Met een lengte van 4,45 meter heeft hij best wel wat omvang, die Renault Kadjar. Hij tilt op designvlak de aaibare Captur naar een hoger niveau. Als de verkoopcijfers van die kleine een indicatie moeten geven, dan zit Renault gebeiteld. De Renault Kadjar is zacht voor het oog, met gesculpteerde flanken en gespierde schouders. De lichtblokken achteraan zijn hoog ingebouwd waardoor ze een vlakke achterklep mogelijk maken. De nummerplaat wordt naar een uitsparing in de bumper verwezen. Zijn SUV-gehalte houdt hij op peil door contrasterend gekleurde beschermstukken onderaan en pseudo-carterbescherming in een aluminiumlook. Hoewel hij voor 60 procent identiek is aan de Nissan Quashqai, beschikt de Renault Kadjar toch over een eigen persoonlijkheid. Knap.
Zwart is zwart
Het interieur komt royaal over. Vier inzittenden vinden ruim plaats, en dan kan je er nog een kind bij proppen op de middelste plaats. De koffer slikt 472 liter aan bagage, en beschikt daar bovenop nog over een opbergvak onder de kofferplank. De stoelen zijn comfortabel en goed ontworpen. Alleen, vrolijk word je er niet van. In onze testwagen overheerste het zwart: op de stoelen, op de boordplank, in de middenconsole en zelfs de inlegplaatjes… Renault heeft zich al meer geïnspireerd getoond. Het R-Link infotainmentsysteem brengt samen met het audiosysteem van Bose (op de Bose Edition afwerking) soelaas. Je kan ook opteren voor een panoramisch glazen dak om buitenlicht in het interieur te trekken. Op enkele hard aanvoelende plastics en een weinig aangename aanraking met het stuur, zijn de materiaalkeuze en de assemblage boven elke kritiek verheven.
Dieselen
Onder de motorkap van onze Renault Kadjar treffen we de bekende 1.6 dCi turbodiesel met 130 pk aan. Er is goed nieuws te melden, want sinds onze test met deze motor in de Renault Mégane is het merk er in geslaagd om de leegte weg te gommen die wachtte onder 1.750 opm. Het resultaat is meteen te merken, want de Renault Kadjar weet zich uitstekend uit de slag te trekken op de weg. Hij is bijzonder aangenaam, al mist hij dezelfde dynamische kwaliteiten die zijn donor uit Japan wel etaleert. Maar de Renault blinkt uit in rijcomfort, en houdt er een goed contact met de weg op na. Dat voel je ook in de goed afgestelde stuurbekrachtiging, die in alle omstandigheden hetzelfde gevoel geeft. De wegligging legt de nadruk op comfort en veiligheid, waarmee de Renault Kadjar de verwachtingen van het merendeel van zijn kopers perfect zal weten in te lossen. Ze zullen hem dan ook zijn wat lawaaierige motor weten te vergeven, en zijn manuele versnellingsbak die meer precisie had kunnen gebruiken. Rijden met de Kadjar is geen beklijvende beleving, maar evenmin mispakt hij zich aan de klassieke valkuil: te weinig comfort voor de geboden dynamiek.
Verzorgd budget
Zoals de geest van de auto zelf, hanteert Renault ook voor het budget de regel van het goed huisvaderschap. De Renault Kadjar 1.6 dCi 130 heb je in de Intens-afwerking vanaf 29.500 euro. Daar zitten de sleutelvrije startfunctie, cruise control en rijvaksensor al bij inbegrepen. Renault geeft een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km op, wij eindigden onze test met 6,2 l/100 km.