U bent dus een bedrijfsleider, u hebt het helemaal gemaakt en heeft de middelen vrij om eigenlijk gelijk wat te kopen. Een V8 diesel voor de vele verplaatsingen naar Düsseldorf? Uitstekend idee. Alleen, wanneer u de stad binnenrijdt om naar uw kantoor te trekken is het over met de pret en vindt iedereen u een luchtvervuiler. En de boordcomputer gaat de verkeerde kant op. Een snelle benzine dan? Waarom niet, tegenwoordig weten die hun verbruik best in toom te houden. Leuker om mee te rijden ook dan de diesel. Maar opnieuw, in de stad stijgt het verbruik. En uw boekhouder trekt groen weg bij het zien van de CO2-uitstoot. Maar wacht, we hebben nog een mogelijkheid.
Volledige hybride
De Porsche Panamera e-hybrid is de perfecte hybride. Hij is een plug-in, dus je kan hem ’s avonds opladen aan de stekker thuis, of op kantoor. Met een volle batterij moet je in theorie 36 kilometer rijbereik halen. De verbrandingsmotor is een 3.0 V6 turbobenzine. Die is gekoppeld aan een achttrapsautomaat. met een leuk motorgeluid en de mogelijkheid om zelf te schakelen aan het stuur, belooft hij veel rijplezier op bochtige wegen. De benzinemotor alleen is al goed voor 333 pk en 440 Nm. Op zich goed, maar in een auto van twee ton weegt dat niet zo zwaar door. Alleen staat die motor er nooit alleen voor. Maximaal kan hij tot 416 pk en 590 Nm oproepen.
Deze hybride heeft ook iets uniek: hij kan zijn batterijen volledig bijladen terwijl hij rijdt. Niet minimaal maar voor een volledige batterijlading. Een Prius kan dat ook, maar die komt elektrisch slechts twee kilometer ver. Een Prius plug-in kan dat niet. Volgens ons heeft alleen de Mitsubishi Outlander PHEV die functie ook, net als de hybride Volvo V60. In de Panamera druk je de e-charge knop in, en na 60 km is de quasi lege batterij opnieuw helemaal vol.
Tussen 6 en 10 liter
Toen ik bij Porsche de sleutels in ontvangst nam, was mijn objectief niet om hem te vergelijken tegen de chronometer. Wel wilde ik zien hoever je bij een normaal gebruik het verbruik van een tweetonner met 400 pk kon terugdringen. Eerste vaststelling: wanneer je de batterijen bijlaadt op de snelweg met 120 km/u, kan het verbruik kimmen tot boven 10 l/100 km. Dat is veel, maar het gaat hier om een noodoplossing. Normaal gezien zal je via de stekker opladen.
Voor het overige is de Panamera e-hybrid een ideaal compromis. In de stad haal je echt 20 elektrische kilometers zonder een drup benzine te verbruiken. Wanneer je hem als hybride gebruikt, schommelt het verbruik tussen 6 en 7 l/100 km. Dat maakt deze Porsche niet alleen prestigieus, maar ook zuinig.
Kers op de taart: de Porsche Panamera S e-hyrbid kost 113.000 euro. Natuurlijk, veel geld. Maar voor een dergelijke vooruitstrevende techniek, met een badge als deze en vooral een degelijke basisuitrusting (onze testwagen kostte 120.000 euro en er ontbrak niets belangrijk aan), lijkt hij bijna op een koopje. Wacht, hebben we dat nu echt geschreven?