Aan ambitie geen gebrek bij Renault: het Franse merk wil de eerste massaconstructeur zijn met een SUV-coupé, een koetswerkvariant die tot nu toe grotendeels was voorbehouden voor de premiummerken. Denk maar aan de BMW X4 en X6, de Mercedes GLC Coupé en GLE Coupé, en de Audi E-Tron Sportback en Q8. Om eerlijk te zijn: SsangYong had jaren geleden met de weinig memorabele Actyon al iets gelijkaardigs in zijn gamma, en eigenlijk zou je de Mitsubishi Eclipse Cross over dezelfde kam kunnen scheren.
Russisch, Koreaans of Frans?
Maar goed, die twee modellen zijn van onze markt verdwenen, en dus ligt het segment wagenwijd open voor een massaconstructeur als Renault. En als je kijkt hoe populair zulke SUV-coupés in het premiumsegment zijn, is het bijna verrassend dat het nog zo lang geduurd heeft voor ook andere merken op de kar springen. Nu, eerlijk gezegd is Renault niet aan zijn proefstuk toe: de Arkana rijdt sinds 2019 al in Rusland rond, en onder de naam Samsung XM3 ook al in Zuid-Korea.
De Russische Arkana staat weliswaar op een ander platform dan de Europese: dat van de Dacia Duster en vorige Dacia Sandero. De Koreaanse Arkana gebruikt het CMF-B-platform, dat je onder meer kent van de Renault Clio en Captur. Het is ook dat platform dat de Europese Arkana gebruikt, die trouwens in dezelfde fabriek als de Samsung XM3 wordt geproduceerd. Visueel ziet ‘onze’ Arkana er alleszins hetzelfde uit: een schuin aflopende daklijn, C-vormige Renault-lichtsignatuur en doorlopende led-strook op de achterklep. Met 17- en 18-duimsvelgen gaan de Fransen overigens meteen voor de sportieve formaten. En die onderstrepen meteen ook de ambities van dit model.
Ruimer dan je denkt
Maar denk vooral niet dat de Arkana naast hetzelfde platform dezelfde afmetingen krijgt toebedeeld als de Clio en Captur. Integendeel: met een wielbasis van 2,72 meter, een lengte van 4,57 meter en een bodemvrijheid van 20 centimeter is de SUV-coupé in alle opzichten forser dan de compacte stadsauto en crossover. Je zou hem bijna als een volwaardige C-segmenter kunnen catalogeren. Goed nieuws voor de binnenruimte dus ook: de plaats op de achterbank is prima, en ook de hoofdruimte – meestal een heikel punt bij SUV-coupés - valt verrassend mee. Met 518 liter aan kofferruimte (492 liter in de E-Tech) is ook de kofferruimte in orde.
De verschuifbare achterbank van de Captur krijgt deze Arkana niet, het dashboard dan weer wel. In de duurdere uitvoeringen is het centrale infotainmentscherm dus tabletvormig en rechtopstaand, en 9,3 duim groot. Het digitale instrumentenpaneel meet maximum 10,2 duim. De rijhulpsystemen in deze nieuwe Arkana zijn wat je in dit segment vandaag mag verwachten, met in de meest uitgebreide vorm een snelwegassistent (actieve rijstrookhulp en adaptieve cruisecontrol), verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning, uitgebreide parkeerhulp en binnenkort ook een 360-gradencamera.
Minstens milde hybride
De Renault Arkana debuteert op onze markt met drie motoren: twee milde hybride turbobenzines (de 1.3 TCe van 140 en 160 pk) en een E-Tech Hybrid. Die laatste gebruikt de serieel-parallelle opstelling die je ook kent van de E-Tech-versies van de Clio en Captur. Die bestaat uit een atmosferische 1.6-benzinemotor en twee elektromotoren, en een versnellingsbak met een klauwkoppeling.
Die E-Tech was nog niet beschikbaar bij onze eerste kennismaking, dus trokken wij de baan op met de 1.3 TCe van 140 pk. Die is net als de versie met 160 pk gekoppeld aan een EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, en drijft de voorwielen aan. Manueel schakelen doet de Arkana dus niet. Het turbobenzineblok is in deze 1.3 TCe 140 nog goed voor 260 Nm, een sprinttijd naar 100 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 205 km/u.
Een instapmotor dus, en die rol vervult deze turbobenzine dan ook met verve. De vierpitter moet steviger uit zijn pijp komen als je hem meer aanspreekt, en dan valt de EDC-versnellingsbak op tragere reacties te betrappen. Maar in de Sport-modus van het Multi-Sense-systeem heeft de aandrijflijn er meer zin in. De balans in de bochten is verrassend neutraal, het rijcomfort naar Franse normen aan de stevige kant.
Conclusie
De Renault Arkana staat dan wel op een basis uit het B-segment, maar met zijn formaat speelt hij een trapje hoger mee. Met een vanafprijs van 28.600 euro kun je dat ook van de prijs zeggen. Maar goed, als je een succesverhaal in het premiumsegment opentrekt naar het grote publiek, zijn er ongetwijfeld genoeg klanten die daar geen probleem van zullen maken.