Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Renault Kadjar – De Cashcow achterna

Een goed jaar na Nissan maakt alliantiepartner Renault zijn C-segment SUV wereldkundig. Of de Kadjar genoeg in huis heeft om het succes van de Qashqai te evenaren?

Neen, de Kadjar is geen vervanger voor de Koleos. Die blijft nog even op post tot Renault Belux hem over een paar maanden met pensioen stuurt, in afwachting van de nieuwe in 2017.

Zodoende heeft de Kadjar het rijk voor zich, en dat is best een imperium; het C-segment telt in Europa tien miljoen eenheden op jaarbasis, waarvan de SUV’s bijna 30% voor hun rekening nemen. Je zou bijna gek zijn om geen Franse versie van de Nissan Qashqai op de weg te zetten, temeer omdat 60% van de onderdelen uitwisselbaar zijn.

Eigen identiteit

De overige 40% zijn zichtbare onderdelen, te beginnen met de gespierde carrosserie die het nieuwe Renault-design kundig incorporeert. Dat merk je aan de doorlopende LED-signatuur op de frontpartij, de chromen accenten op de flanken en de geprononceerde lichten achteraan. Doe er nog een stel forse wielkasten bij en je hebt een wagen die prettig op het oog valt – met name in frisse kleuren zoals rood, wit of blauw. Binnenin biedt de Kadjar een gedegen werkplek met goede materialen aan, tenminste als je voor de Bose Edition gaat. Die topversie is vernoemd naar de gelijknamige geluidsinstallatie, onderdeel van het nieuwe R Link-2 infotainmentsysteem met een 7-inch touchscreen.

Het plaatsaanbod is meer dan correct, de koffer voorzien van een dubbele vloer met gescheiden compartimenten. Als accessoire kunnen er nog dakdragers en een wegklapbare trekhaak besteld worden. Zoals vandaag de norm is, tonen de veiligheidsfeatures zich talrijk. Denk daarbij aan een actieve noodremhulp, rijstrookassistent én dodehoekwaarschuwing. Ook een automatisch parkeerassistent behoort op de Kadjar tot de opties. Onder de kap liggen er louter Energy-motoren van de nieuwste generatie: een 1.2 benzine van 130 pk (vanaf 21.950 euro), een 1.5 diesel van 110 pk (25.950 euro) of een 1.6 met 130 paarden (29.500 euro). Die laatste kan met (deeltijdse) vierwielaandrijving gecombineerd worden, terwijl de automatische EDC 6-bak initieel enkel op de zelfontbrander van 110 pk beschikbaar is.

Dieselen maar

Rijden doet de Kadjar vooral gemakkelijk. De stuurservo is ijverig, de handbakbediening licht en de ophanging comfortabel. Enkel de forse 19

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Renault Rafale E-Tech Hybrid Esprit Alpine Bleu Sommet83

Test: Renault Rafale, SUV-Coupé met premium ambities (2024)

Autotests · Renault
PE RenaultScenic 013

Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)

Autotests · Renault
Renault Austral (2023) banner

Test: Renault Austral E-Tech Hybrid, mee met de premiumspelers? (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer