Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Porsche Macan, elektrisch...maar nog steeds sportief? (2025)

De populairste Porsche aller tijden krijgt een make-over. Nee, niet de 911, wel de Macan! Het is nog steeds de meest dynamische SUV van de stal... maar nu met een volledig elektrische motor! Autoscout24 doet de test.

In het kort

Elektrisch of niet, de Porsche Macan blijft de meest dynamische SUV in zijn segment. De nieuwkomer voegt een gezonde dosis ruimte en praktische bruikbaarheid toe. Da’s vrij sensibel voor de jongens die ook een 911 GT2 RS bouwen…

Pro

Voordelen

  • Dynamisch chassis
  • Compacte koets, ruim interieur
  • Snelladen met 270 kW
Contra

Nadelen

  • Ergonomie
  • Prijzen
  • Optielijst

Een Porsche Macan Electric op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Porsche Macan

2024 zal niet de geschiedenisboeken van Porsche ingaan. Met dalende verkopen en ook de Taycan die geen volumes meer draait. Daarenboven verdween de bestseller even uit het gamma. Die Macan is nu terug en doet dat met een elektrische aandrijflijn.

Exterieur

Bij Porsche betekent revolutie eerder evolutie. De nieuwe Macan lijkt dan ook sterk op de oude. Ach, het is natuurlijk niet anders bij de iconische 911. Kortom, de nieuwe Macan leent de lijnen van de oude Macan, maar werd wel 58 mm langer.

Porsche Macan

De voorkant heeft een afknottende neus, geen echte grille en een lage, lange bumper. Ook de lichten zijn veranderd. Die op de motorkap dienen alleen als visuele handtekening, aangezien de echte koplampen lager zijn weggewerkt. Aan de achterkant is de nieuwe Macan aerodynamischer, met een terugwijkende daklijn. Natuurlijk is de grote LED-balk die kenmerkend is geworden voor het merk - en voor de 911 - nog steeds aanwezig.

Interieur

De evolutie zet zich voort in het interieur. Het lijkt erop dat de Duitsers de dashboards van de Taycan en 911 hebben genomen, zel in een blender hebben gestopt en, knal!: daar is de boordplank van de Macan. Het dashboard is nog steeds horizontaal, maar heeft nu 3 schermen. Een 12,6 inch gebogen paneel voor de boordinstrumenten, een 11 inch touchscreen voor het infotainmentsysteem en de passagier heeft zelfs zijn eigen scherm. Een optie die uiteraard meer kost dan een iPad en naar onze mening minder praktisch is...

Porsche Macan

Dat gezegd hebbende, wat de praktische kant betreft, maakt Porsche niet dezelfde fout als de meerderheid van de auto-industrie. Ja, er zijn nog steeds fysieke bedieningselementen voor de klimaatcontrole en het geluid. Het is simpel en oh zo praktisch. Er is ook het beroemde Porsche stuurwiel. Rond, eenvoudig en sportief, evenals de kleine chronograaf op het dashboard. Als de optie is aangevinkt, natuurlijk…

Porsche Macan

De nieuwe Macan heeft ook iets zeldzaams in Zuffenhausen: praktische bruikbaarheid. Er is meer dan genoeg ruimte, ondanks de aflopende daklijn, en de bagageruimte is 540 liter. Daarnaast is er een grote bagageruimte van 84 liter voorin. Het beste van alles is dat die frunk vanzelf opengaat met één druk op de knop. Je hoeft niet naar de trekker te grijpen! #IfYouKnowYouKnow

Motor

Zoals we al zeiden, is de nieuwe Macan elektrisch. Daarbij deelt hij zijn technische basis met de Audi Q6 e-tron. Alle modellen hebben een grote 100 kWh batterij (95 kWh netto). Op het zuinigste model geeft dit een actieradius van 641 km (WLTP). En dat is nog niet alles: dankzij het 800 volt-netwerk kan de Macan ook tot 270 kW opladen. Bij een geschikt snellaadpunt gaat de lading in 21 minuten van 10 naar 80%. Net genoeg tijd voor een kop koffie en de roep van de natuur.

