Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Porsche Macan S diesel – Sportwagen of niet ?

Hoewel Porsche door vriend en vijand wordt gezien als het sportwagenmerk par excellence, slijt de fabrikant uit Zuffenhausen vandaag meer SUV’s en luxelimousines dan echte sportwagens.

De jongste telg uit het gamma is de Macan die naar eigen zeggen een échte sportwagen is met de looks van een compacte SUV. Of die vlag ook de lading dekt, leest u hier. Wij gaan op pad met de drieliter dieselversie, goed voor 258 pk. Het was vooral een kwestie van tijd voor Porsche zich ook in het lucratieve segment van de compacte SUV zou manifesteren. Zo’n baby-Cayenne is niet enkel beterkoop en fiscaal interessanter, hij verbruikt minder en de sportwagen-aspiraties indachtig ... hij is ook minder corpulent. Voor Porsche was het bovendien niet zo moeilijk om er eentje te bouwen want ze mogen shoppen in de voorraadkamer van de VW-Groep en in dit geval koos men voor de hardware van de Audi Q5.

Beperkte recyclage

De Macan mag dan al het MLB-platform van de Audi recycleren, Porsche heeft er danig aan gewerkt om een en ander conform de huisstijl te maken. Je herkent de Macan meteen als een Porsche maar hij is meer dan een SUV met een 911-snuit. De proporties kloppen omwille van de brede schouders en de aflopende daklijn. Onderhuids werd het platform veel stijver door de laterale verstevigingen. Een ingreep die je vanaf de eerste meters voelt. Ondanks het hogere zwaartepunt voelt deze SUV bijzonder wendbaar en reageert hij zeer levendig op de stuurinput. Overhellen in bochten of onaangename lastwissels schitteren door afwezigheid. In de plaats krijg je een auto die in bochten op rails lijkt te rijden en op eenvoudig verzoek gaat driften dat het een lieve lust is.

Eigen recept

Qua aandrijving koos Porsche voor een meer actieve aanpak die de bestuurder betrekt in het rijden en hem daarvoor beloont. Daar waar Audi’s Quattro-aandrijving vooral wordt afgesteld om de auto ‘veiliger’ te maken en in sé gaat ondersturen, net zoals de rest van het gamma met vier ringen, kiest Porsche voor een andere setup. De Quattro-aandrijving wordt vervangen door Porsche’s huiseigen vierwielaandrijving. Het grote verschil is dat er hier veel meer vermogen naar achteren gaat, wat het rijplezier verhoogt. Je kan de verdeling overigens perfect volgen in het uitleesschermpje op het dashboard. Enkel bij het aanzetten en wanneer de achterwielen tractie verliezen, gaat er (meer) tractie naar de vooras.

Het vermogen komt van de Audi V6-dieselmotor die 258 pk levert. Aan boord van de Macan is de klank niet onaangenaam en trekt hij gezind door, ook boven de 3.000 opm. Schakelen doe je altijd via een PDK 7-transmissie die bijzonder intuïtief schakelt. Enige minpunt is het vaak weerkerende schokje wanneer de transmissie bij het stoppen naar vrijloop schakelt. Vooral in de file wordt dit irritant. Het verbruik schommelt afhankelijk van de rijstijl tussen de 7 en de 9,5 l/100 km.

Sportwagen ?

Porsche heeft hier een exemplarisch goeie SUV-oefening neergezet. Het weggedrag is fantastisch , vooral omdat met het hoge zwaartepunt uitstekend weet te camoufleren. De constructeur heeft overigens ervaring in het vinden van goeie oplossingen voor een foute setup, de 911 met staartmotor is daarvan een schoolvoorbeeld. Ook de gewichtsverdeling verdraagt weinig kritiek want de Macan is ondanks de dikke drieliter V6 voorin niet (te) zwaar op de neus. Maar het gewicht op zich (bijna twee ton!) kan je niet weggommen. Ondanks de performante remmen, voel je de massa flink duwen als je voor of in een bocht gaat remmen. En daarmee kunnen we onze initiële vraag beantwoorden. Nee, de Macan is geen sportwagen, wel de sportiefste compacte SUV. Je betaalt hem minstens 60.258 euro en Porsche levert hem ook met een fiscaal interessante 211 pk (voor Brussel en Wallonië).

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
Porsche 718 Cayman GT4 (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4: racepaard

Autotests · Porsche
AS24 Porsche 911 GT3 2021 banner

Porsche 911 GT3: eindigen met een knal

Autotests · Porsche
Ontdek meer