Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Renault Clio E-Tech, uniek in zijn genre (2023)
Félix Bouland · 14/07/2023 · 5 min gelezen
De Renault Clio krijgt een facelift die hem de nieuwe Franse huisstijl aanmeet. Onder de motorkap van de B-segmenter is het aanbod verscheiden: van benzine en diesel over lpg tot uiteraard een hybride aandrijflijn.
In het kort
De Renault Clio ondergaat een facelift in de klassieke zin van het woord: de Franse B-segmenter behoudt zijn kwaliteiten, inclusief zijn krachtige hybride aandrijflijn, zijn degelijke chassis en zijn binnenruimte, maar het jasje krijgt een make-over.
We weten het: zeggen dat de Renault Clio een succesverhaal is voor de Fransen, is een open deur intrappen. Sinds de lancering van de eerste generatie heeft Renault meer dan 16 miljoen stuks van zijn stadsauto aan de man gebracht. Dat levert het merk de bekroning van ‘meest verkochte Franse auto wereldwijd’ op. De vijfde generatie gaat verder op dat elan, onder meer dankzij een hybride aandrijflijn. Na vier jaar is deze generatie toe aan een kleine opfrisbeurt.
Exterieur
Die ‘kleine’ opfrisbeurt bestaat vooral uit een doorgedreven facelift. En dat mag je gerust letterlijk nemen: de Clio krijgt een volledig nieuwe snoet, die helemaal past binnen de nieuwe huisstijl van Gilles Vidal en die je recent ook bij de nieuwe coupé-SUV Rafale kon ontdekken.
Concreet zwaait Renault de oude lichtsignatuur uit en vervangen de Fransen die door verticale elementen aan elke kant. Volgens het merk knipogen die naar de ruitvorm van het logo. Die knipoog hebben we nog niet helemaal door, maar modern ziet de B-segmenter er wel door uit. De bumper ziet er ook anders uit, met een nieuw radiatorrooster en de meest recente versie van het Renault-logo. Verder blijft de Clio zo goed als onveranderd. Behalve de nieuwe Esprit Alpine-versie, die de R.S. Line vervangt en die 17-duimsvelgen met blauwe accenten toevoegt en een satijngrijs radiatorrooster.
Interieur
Hetzelfde liedje geldt voor het interieur: Renault neemt dezelfde meubels over en verandert zo goed als niets, behalve op de topversie. De Esprit Alpine krijgt dus patriottische accenten zoals blauw-wit-rood op het dashboard en de stiksels van het stuur, of een blauw biesje op de zetels. Renault zegt trouwens dat de zetelbekleding uit minstens 60 procent gerecycleerde materialen bestaat en dat er geen echt leder wordt gebruikt. Nu goed, een Clio hebben we nog maar zelden met lederen zetels gezien...
Voor de rest ziet het dashboard er identiek uit, met het grote verticale infotainmentsysteem van Renault. Wie fan is van het Google-systeem in de Austral en Espace – wij ook, trouwens – moeten we teleurstellen: de Clio stamt nog uit de vorige generatie. Het digitale instrumentenpaneel is voortaan wel standaard (7 duim). Ook de interieurruimte verandert niet: die is gul voor een stadsauto in het B-segment, en dat geldt ook voor de koffer met zijn laadvolume van 391 liter.
Motor
Onder de kap kiest de Renault Clio nog steeds voor verschillende soorten aandrijflijnen. Geen verzameling van elektrische en plug-inhybride aandrijflijnen en exemplaren op waterstof - we blijven immers in het B-segment – maar Renault kiest voor benzine, diesel en zelfs lpg. Dankzij een extra tank haalt die laatste trouwens een actieradius van 1.100 kilometer.
Maar de versie die Renault zelf graag in de spotlights zet, is de hybride. De E-Tech Full Hybrid gebruikt nog steeds een 1.6-viercilinder en een elektromotor, gekoppeld aan een versnellingsbak met klauwkoppeling en vier verzetten voor de benzinemotor en twee voor de elektromotor. Het resultaat is wel 5 pk sterker: tot 145 pk in totaal.
Rijgedrag
We reden deze E-Tech Full Hybrid op de bochtige wegen in het zuiden van ons land. Het gaat grotendeels om een visuele facelift, dus de rijbeleving is niet veranderd: de Clio is nog steeds dynamisch en prettig om te rijden in elke situatie. Zoals steeds bij deze Fransman, trouwens.
De hybride krijgt er wel 5 pk bij, maar dat maakt op de baan geen noemenswaardig verschil. De Renault kiest nog steeds vooral voor zijn elektromotor, waardoor het benzineblok pas bijspringt bij hernemingen of stevige acceleraties. Dat hoor je trouwens, want hij klinkt stevig door in het interieur. Dat is deels te wijten aan de versnellingsbak, die maar vier verzetten krijgt om mee te werken. Vaak zit de motor dus hoog in de toeren hoewel dat helemaal niet nodig is. Desondanks blijft hij wel efficiënt: na zowat 100 kilometer haalde ‘onze’ Esprit Alpine met grote velgen een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km, zowat 0,3 liter meer dan Renault zelf opgeeft.
Prijs
Op dit moment heeft Renault alleen prijzen voor deze Clio E-Tech Full Hybrid 145 Esprit Alpine. Dat is de topversie, dus de prijs is navenant: 28.000 euro. Uiteraard is de Clio nog steeds verkrijgbaar in twee minder dure uitvoeringen en met andere aandrijflijnen, maar de prijzen daarvan volgen de komende maanden.
Besluit
Je kunt er niet naast kijken: de Clio is meer dan ooit up-to-date. Dat geldt voor zijn looks en zijn gamma, maar ook voor zijn aandrijflijnen. De E-Tech is de topversie en presteert ook zoals een topversie hoort te presteren. Het comfort en de efficiëntie krijg je er zomaar bij.