Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Renault 5 E-TECH, wanneer nostalgie elektrisch wordt (2024)

Om de elektrische auto te democratiseren, heeft Renault ervoor gekozen automobilisten bij de lurven te pakken. Daarom hebben de Fransen de R5 gereïncarneerd als een superstoere stadsauto boordevol technologie met een actieradius tot 410 km. Geniaal of heiligschennis?

In het kort

De nieuwe Renault 5 E-Tech laat nostalgie rijmen met elektrificatie in de vorm van de hipste stadsauto van dit moment. Bovendien wordt hij geleverd met een vracht aan uitrusting, efficiënte, elektrische technologie en een aangenaam chassis. Wat wil je nog meer?

Pro

Voordelen

  • Scherp
  • Dynamisch chassis
  • Zuinig
Contra

Nadelen

  • Smalle achterbank
  • Geen frunk
  • Basismodel nog niet beschikbaar

Een Renault 5 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Het verhaal van de Renault 5 E-Tech is er een van een toevallige ontmoeting die bijna niet had plaatsgevonden. Toen de huidige CEO van de Renault-groep, Luca De Meo, zijn functie opnam, zag hij de overblijfselen van het R5-project achterin de ontwerpstudio liggen. Deze conceptauto dateerde uit 2021, maar het merk had nooit groen licht gegeven...

Exterieur

Dit verhaal klinkt misschien een beetje 'bloemrijk', maar dat is wat er gebeurt als Renault ons bij de hand neemt. Dankzij de impuls van de grote baas werd het R5-project ontwikkeld in een recordtijd van 3 jaar. In de autowereld is dat een hele prestatie. Daarom heeft deze nieuwe stadsauto zoveel gemeen met de concept car waar we verliefd op werden!

Renault5

Het is onmogelijk om niet van de nieuwe R5 E-TECH te houden, en onmogelijk om de gelijkenis met zijn voorganger niet te zien. De korte overhangen, de vierkante vormen, de verticale achterlichten... en zelfs de luchtinlaat op de motorkap! Nou, in dit geval is die vervangen door een laadindicator. Eén klein verschil: deze nieuwe R5 is een vijfdeurs en Renault heeft de deurgreep slim verborgen.

Interieur

Terwijl de buitenkant volledig nostalgisch is, met een paar moderne accenten, is het binnenin het tegenovergestelde. Je vindt er het nieuwste stuurwiel van het merk - met vreemde bedieningselementen op het stuurwiel - en twee digitale schermen. Deze bedienen het instrumentenpaneel en het infotainment en maken, zoals gebruikelijk bij Renault, gebruik van Google's Android Automotive systeem. Het is nog steeds een van de gemakkelijkste om te gebruiken!

Renault5

Voor de rest heeft Renault een paar leuke accenten toegevoegd, zoals het gewatteerde dashboard dat doet denken aan de R5 GTL, de sportstoelen met een knipoog naar de R5 Turbo en de zo jaren '70 oranje kleur. Deze kleur is overigens alleen verkrijgbaar op de topversie.

Renault5

Tot slot, met een lengte van minder dan 4 meter is de bewoonbaarheid van de nieuwe R5 niet bepaald zijn sterkste punt. Twee volwassenen passen moeilijk achterin - de schuld van het ontbreken van een voetenruimte - terwijl de bagageruimte 326 liter is.

Renault5

Motor

Hoewel de nieuwe R5 de elektrische auto wil democratiseren door middel van emotie, moeten we nog wachten op de instap aandrijflijnen. Op dit moment wordt de R5 E-TECH aangedreven door een 150 pk sterke elektromotor op de vooras, gekoppeld aan een 52 kWh batterij. Hierdoor heeft hij een maximaal bereik van 410 km (WLTP). Niet slecht voor een stadsauto!

Renault5

Volgend jaar verschijnen er nog twee andere versies. Deze worden respectievelijk aangedreven door een 70 kW (90 pk) of 90 kW (120 pk) motor, met een 40 kWh batterij voor een actieradius van ongeveer 300 km. Wat het opladen betreft, profiteren alle R5's van bidirectioneel opladen en de V2L-functie. Dit betekent dat je een koffiezetapparaat kunt aansluiten als je daar zin in hebt...

Rijgedrag

Vanaf de eerste meters is goed te zien hoe behendig de R5 zich een weg door het verkeer baant. Ondanks zijn gewicht van 1,5 ton voelt hij veel lichter aan. Bovendien hoef je niet naar die 18-inch wielen te kijken om je zorgen te maken over het comfort, want de ophanging van de R5 biedt een goed compromis tussen comfort en sportiviteit.

Renault5

Zoals alle elektrische auto's voelt ook de R5 iets sneller aan dan het specificatieblad doet vermoeden. Bovendien voelt het dankzij het lage zwaartepunt soms alsof je in een kart rijdt. Het resultaat van rijden met een glimlach op je gezicht in de bochten van Zuid-Frankrijk: een gemiddeld brandstofverbruik van 16,0 kWh/100 km. Dat komt dicht in de buurt van het homologatiecijfer (14,9 kWh/100 km), maar in een stedelijke omgeving kun je het makkelijk beter doen.

Prijs

Zoals we al zeiden, is de R5 momenteel alleen verkrijgbaar in een versie die Renault 'Autonomie Comfort' heeft genoemd. Deze 150 pk sterke variant met een 52 kWh accu kost € 32.900 (Frankrijk: € 33.490 exclusief milieubonus). Deze prijs wordt ruimschoots terugverdiend door de uitgebreide standaarduitrusting van het merk. Belangrijke opmerking: de warmtepomp is standaard!

Renault5

Renault verzekert ons dat de 70 en 90 kW varianten volgend jaar de prijs zullen verlagen tot ongeveer €25.000.

Besluit

De nieuwe Renault 5 wil automobilisten bij de lurven grijpen, en dat doet hij op briljante wijze! De kleine Franse auto is wendbaar en zijn elektrische prestaties zijn uitstekend. Zijn enige tekortkomingen zijn de krappe binnenruimte en de huidige prijs. Maar een van deze tekortkomingen zal volgend jaar verdwijnen...

Renault5

Technische gegevens Renault 5 E-TECH Electric

  • Autonomie Confort (2024)
  • Motor : elektrisch
  • Vermogen : 150 pk
  • Koppel: 245 Nm
  • Transmissie: voorwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 8,0 seconden
  • Topsnelheid: 150 km/u
  • Bagageruimte: 326 - 1.106 liter
  • Accu: 52 kWh
  • Verbruik: 16,0 kWh/100 km (WLTP), 14,9 kWh/100 km (gemeten)
  • Actieradius: 410 km (WLTP)
  • Prijs: € 32.900

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

PE RenaultScenic 013

Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)

Autotests · Renault
Renault Austral (2023) banner

Test: Renault Austral E-Tech Hybrid, mee met de premiumspelers? (2023)

Autotests · Renault
Renault Clio (2023) banner

Test: Renault Clio E-Tech, uniek in zijn genre (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer