip, waardoor je al vroeg in de bocht opnieuw kan gas geven. Een pure rijbeleving, die versterkt wordt door de zalig mooie sound van de 3.4 ‘flat six’. Na de eerste gewenningsperiode begin je zelfs te denken dat het onderstel nog best wat meer vermogen aan kan.

Ommetje waard

Krijg je met de Cayman R een 911 klein? In de juiste handen vast wel. Maar ook in zijn eigen recht is de Cayman R een ommetje langs de Porsche-verkoper meer dan waard. Wie echt genot kan vinden in ouderwets sportief rijden, zal meer dan zijn plezier vinden in de Cayman R. Met onder meer de BMW 1 M Coupé en de Audi RS 3 heeft hij natuurlijk gehaaide concurrenten aan zijn broek. Maar in de Cayman R valt alles zo op zijn plaats, dat die 2 jonge honden in de achtergrond houden, slechts een formaliteit lijkt.

Toegegeven, praktisch is hij niet. En zijn prijskaartje van 72.237 euro - voor opties – is niet mals. Maar ons hart had hij in geen tijd veroverd. We vragen ons nog altijd af waarom we de enige lijken te zijn.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
Porsche 718 Cayman GT4 (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4: racepaard

Autotests · Porsche
AS24 Porsche 911 GT3 2021 banner

Porsche 911 GT3: eindigen met een knal

Autotests · Porsche
Ontdek meer