We vragen ons stiekem af of Porsche het succes zelf had zien aankomen. Sinds zijn debuut een kleine twee jaar geleden nam hij bliksemsnel de plek in van populairste Porsche in het gamma. Niet de Macan, niet de 911, niet de Panamera met stekker: de volledig elektrische Taycan werd in een mum van tijd een verkoopstopper.
Perfecte timing
Eerlijk is eerlijk: de Duitsers hadden het debuut van de Taycan niet beter kunnen timen: perfect op tijd om mee te surfen op de elektrische golf. Veel klanten, waaronder heel wat goed draaiende zelfstandigen en bedrijfsleiders, kunnen optimaal profiteren van de fiscale aftrekbaarheid. Het scheelt een slok op de borrel, ook in de duurdere segmenten.
Maar opvallend genoeg kiezen de meeste Taycan-klanten niet voor de topversie, de rabiate Turbo S. In ons land is de Porsche-koper al lang tevreden met de instapversie, de Taycan 4S. Tenminste: dat was tot voor kort de instapversie. Porsche heeft namelijk nog een variant toegevoegd onderaan de Taycan-ladder: de Taycan. Officieel zonder achtervoegsel, maar met achterwielaandrijving. Om verwarring te vermijden, wordt hij dus wel eens ‘Taycan RWD’ genoemd.
Zoek de verschillen
Visueel merk je alvast geen verschil tussen deze ‘instap’-Taycan en de andere modellen. Hij krijgt standaard specifieke 19-duimsvelgen en zwarte remklauwen, en that’s it. Technisch is het dus een iets ander verhaal. De batterijkeuze is dezelfde als in de andere modellen, maar je krijgt uiteraard één in plaats van twee elektromotoren.
Batterijkeuze? Inderdaad: Porsche voorziet ook hier een “Performance Battery” en een “Performance Battery Plus”. De eerste heeft een capaciteit van 79,2 kWh en laat de elektromotor achteraan 326 pk produceren. Gebruik je de launch control, dan produceert hij 408 pk en 345 Nm, en dan sprint deze Taycan naar 100 km/u in 5,4 seconden. De “Plus” zet identieke sprintcijfers neer, en maakt pas bij hogere snelheden het verschil. Diens batterij heeft een capaciteit van 93,4 kWh, de elektromotor achteraan (dezelfde als in de Taycan 4S trouwens) produceert 380 pk. Tijdens de launch control wordt dat 476 pk en 357 Nm.
Zware jongen
Met 2.130 kilogram werpt onze test-Taycan met Performance Battery Plus meer gewicht in de schaal, maar zijn rijbereik ligt door de grotere batterijcapaciteit ook hoger: in ideale omstandigheden moet dat 484 kilometer zijn. In de praktijk mag je bij een volle batterijlading op zo’n 400 kilometer rekenen. Gemiddeld verbruikten we tijdens onze testdagen zo’n 20 kWh per 100 kilometer.
Dat maakt dat ook de basis-Taycan net als de andere versies een zware jongen blijft, maar de Porsche beschikt nog steeds over ruim voldoende vermogen om met dat gewicht om te kunnen. De acceleraties zijn niet zo kriebel-in-de-buik-snel als in de Turbo S, maar dat hoeft in dit geval ook helemaal niet. Deze Taycan is door zijn achterwielaandrijving en elektromotor achteraan immers iets aangenamer om te sturen, omdat de voorwielen geen vermogen aan de grond hoeven te zetten en dus alleen je stuurimpuls hoeven te volgen.
Onvermijdelijke optielijst
De grootste storende factor vonden wij de manier waarop de Porsche remenergie recupereert. Je kunt dat zo instellen dat de Taycan het zelf bepaalt, altijd of nooit doet. Jammer genoeg gebeurt het in de praktijk nooit helemaal zoals je wil. Er zijn ook geen peddels achter het stuur waarmee je de intensiteit van de recuperatie kunt regelen, en bijvoorbeeld via de peddels kunt ‘afremmen’ voor een bocht.
Maar verder bepaal je met je keuzes in de optielijst de details van hoe deze Taycan stuurt. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor vierwielsturing en het Porsche Torque Vectoring Plus-systeem met sperdifferentieel en koppelverdeling op de achterwielen. De actieve antirolstangen van de krachtigere Taycan-versies heeft deze basisversie niet. Wel luchtvering in de optielijst, en daar vaart hij wel bij.
Conclusie
Met een basisprijs van 86.185 euro (92.441 euro met de Performance Battery Plus) verlaagt de achterwielaangedreven Taycan de instapprijs van de Taycan met ruim 20.000 euro. Dat is een budget waar je in de optielijst nog heel wat richtingen mee uit kunt. Minder Taycan krijg je alleszins niet: de basisversie rijdt op een andere manier prettig, en toont aan dat er op sportief vlak in dit segment maar weinig kan opboksen tegen Porsche.