SUV’s zijn een must voor de merken, Renault had dan ook geen enkele keuze en moest wel een grotere SUV boven zijn Kadjar plaatsen. Dat is dan ook de taak die de nieuwe Koleos voor zijn rekening neemt. Hij is 22 centimeter groter dan zijn broertje, waardoor hij meer plaats biedt aan de inzittenden… al blijft hij hoe dan ook een vijfzitter, een zevenzitter staat niet gepland.
Mooi uiterlijk
Met de Renault Koleos wil het merk het beste kunnen aanbieden van wat er op de SUV-markt te vinden is, een ambitie die Renault bij de berlines ook koestert met de Talisman. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat beide ‘luxeproducten’ een gelijkaardige design-uitstraling hebben. Die mag best geslaagd genoemd worden. Ook al is Renault niet het enige merk om dat te doen, toch zijn we het merk dankbaar om de goed doordachte deuren die de broeken en jurken van de passagiers proper houden bij het instappen. Alleen: is er meer dan dat?
Koreaanse invloed
De vorige Renault Koleos was uiteindelijk weinig meer dan een herwerkte Samsung uit Zuid-Korea. Dat is opnieuw het geval met deze generatie, die intussen al een hele tijd het Zuid-Koreaanse wegennet siert als Renault Samsung. Hij wordt ook daar geproduceerd, in dezelfde fabriek nog wel als de Nissan X-Trail. Ze delen dus flink wat mechanische componenten, om niet te zeggen het merendeel. Wel liggen de verwachtingen van de klanten in Zuid-Korea anders dan in Europa. Hierdoor kreeg de Koleos voor onze markt een nieuwe afstelling van de ophanging.
Alleen diesel
Volgens Renault kiest 85 procent van de eigenaars in het S-SUV-segment van de Koleos voor een dieselmotor. Het gevolg? Renault biedt voor de Koleos uitsluitend diesels aan: een 1.6 met 130 pk en manuele zesbak, die in de praktijk al goed kan overtuigen. Daarnaast is er een 2.0 diesel met 175 pk, die 60 Nm koppel wint (380 Nm). De motor maakt wat meer lawaai, maar kan wel de nieuwe X-Tronic zeventrapsautomaat krijgen. Hij is comfortabeler, wat in lijn ligt met de rest van de Koleos. Ook al is zijn ophanging herzien voor Europa, hij is niet de meest dynamische van de bende.
Enkele trucjes
Bij de interessante handigheidjes kan hij worden uitgerust met een zwenkbare trekhaak, die je uitklapt via een knop in de koffer. Met de kleine 1.6 kan de Koleos dankzij de manuele versnellingsbak tot 2 ton slepen. De 2.0 moet zich tevreden stellen met 1.650 kilogram. Wel kan je hier nog vierwielaandrijving in optie bestellen (+ 2.000 euro). De koffer kan ook optioneel worden uitgerust met een handenvrije toegang.
Anderzijds is het wel wat ontgoochelend wat rijhulpen betreft, hij beschikt niet over vernieuwende systemen en dat is wel wat jammer voor dit soort auto.
Over de globale lijn kunnen we zeggen dat de Koleos mooier geworden is, of op zijn minst toch meer in harmonie leeft met de rest van het gamma. Hoewel zijn oorsprong nog steeds Koreaans is, kan je er net zo gerust over zijn als over een Nissan X-Trail: je hoeft je dus geen zorgen te maken.
De basisprijs voor een Koleos 1.6 bedraagt 32.150 euro, voor de 2.0 is dat 37.850 euro.
Renault Koleos Energy dCi 175 X-Tronic |
---|
Motor: viercilinder diesel, 1.995 cc |
177 pk bij 3.750 opm |
380 Nm bij 2.000 opm |
0-100 km/u: 9,3 sec |
Top: 202 km/u |
Verbruik: 5,5 l/100 km |
CO2: 146 g/km |
Prijs: 37.850 euro |