Sinds hij zijn carrière begon, heeft Renault 772.000 exemplaren van de Mégane verkocht, verspreid over 110 landen. En nog is het bobijntje niet ten einde. Renault heeft weinig aan het uitzicht veranderd bij deze midlife facelift. De aanpassingen zijn momenteel doorgevoerd op de berline, de coupé en de break. Uiterlijk heeft hij alleen nieuwe bumpers gekregen, is er keuze uit acht nieuwe designs voor de velgen en kunnen de Méganes naar eigen smaak worden gepersonaliseerd met een bestickeringspakket.
Betere afwerking
Waar heeft Renault dan wel tijd en moeite in geïnvesteerd? In de verbeterde afwerking van het interieur. Het verschil is voelbaar. De aankleding is helemaal vernieuwd, met onder meer de keuze voor een lederbekleding in twee kleuren. Enkele chroomaspecten geven het interieur een beduidend zachtere aanblik voor het oog. Ook de uitrusting is verbeterd. Zo kan hij beschikken over onder meer automatische regeling van de lichten, vertrekhulp op helling of een achteruitrijcamera. En om de passagiers helemaal te verwennen, beschikt de Renault over een air quality sensor, die de kwaliteit van de lucht aan boord controleert en wanneer nodig automatisch verse lucht aanvoert.
Vanaf 90 gr/km CO2
Ook onder de motorkap ontdekken we nieuws. Een nieuwe generatie Energy-motoren beleeft zijn debuut in deze Mégane. Belangrijkste klanten voor onze markt zijn vanzelfsprekend de nieuwe 1.5 dCi met 110 pk en de 1.6 dCi met 130 pk. Ze zijn beide vlot, alleen mist de krachtigste van de twee wat souplesse laag onderin de toeren. Zuinig zijn ze allebei, tenminste volgens de constructeur. Voor de 1.6 geeft Renault een gemiddeld verbruik op van 4 l/100 km (CO2: 104 gr/km). De 1.5 doet zelfs nog beter, met 3,5 l/100 km en 90 gr/km. Waarden die de Mégane aan de top in zijn segment plaatsen.
Nog een aangename verrassing vonden we de 1.2 TCe turbobenzine met 115 pk. Die bruist over de gehele toerenband, terwijl hij uitstekend de comfortkwaliteiten van het onderstel in de verf helpt zetten. Ook daar heeft Renault aan gewerkt, met andere instellingen en nieuwe, minder voelbaar ingrijpend ESP. De goedkoopste diesel in de basis TomTom Edition afwerking kost je 22.400 euro, terwijl de 1.2 TCe in Dynamique afwerking je 21.450 euro kost.
En wat met de RS?
De sportiefste versie in het Mégane-gamma, de RS, geniet eveneens van de facelift en van enkele mechanische wijzigingen. Zo puurt Renault Sport tegenwoordig 265 pk uit de 2.0 turbomotor, die gretiger klinkt dan ooit tevoren. Op circuit stuurt hij (met het Cup-onderstel) nog leuker dan voorheen, en toen was hij al één van de beste in zijn genre. Hij biedt zowel de meer op efficiëntie ingestelde bestuurders wat, met zijn voortrein die zich beter vastbijt dan ooit tevoren. Maar ook wie wat meer wil spelen met de achtertrein, zal merken dat de nieuwe RS dit nog beter doet. Aan 28.950 euro is hij één van de beste koopjes in het GTI-segment.