Die vergelijking is in die zin bijzonder, dat ze de Mégane niet tegenover een concurrent plaatst. Die zijn er nochtans voldoende, laten we er even snel door gaan. De compacte break van Renault blijkt minder dynamisch dan een Peugeot 308 of een Ford Focus, minder hi-tech dan de Opel Astra en minder bruikbaar in koffervolume dan de Fiat Stilo. Alleen: wat comfort betreft heeft Renault geen enkele rivaal te vrezen.
De echte vergelijking
Vooraan was het al duidelijk in de vijfdeurs Renault Mégane. Maar de achterkant van de Mégane Grandtour maakt het nog opvallender: de Mégane is echt een kleine Talisman. Hij laat dezelfde indruk na, straalt dezelfde elegantie uit en is bijna net zo statig. De stijltaal maakt de Renault Mégane Grandtour bijna net zo ‘haut de gamme’ als de Talisman.
Die indruk blijft ook in het interieur overeind. De kwaliteit van de materialen flatteert de Renault Mégane. De look is quasi identiek, vooral dankzij het eveneens verticaal geplaatste multimediascherm. Ook de geluidsisolatie staat op hetzelfde hoge niveau. Wat uitrusting betreft staat de Mégane op hetzelfde hoge niveau als de Grandtour.
Natuurlijk beschik je achteraan over iets minder ruimte, maar dankzij de 4 cm bredere wielbasis heb je meer plaats dan in een Mégane vijfdeurs. De koffer is met zijn laadruimte van 510 tot 1.505 liter kleiner dan die van de grote Renault. Maar niet veel.
EDC
Dan is er de wegligging. Onder de motorkap stelt Renault de 1.2 turbobenzine voor met 100 pk of met 120 pk. Daarnaast is er de 1.5 diesel met 110 pk, de 1.6 diesel met 130 pk en later volgt nog de 1.6 turbobenzine met 205 pk in de GT-uitvoering. We trokken op pad met de 1.2 turbobenzine met 120 pk en de 110 pk en 130 pk turbodiesels. De 110 pk turbodiesel blijkt in de praktijk bijzonder zuinig, zonder daarvoor veel aan prestaties in te boeten. De 130 pk diesel is natuurlijk vlotter, zonder dat hij noch in de ene zin, noch in de andere zin opvalt in de verbruikstests. De anti-diesel klanten zullen in de 1.2 turbobenzine een minder talentvol exemplaar ontdekken dan de 1.2 PureTech Peugeot of de 1.4 van VW.
Daarmee keren we terug naar de vergelijking met de Talisman. Hier viel de EDC dubbelekoppelingsbak ons in negatieve zin op in de Talisman. In de Mégane Grandtour noteren we een heel ander verhaal. Waar die bak in de Talisman een gebrek aan raffinement uitstraalt, toont hij zich in de Mégane Grandtour net vriendelijker bij het vertrek, bij de gangwissels of de start/stop procedure.
In de Talisman Grandtour doet die negatieve indruk wat teniet aan het imago van klasbak dat hij probeert uit te stralen. Ook de regelbare ophanging in de Talisman biedt niet het raffinement dat je zou kunnen verwachten. De Mégane Grandtour heeft dat probleem niet, want Renault biedt ze gewoonweg niet aan. De Talisman Grandtour kan wel beschikken over de beroemde 4Control vierwielsturing om een en ander te compenseren. Die is ook wel in de Grandtour aanwezig, maar uitsluitend in de GT-uitvoering. We willen niet zeggen dat de Mégane Grandtour uiteindelijk niet het minste respect toont voor zijn grote broer, maar hij maakt het diens leven toch knap lastiger. Hij is net zo verleidelijk als de Talisman Grandtour, maar dan wel wat goedkoper uit.
De Renault Mégane Grandtour heb je al vanaf 1.850 euro (1.2 100 pk). Voor de dCi 110 pk moet je op 24.400 euro rekenen.
Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi 130 |
---|
Motor 4 cyl. turbo diesel, 1.598cc |
131 pk bij 4.000 opm |
320 Nm bij 1.750 opm |
Top: 199 km/u |
0-100 km/u: 10,6 seconden |
Verbruik: 4,0 l/100 km |
Test verbruik: 5,9 l/100 km |
CO2: 103 gr/km |
Prijs: 28.150 euros |