Renault nodigde ons uit naar Griekenland om er kennis te maken met de tweede generatie van de Renault Captur. In hier, in de omgeving van Athene, zien we de ene na de andere eigenaar van de eerste generatie Captur bewonderende blikken werpen naar de nieuwe Renault Captur. Het moet gezegd, met 1,5 miljoen verkochte exemplaren sinds 2013 was de Captur een topper in zijn klasse.
Moderne trekjes
We begrijpen wel wat de Grieken zien in de nieuwe Captur. Hij is breder, gespierder, athletischer en mits wat personalisering is hij ook charismatischer. Hij is niet langer een Clio die hoog op zijn poten staat, zeker wanneer je er achter rijdt straalt hij een eigen karakter uit. De achterlichten in de vorm van een C zijn onuitgegeven bij Renault, wat hem erg modern maakt.
Serieuzer (waar dat moest)
De Renault Captur is niet alleen charismatischer, maar hij is ook meer volwassen. In het interieur zien we meer zacht aanvoelende plastics van goede kwaliteit. Dat gevoel wordt nog versterkt met de lederbekleding in de Captur Initiale Paris. We kunnen niet meer zeggen dat hij een ‘low-cost’ interieur heeft. Bovendien is de nieuwe Captur genereuzer voor zijn inzittenden, dankzij de 11 centimeter die er bij zijn gekomen in de lengte (waarvan 2 centimeter in de wielbasis). Je kan de achterbank voortaan verschuiven over 18 centimeter, wat 2 centimeter meer is dan voorheen. De koffer groeit naar 536 liter, een stijging met liefst 81 liter die hem een stevige nieuwe troef in handen geeft.
Goed, zonder meer
Ook op de weg merken we snel verbetering. De stuurbekrachtiging is beter gekalibreerd en de manuele versnellingsbak is preciezer in de bediening. Wie opteert voor de EDC-automaat, vindt een zwevende middenconsole die een groot ruimtegevoel geeft. Voor de pook kan je kleine objecten kwijt, en eronder ook. Goed gezien, en het geeft een design-gevoel. Het onderstel en de ophanging geven geen aanleiding tot opmerkingen. De nieuwe Renault Captur houdt mooi het midden tussen comfort en dynamiek. Hij kan tegelijk zacht zijn, maar weet ook zij die iets meer dynamiek vragen te bekoren. Daarbij zal de 1.3 TCe-motor zeker bevallen, zelfs met ‘maar’ 130 pk. De versie met 155 pk biedt niets eens zoveel meerwaarde, op 30 Nm extra na. In beide gevallen viel vooral zijn zuinigheid op. We hadden geen enkele moeite om met beide motoren de beloofde 6,2 l/100 km te halen.
Nog een laatste woord over de rijhulpen, een domein waarin Renault een voortrekkersrol wil spelen en het verschil wil maken met andere constructeurs en hun SUV’s in het B-segment. De nieuwe Renault Captur krijgt rijvakwaarschuwing, actieve stuurcorrectie, 360-graden camerazicht, adaptieve cruise-control met stop&go functie, enzovoort. De Captur staat aan de top van zijn klasse, wat ook iets hogere prijzen verklaart. De 1.0 TCe met 100 pk kost 17.975 euro, onze testwagen kostte 29.375 euro.
Renault | Captur Initiale Paris TCe 155 EDC |
---|---|
Motor | Viercilinder turbobenzine, 1.333 cc |
Pk | 155 pk bij 5.500 opm |
Nm | 270 Nm bij 1.800 opm |
0-100 km/u | 8,6 sec |
Top | 202 km/u |
Verbruik | 6,2 l/100 km |
Testverbruik | 6,4 l/100 km |
CO2 | 139 g/km |
Prijs | 29.375 euro |