Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Renault Kangoo: de onmisbare gezinsvriend

Na maar liefst veertien jaar steekt de Renault Kangoo eindelijk weer in het nieuw. De derde generatie van deze bestelbreak blijkt nog steeds een onmisbare gezinsvriend te zijn.

De bestelbreak of ludospace: je krijgt hem niet kapot. Populair rond de millenniumwissel, tien jaar later opzijgeschoven ten voordele van SUV’s en crossovers, maar vandaag nog steeds paraat. Enkele jaren geleden werd de Citroën Berlingo vernieuwd, en onlangs kreeg de Volkswagen Caddy na maar liefst zeventien jaar een grondige update. Nu is de Renault Kangoo aan de beurt. Hij is na een stevige veertien jaar toe aan zijn derde generatie.

AS24 Renault Kangoo 2021 statisch voor

Modernisering

Goed nieuws voor de Franse gezinsvriend, want hij schakelt daardoor over naar het CMF-platform van de Alliance Renault-Nissan-Mitsubishi en deelt zijn fundamenten op die manier met de Mégane, de Kadjar, en die andere Franse gezinsvrienden Scénic en Espace. Dat levert hem heel wat voordelen op: nieuwe rijhulp, moderne motoren, en nieuwe afmetingen. En dat merk je: Kangoo nummer drie is 4,49 meter lang, 1,92 meter breed en een flinke 1,84 meter hoog – zonder dakrails.

Jawel, de Kangoo is dus een stevig baasje geworden. Een die de moderne Renault-huisstijl bovendien trots uitdraagt: je krijgt de C-vormige lichtsignatuur vooraan en achteraan, aluminiumkleurige en zwarte accenten, enzovoort. Verder springen nog de grote vooroverhang en hoge motorkap in het oog, de dakrails die je kunt omvormen tot dakdrager, en de flinke achterklep. Die laatste kun je eventueel omwisselen voor een asymmetrisch stel zijdelings openende deuren.

AS24 Renault Kangoo 2021 statisch achter

Kindvriendelijk interieur

Over openende deuren gesproken: de passagiers achteraan krijgen nog steeds handige schuifdeuren, de portieren van de voorste inzittenden zwaaien tot maar liefst 90 graden open. Zij geven toegang tot een bestuurderscompartiment met een relatief hoge en rechte zitpositie, maar met een uitstekend zicht rondom dankzij de grote glaspartijen. Het dashboard zelf zet het Easy Link-infotainmentsysteem van 8 duim centraal, en kan vanaf eind dit jaar worden aangevuld met een digitaal instrumentenpaneel van 7 duim.

De algemene kwaliteitsindruk is prima: geen rudimentaire afwerking zoals in een bestelwagen, maar een aangename materiaalmix. Toegegeven: die schuwt de harde plastics niet altijd, en zeker niet als je een zetelrij naar achteren opschuift. Daar springt het utilitaire karakter van de Kangoo duidelijker in het oog. Maar goed: met jonge kinderen op de achterbank hoef je natuurlijk geen leder of alcantara. De achterbank beschikt trouwens over drie volwaardige zitplaatsen met voldoende been- en hoofdruimte. Merkwaardig genoeg hebben alleen de buitenste zitplaatsen een Isofix-bevestiging, net als de voorste passagierszetel.

AS24 Renault Kangoo 2021 interieur

Motoren

Pluspunten zijn er opnieuw voor de opbergruimte. Met alle zetels op hun plek beschik je al over 775 liter aan koffervolume. Klap je de achterbank in ongelijke delen neer – waardoor ze een handige vlakke laadvloer vormen – en plooi je de voorste passagierszetel nog eens dubbel, dan komt er maar liefst 3.500 liter vrij. En dan zijn er nog de andere opbergvakken, zoals net als in de Scénic een heuse handschoenlade in plaats van een handschoenvakje, en een opbergvak boven de hoofden van de voorste passagiers.

