Daarbij vallen de plug-in hybride op en de verlengde versie. Porsche zelf spreekt van een opvallende cosmetische ingreep, maar het zullen vooral Porsche-fanaten zijn die de verschillen snel opmerken. Zo zijn de koplampen lichtjes gewijzigd, en optioneel van leds te voorzien. Achteraan heeft hij wat meer welving boven de wielkasten gekregen.
Achteraan merken we het verschil sneller op, dankzij de lichtblokken die doen denken aan die van de nieuwe Cayman. De nummerplaathouder is naar onderaan de bumper verwezen. De XL-versie met zijn 15 centimeter langere wielbasis valt het makkelijkst te herkennen, al wordt die vooral een carrière toegedicht in de States en in China.
Meer beenruimte
De Panamera wordt zo 5,12 meter lang en kan de passagiers achteraan 12 centimeter meer beenruimte aanbieden. De overige 3 centimeter heeft Porsche zelf gebruikt om de stoelen wat meer naar voor te monteren, wat naar verluidt de instap achteraan vergemakkelijkt. Ook kan de rugleuning achteraan zo verder naar achter gesteld worden. Executive class, en zo voelt het ook aan op de achterste zitplaatsen. Een handig klaptafeltje tovert de Panamera om tot flitsendsnel kantoor. Via een 230V stopcontact kan de laptop of de gsm bijladen.
V6 in plaats van V8
De overige wijzigingen betreffen de mechaniek. De Panamera en Panamera 4 klimmen naar 310 pk, de GTS naar 440 pk en de Turbo naar 520 pk. Maar de S verliest zijn V8 voor een biturbo V6. Die is zuiniger. Nochtans klimt het vermogen van de V6 met 20 pk tegenover de V8, naar 420 pk (en 520 Nm). Maar het verbruik van de V8 bedroeg 10,5 l/100 km, dat van de V6 is 8,7 l/100 km. Misschien nog het meest opvallende gemis is dat aan klank. Een V6 heeft natuurlijk niet hetzelfde geluid als een V8, maar hier lijkt Porsche de sound volledig te hebben weggefilterd.
36 kilometer elektrisch
Wie helemaal zonder geluid wil rijden, kan zich wenden tot de Panamera S E-hybrid. Die haalt tot 36 kilometer op zijn batterijkracht alleen. De elektromotor kan tot 310 Nm aanwenden om de 2 ton zware Panamera voort te bewegen. Een top van 135 km/u is mogelijk. Wie meer nodig heeft, kan de 333 pk van de zescilinder aanwenden. En samen is tot 416 pk mogelijk.
De batterij laden kan rijdend, maar ook aan het stopcontact. Porsche geeft een gemiddeld verbruik van 3,1 l/100 km op, maar in de praktijk is 7 liter realistischer. In het Panamera-gamma haalt alleen de diesel met 250 pk een gelijkaardig cijfer. De batterij van de hybride bijladen aan het stopcontact duurt vier uren. Maar hierdoor is het wel mogelijk om bijvoorbeeld de heen- en de terugrit elektrisch af te werken.
Beter onderstel
Net als de andere Panamera’s profiteert ook de hybride van de aanpassingen aan het onderstel. Vooral in combinatie met de adaptieve dempers valt op dat het verschil tussen de comfortstand en de dynamische stand is groter geworden. Standaard komt de Panamera op 18-duims wielen, maar zelfs met 20-duim velgen behoudt hij zijn comfort. Op de prijzen is het nog even wachten, maar reken op een vork tussen 85.000 euro en 165.000 euro.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Porsche
Klik hier en zoek uw occasie Porsche Panamera tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Porsche Panamera, en een selectie van tweedehandse