Porsche Macan

Deze batterij voorziet verschillende motorisaties van peut. Ondanks het feit dat de Macan elektrisch is, volgt hij nog steeds de logica van Porsche's nomenclatuur, net als de Taycan. De eenvoudige Macan is het instapmodel. Hij wordt aangedreven door een enkele elektromotor van 360 pk op de achteras. Daarboven staat de Macan 4, met twee motoren en 408 pk. Dan is er de Macan 4S met 516 pk en de Macan Turbo met 639 pk. Hoewel hij geen turbo heeft, is deze versie de snelste, met een sprint van 0-100 km/u in slechts 3,3 seconden.

Rijgedrag

Van al deze varianten is de Macan 4 zeker het populairst, omdat het de goedkoopste vierwielaangedreven variant is. Op de weg krijg je echter nooit de indruk van een ondergemotoriseerd model. De 408 pk en 650 Nm koppel zijn meer dan genoeg om deze 2.330 kg wegende SUV in beweging te krijgen.

Porsche Macan

Laat het gewicht je trouwens niet afschrikken. Zoals alle Porsches verbergt de Macan zijn massa en omvang op briljante wijze. Zeker geholpen door de directionele achterwielophanging (€ 2.000) en adaptieve luchtvering (€ 2.900) op ons testmodel. De Macan is nooit uitgeput en neemt je zonder te zweten mee door de bochten. Daarnaast is hij ook comfortabel genoeg om dagelijks mee te rijden. Veel elektrische auto's kunnen een voorbeeld aan de Macan nemen.

Porsche Macan

Andere EV’s kunnen de Macan dan weer lessen leren op het vlak van verbruik. Bij soepel rijden kwamen we aan een gemiddelde van 22,3 kWh/100 km. Met een iets zwaarder rechtervoet klom dat gemiddelde al richting de 27 kWh/100 km. Dat is ver verwijderd van de door Porsche opgegven 17,9 kWh/100 km voor de Macan 4.

Prijs

Omdat hij het Porsche logo draagt, is de Macan nooit voorbestemd om een goedkoop model te worden. Zuffenhausen lijkt hier echter de grenzen van onze portemonnee op te zoeken. Het instapmodel kost € 84.500, wat € 20.000 meer is dan de Audi Q6 e-tron. Dat doet pijn! En dan hebben we het nog niet eens over de opties. Wil je lederen bekleding, verwarmde stoelen of een achteruitkijkspiegel die verblinding tegengaat? Dan moet je € 1.500, € 500 en € 300 betalen. Erger nog, de achterruitwisser kost bijna €400! Ga er de Autoscout24 zoekertjes maar op na om te zien dat de Macan vaak vlot over de 100.000 euro gaat.

Porsche Macan

Conclusie

Elektrisch of niet, de nieuwe Porsche Macan blijft de meest dynamische SUV in zijn segment. Maar hij voegt ook een flinke dosis praktische bruikbaarheid toe. Zijn elektrische aandrijflijn schittert ook op het vlak van laadcapaciteit en vermogen. Als toekomstige bestseller in het gamma heeft hij alle troeven in handen. Wij moeten alleen nog even bekomen van de prijs.

Technische fiche: Porsche Macan 4 (2025)

  • Motor: elektrisch
  • Vermogen: 408 pk
  • Koppel: 650 Nm
  • Versnellingsbak: vaste versnelling
  • 0-100 km/u: 5,2 seconden
  • Topsnelheid: 220 km/u
  • Bagageruimte: 540 - 1.348 liter / 84 liter
  • Accu: 100 kWh (bruto) / 95 kWh (netto)
  • Verbruik: 17,9 kWh/100 km (WLTP) / 22,3 kWh/100 km (gemeten)
  • Range: 612 km (WLTP)
  • Prijs: € 88.100

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
Porsche 718 Cayman GT4 (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4: racepaard

Autotests · Porsche
AS24 Porsche 911 GT3 2021 banner

Porsche 911 GT3: eindigen met een knal

Autotests · Porsche
Ontdek meer