Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Renault Mégane R.S. – Deradicaliseren

Nauwelijks enkele weken na de voorstelling van de nieuwe Alpine, schuift Renault een nieuwe atleet naar voor. De liefhebbers kijken al even hard uit naar de komst van de nieuwe Mégane RS. Maar die is wel wat veranderd.

De Renault Mégane RS is dus terug om zijn stempel te drukken op een bijzonder deel van de markt, maar hij maakt tegelijk wel heel duidelijk dat de huidige wapenwedloop hem kan gestolen worden. Met zijn 1.8 turbobenzine met 280 pk (de Alpine haalt 30 pk minder uit dezelfde motor), blijft de Renault duidelijk onder de Ford Focus RS met 350 pk en de Honda Civic Type R met 320 pk. Met die twee concurrenten strijdt hij al een eeuwigheid om de nummer 1-plaats.

Geen excessen

De Mégane ziet er ook minder uitbundig uit dan zijn concurrenten. Jawel, hij beschikt over bredere wielkasten en bijkomende luchtopeningen, zijn gezicht is agressiever, achteraan heeft hij een diffusor en centraal geplaatste uitlaat, 19-duim velgen en globaal ligt hij 1,5 centimeter lager tegen de straat. Hij heeft dus weldegelijk zijn eigen uitstraling. Maar behalve de kofferspoiler die erg mooi geïntegreerd is, voelt hij niet de nood aan opzichtige aerodynamische hulpstukken.

Het interieur is misschien wel de plaats waar het sportieve thema het best van al is verborgen. Je kan de sportieve sfeer wel wat versterken via de Sport- en Race-modus, die de stijl van de tellers wijzigen. Je kan via USB ook toegang krijgen tot de telemetriegegevens en hij heeft een iets luidere uitlaat, al wordt het geluid ook deels versterkt door de geluidsinstallatie. Maar die rijmodi doen ook meer dan dat.

Welke kiezen?

Met de Mégane RS moet de potentiële koper enkele noten kraken. Wil die de zestraps dubbelekoppelingsbak, of een manuele zesbak? En moet dat het standaard sportonderstel of het optionele Cup-chassis met 10 procent meer torsiestijfheid en een Torsen mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen? Standaard krijgt hij ook nog vierwielaandrijving, terwijl het Cup-onderstel over nieuwe gegoten aluminium remschijven kan beschikken. Dan zijn dan misschien minder overtuigend dan carbon-schijven, maar ook een heel stuk minder duur.

Sport

We konden het Sport-chassis op de gewone weg testen en het Cup-onderstel op het circuit van Jerez in Spanje. Uiteindelijk maakte het Sport-onderstel het meest indruk. Want eigenlijk doet hij met minder opvallend goed. De Renault Mégane RS blijft zijn reputatie trouw en is nog steeds verbluffend efficiënt, terwijl hij zich ook nog steeds op de rem laat plaatsen en bij het lossen van het gaspedaal blijkt de achtertrein allerminst vastgenageld aan het asfalt. Kwaliteiten die tegenwoordig zeldzaam zijn. We hadden nochtans gedacht dat de vierwielsturing hem veel cleaner zou maken, maar niets daarvan. De Mégane RS wordt net levendiger. De grip van de voortrein is zo goed dat we pas tijdens de persconferentie, na 200 kilometer testrijden, doorhadden dat hij niet over het sperdifferentieel beschikt. Hij werkt dus bijzonder goed. Het Cup-chassis doet hetzelfde, maar hij reageer minder extreem dan zijn voorgangers. Laat het ons zo stellen, je kan ook al eens naar het warenhuis met de Cup.

Het Cup-onderstel is natuurlijk nog efficiënter, met het Torsen-differentieel dat hem op rails houdt bij het uitkomen van de bocht. De achtertrein is nog speelser. Maar eerlijk, om elke dag mee te leven is de Sport al meer dan genoeg.

Manueel

De motor? Die geeft een stevige push, en herneemt vlot. Toch blijf je met het gevoel dat zelfs zonder dat er een pk

De Renault Mégane RS kost 34.550 euro. Daarmee zet hij zijn concurrenten een hak en blijft hij de referentie.

Renault Megane RS
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.798 cc
280 pk bij 6.000 opm
390 Nm bij 2.400 – 3.800 opm
0 – 100 km/u: 5,8 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 6,9 l/100 km
Testverbruik: 17,5 l/100 km (heel sportief gebruik)
CO2: 155 g/km
Prijs: 34.550 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Renault Rafale E-Tech Hybrid Esprit Alpine Bleu Sommet83

Test: Renault Rafale, SUV-Coupé met premium ambities (2024)

Autotests · Renault
PE RenaultScenic 013

Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)

Autotests · Renault
Renault Austral (2023) banner

Test: Renault Austral E-Tech Hybrid, mee met de premiumspelers? (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer