‘Kom mij maar halen als je me nodig hebt.’ Eric Hélary weet het wel. De winnaar van de 24 Uren van Le Mans 1993 met de Peugeot 905 Evo is vandaag bij ons om deze replica van een Porsche 917 de sporen te geven. Alleen, de fotoshoot duurt lang, buiten is het koud… en dus duikt Hélary onze Sport Turismo in om van wat warmte te genieten. De Panamera Sport Turismo heeft zijn eerste punt gescoord: comfort.
Meer koffer
Wanneer we eerlijk zijn: dit zou het tweede punt moeten zijn. De Panamera heeft zijn eerste punt al binnengetrapt: kofferruimte. Onze fotograaf zeult een halve studio mee, die doorgaans weinig compatibel is met het Porsche-gamma, op de Macan en de Cayenne na. Met de Panamera Sport Turismo en zijn shooting brake-voorkomen is er echter een nieuwe mogelijkheid bij gekomen. Met een koffervolume van 520 liter tot maximaal 1.390 liter blijkt hij een stuk praktischer dan de gewone Panamera. In die mate dat er zelfs mogelijkheden ontstaan bij het zien van het bord ‘Sauvignon’ langs de kant van de weg.
Zuinig op de snelweg
Het gaat voorlopig zelfs nog meer de goede richting uit. De Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S krijgt de 4,0-liter V6 met dubbele turbo en 550 pk. Maar wie de gewone snelheidsbeperkingen respecteert, zal zien dat hij zich vlot tevreden stelt met 9,5 l/100 km. Allerminst overdreven. Bovendien heeft hij maar een kleine duw van het gaspedaal nodig om zijn echte turbo-karakter te laten zien: 0 naar 100 km/u kan desgewenst in 3,8 seconden, voor een topsnelheid van liefst 306 km/u.
2 ton
We kunnen u dit nu al zeggen: dit was de best mogelijke auto om de racewagen op de foto’s bij te houden en goed in beeld te brengen. Je komt nooit power te kort met deze Panamera Turbo. Maar een andere zaak wordt ook meteen duidelijk: voor circuitwerk is de Panamera Sport Turismo te zwaar. Hij heeft goed 2 ton in beweging te houden, en dat merk je meteen in het remmen en bij de lastwissels. Dit is een bijzonder snelle auto, maar vooral eentje die je snel van punt A naar punt B moet brengen. Voor circuitwerk heeft Porsche betere modellen in zijn catalogus.
Daarentegen, op gewone départementales is het echt wel genieten van deze turbo met zijn achttraps automaat. Hij beschikt over 770 Nm bij 1.960 opm, wat in de realiteit een overvloed aan koppel betekent. Het vergt zelfs karakter om je aan de gewone snelheden te houden.
Navigatiemisser
Met de nieuwe generatie Panamera Sport Turismo is Porsche een volledig digitaal tijdperk binnengewandeld. Dat leidt tot een interieur waar touch screens de boventoon voeren. Het is een eenvoudiger omgeving dan de met knopjes beladen middenconsole van weleer. Maar helemaal foutloos maakt Porsche die overstap niet. Het navigatiesysteem van onze Panamera had meer weg van een zeiler die zich een weg uit de haven zocht met een glas te veel op. Wanneer je volgens de navigatie plots aan de rand van Londen bevindt, terwijl de borden op de weg toch duidelijk over de A1 naar Parijs spreken, dan is dat even grappig… maar niet zo heel lang. Dergelijke fouten tolereer je niet in een Opel Astra, en al helemaal niet in een auto van 250.000 euro. Bovendien bleef de navigatie van de Porsche zich de hele trip te misrekenen. We zijn grote fan van de Panamera Sport Turismo, maar dergelijke stunts kunnen we missen.
Porsche Panamera Sport Turismo Turbo |
---|
Motor: V8 turbobenzine, 3.996 cc |
550 pk bij 5.750 opm |
770 Nm bij 1.960 opm |
0-100 km/u: 3,8 sec |
Top: 306 km/u |
Verbruik: 9,4 l/100 km |
Testverbruik: 9,9 l/100 km |
CO2: 215 g/km |
Prijs: 162.963 euro |