Op motorvlak beperkt Renault de keuze tot één benzine- en één dieselblok, in verschillende vermogensversies. De benzinemotor is de 1.3 TCe met 100 of 130 pk. Die is standaard voorzien van een manuele zesbak, de krachtigste versie kan ook worden gekoppeld aan een EDC-zevenbak met dubbele koppeling. Het dieselblok is de 1.5 Blue dCi met 75, 95 of 115 pk. De basisversie is hier alleen beschikbaar met manuele zesbak, bij de twee andere versies kun je ook kiezen voor de EDC-zevenbak. Op termijn komt er ook nog de onvermijdelijke elektrische versie.

AS24 Renault Kangoo 2021 koffer

Gezinsroeping

Wij reden onze testrit met de krachtigste benzineversie, de 1.3 TCe van 130 pk, in combinatie met de manuele zesbak. Die motor zit deze Kangoo eigenlijk als gegoten: hij is stil en discreet, en haalt het maximale uit zijn koppel van 240 Nm. Met een sprint naar 100 km/u in 12,8 seconden is de Fransman op papier verre van een atleet, in de praktijk redt hij zich in alle situaties uitstekend uit de slag.

Het bestelwagenkarakter van de Kangoo is in deze derde generatie flink teruggeschroefd, en dat merk je. Alleen op de snelweg merk je wat meer windgeluiden rondom het hoge koetswerk, maar de geluidsisolatie is verder prima. Ook de ophanging weet wat gedaan: ze is meegaand genoeg maar houdt het koetswerk netjes onder controle. Alleen bij grote oneffenheden zoals verkeersdrempels is het even zoeken.

AS24 Renault Kangoo 2021 rijdend voor

Prijzen

Voorlopig zet Renault de Kangoo in de catalogus in twee versies: als Edition One en als Intens. Die eerste drukt de prijs tot 22.625 euro (Blue dCi 75) maar houdt de standaarduitrusting behoorlijk beperkt. De Intens vertrekt vanaf 25.770 euro (TCe 100) en is al wat rijkelijker aangekleed. Shop je bij de concurrentie, dan vertrekt de Volkswagen Caddy vanaf 24.320 euro en de Citroën Berlingo vanaf 22.950 euro.

AS24 Renault Kangoo 2021 rijdend achter

Conclusie

De Renault Kangoo werd na jaren eindelijk volledig in het nieuw gestoken, en dat doet hem zichtbaar deugd. Hij beschikt over fris infotainment, moderne motoren en rijhulp, maar vergeet zijn praktische troeven niet. De uitstraling van deze gezinsvriend is misschien minder spannend of sportief dan die van een SUV, maar net als zijn concurrenten heeft de Kangoo zeker nog bestaansrecht in het huidige autolandschap.

Pro

Voordelen

  • - Opgefriste technologie
  • - Onklopbare binnenruimte
  • - Vlakke laadvloer
Contra

Nadelen

  • - Forse afmetingen
  • - Enkele afwerkingsdetails
  • - Geen Isofix middelste zitplaats

Renault Kangoo Intens TCe 130 (2021)

  • Motor: 1.3 viercilinder, turbobenzine
  • Vermogen: 130 pk
  • Koppel: 240 Nm
  • Overbrenging: 6 versnellingen, manueel
  • 0-100 km/u: 12,8 s
  • Topsnelheid: 183 km/u
  • Kofferinhoud: 775 l
  • Verbruik: 6,7-6,9 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 152-156 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 27.100

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Renault Rafale E-Tech Hybrid Esprit Alpine Bleu Sommet83

Test: Renault Rafale, SUV-Coupé met premium ambities (2024)

Autotests · Renault
PE RenaultScenic 013

Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)

Autotests · Renault
Renault Austral (2023) banner

Test: Renault Austral E-Tech Hybrid, mee met de premiumspelers? (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer