Na een carrière van enkele jaren heeft de Porsche Macan hier en daar een kleine oppoetsbeurt gekregen. Niet dat je die meteen zult opmerken, want zoals gewoonlijk in Zuffenhausen volgen de visuele verschillen de ‘hetzelfde maar beter’-filosofie. Laat ons daarom even een handje helpen bij het spel van de zeven verschillen.
Kleine details
We beginnen bij het begin. Porsche heeft een nieuwe bumper ontwikkeld met grote luchtinlaten centraal en op de flanken, en met inzetstukken in koetswerkkleur. Dat valt weliswaar minder op, want die inzetstukken zijn zwart gekleurd op de Macan GTS en Quartzgrijs op de Macan T. Voor de rest zie je de typische elementen van de middelgrote SUV die in 2018 al een facelift kreeg, met de koplampen met typische Porsche-lichtsignatuur en de grote ledstrook op de achterkant.
Met de update krijgt de Macan trouwens niet alleen een schoonheidskuur, maar ook een nieuwe T-versie. Volgens de traditie die de 911 T in 1968 inluidde en die de 911 en 718 vandaag voortzetten, koppelt die T-versie de basismotor aan een bijzonder dynamisch pakket. Ook de looks zijn dynamisch, met de Quartzgrijze elementen die worden aangevuld met een sportuitlaat, zwarte logo’s en dito ruitomlijsting. De titanium 20-duimsvelgen van de Macan S maken het plaatje af.
In het interieur volgt deze nieuwe versie de restyling van de andere Macans. Hij krijgt dus eveneens de nieuwe middenconsole met touchbediening en haptische feedback – lang leve vingerafdrukken – en het nieuwe infotainmentscherm met touchscreen van 10,9 duim. De sportzetels combineren een specifieke aankleding van leder met gestreepte stof, terwijl de standaarduitrusting onder meer het verwarmde GT-sportstuur omvat, het Sport Chrono-pakket en de aluminium deurdrempels.
Basisversie, lichtste versie?
De visuele wijzigingen zijn dus beperkt, maar voegen een aardige touch toe. Maar de beste elementen van de Macan T zitten onderhuids. Deze dynamische versie combineert de basismotor met een sportief chassis voor meer dynamiek. De 2.0-viercilinder turbobenzine is identiek aan die van de basis-Macan, met 265 pk en 400 Nm. Het blok weegt 58,8 kilogram minder dan de V6 in de Macan S en GTS.
Het chassis heeft een 15 millimeter lagere stalen ophanging met actieve PASM-gestuurde schokdempers, dikkere antirolstangen en een specifieke afstelling voor een preciezere en directere vooras. Optioneel is een luchtvering, die nog eens 10 millimeter lager ligt.
Dynamisch
Al die wijzigingen maken alleszins één ding duidelijk: dit is de meest dynamische Macan in het gamma. Niet de levendigste, maar dat wat hij vergeleken met zijn grotere broers inboet aan vermogen, maakt hij goed door onmiskenbare rijdynamiek. Op bochtige wegen lijk je wel achter het stuur van een vierwielaangedreven hot hatch te zitten in plaats van een twee ton zware SUV. Porsche heeft magie in de vingers.
Het is alleszins geen zwarte magie, want voor de rest kan deze Macan T zich bijzonder beschaafd gedragen. De PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling wisselt soepel van verzet, behalve bij manoeuvres, de cabine is geïsoleerd van alle parasietgeluiden en de stevigere schokdemping verstoort het rijcomfort hoegenaamd niet.
Prijzen
Met een prijskaartje van 75.253,93 euro is de Porsche Macan T niet bepaald goedkoop. Toch vragen de Duitsers amper 5.000 euro meer voor al die chassisaanpassingen, extra uitrusting en visuele wijzigingen. Maar vergeet niet dat de ellenlange optielijst het eindbedrag al snel van duur naar extreem duur doet oplopen. Het blijft uiteraard een Porsche.
Conclusie
Met deze nieuwe dynamische en sportieve Macan T slaagt Porsche er opnieuw in om ons te verbazen. Het merk bouwt simpelweg de meest dynamische SUV’s in de automobielwereld.