Vorig jaar presenteerde Porsche haar 100% elektrische Taycan met grote fanfare. Om de aandacht te trekken, werd hij gepresenteerd in zijn twee krachtigste versies. Vol met flitsende nummers, aangezien de Taycan Turbo en Turbo S respectievelijk 680 en 761 pk produceren (overboost). Nu goed, laten we de ultrasnelle start/stop-oorlog en de incongruente naam Turbo voor een elektrisch model overslaan om ons te concentreren op het instapmodel. Hier is de Taycan 4S.
Zoek de verschillen
Op het eerste gezicht verschilt dit instapmodel weinig van zijn broeders, ondanks het prijsverschil van enkele tienduizenden euro’s - daar komen we later op terug. Kortom, het exterieur ziet er nog steeds uit alsof het is overgenomen van de Mission-E concept met zijn gladde, ronde vormen en aërodynamische trucs. Eén ding is zeker: deze Taycan is gemaakt om de lucht zo fraai mogelijk te splitsen.
Binnenin vind je nog steeds het volledig futuristische dashboard dat kan worden uitgerust met 4 schermen. De eerste geeft het instrumentarium weer, de tweede regelt de airconditioning, de derde zorgt voor het infotainment, terwijl de vierde (optioneel) is gereserveerd voor de voorste passagier. Met andere woorden, deze collectie TFT-panelen is helemaal niet gemakkelijk te gebruiken voor beginners…
In ieder geval zal deze grote sedan, bijna 5 meter lang, altijd plaats bieden aan 5 passagiers. Zolang die achterin niet te groot zijn. Bovendien neemt het stouwvolume van deze 4S toe tegenover zijn Turbo-broeders. Hij biedt nu 407 liter laadruimte achterin en 81 liter voorin.
Dubbelspel
Deze plotse ruimtewinst is te danken aan een aangepaste mechanica. De elektromotor voorin deelt hij met de Turbo, maar de achterunit combineert zijn tweeversnellingsbak met een kleinere elektromotor. Deze afgeknotte motor vermindert uiteraard het totale vermogen van het systeem, hoewel deze Taycan 4S nog steeds 530 pk en 640 Nm aan koppel produceert met de overboostfunctie.
Onder zijn avondjurk worden de dingen gecompliceerd. Het instapmodel is uitgerust met een 73,2 kWh accu die een bereik van 407 km geeft. Om een grotere actieradius te kunnen bieden, is de Performance Plus versie echter uitgerust met de 93,4 kWh accu die is overgenomen van de Turbo. Zo biedt deze versie naast een verhoging van het motorvermogen tot 571 pk een grotere actieradius van 463 km (WLTP).
Als kers op de taart accepteert deze variant met grote longen ook een hogere maximale belasting (270 kW versus 225 kW). Na het lokaliseren van een ultrasnelle Ionity lader, zal de Taycan 4S Performance Plus in iets meer dan 20 minuten van 5 tot 80% opladen!
Porsche in de eerste plaats
Zoals elke goede Porsche, lijkt deze Taycan alle vakjes af te vinken voor een sportieve bediening. Ondanks de plaatsing van de batterijen in de vloer is de rijpositie laag. De besturing is nauwkeurig en het gevoel is, vreemd genoeg, natuurlijk. Op bochtige wegen rijdt deze 2,1 ton wegende mastodont als een ballerina. Hij slaagt er bijna in om het gedrag van een 911 Carrera 4 na te bootsen... minus het lawaai! Hoe meer het asfalt kronkelt, hoe meer het chassis glanst. Bovendien absorbeert de luchtvering alle hobbels in de weg en houdt het het schip drijvende.
In deze rijbelevenis blijft een kritiekpunt nog steeds bestaan. Ondanks de introductie van een totaal innovatieve elektrische ketting, blijft Porsche nogal schuw met regeneratie. Tenzij het wordt geactiveerd via een knop op het stuurwiel, is regeneratie volledig afwezig. En dat is nog niet alles. Eenmaal geactiveerd blijft deze regeneratie zeer zwak en is het niet mogelijk om met één pedaal te rijden.
"Goedkoop"
Afgezien van deze kleine zwarte vlek slaagt de Porsche Taycan 4S erin om zo weinig mogelijk kWh te drinken, dat is een zeldzaamheid onder de elektrische Duitse vrouwen. Zonder daarvoor over eieren te hoeven lopen, wordt onze test afgesloten met een gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 20 kWh/100 km. Dat is net onder het WLTP-gemiddelde van 24,6 kWh/100 km.
Met bijna 50.000 euro minder dan een Turbo kan deze Taycan 4S er bijna goedkoop uitzien. Dat gezegd hebbende, als uw accountant het niet erg vindt, zal de rekening voor Porsche's instapmodel elektrische auto nog steeds meer dan 110.000 euro bedragen, zonder opties...
Conclusie
Hoewel deze Taycan 4S een stuk kracht inruilt voor meer range is hij met zijn agressieve aanvalsprijs en compromis tussen sportiviteit en comfort misschien wel eens het beste van twee werelden.
Porsche | Taycan 4S |
---|---|
Motor | Elektromotor 2x |
Kracht | 530 pk |
Koppel | 640 Nm |
0-100 km/u | 4 seconden |
Top | 250 km/u |
Autonomie | 407 km (WLTP) |
Prijs | Vanaf 110.533,5 euro |